Místo v krajině, retrospektivní výstava Bohumila Peroutky
Poctivost přístupu, konzistentnost vidění, specifický způsob tvorby zahrnující neustálé přemalovávání obrazů – to vše nabídne tvorba Bohumila Peroutky, kterou lze zhlédnout na retrospektivní výstavě s názvem Místo v krajině v galerii Sdružení výtvarníků Výtoň (Na Výtoni 2, Praha 2) 3.–24.11.2013
Výstava je autorským výběrem prací od šedesátých let až po současnost a nabídne několik desítek obrazů a výběr kreseb. U obrazů převládá technika olejomalby na dřevě, nebo akrylu na dřevě. Tematicky v Peroutkově tvorbě dominuje krajina, krom ní bude na výstavě k vidění i několik méně známých figurálních kompozic. Překvapivým objevem jsou dosud nevystavované Peroutkovy kresby a skici.
„Hledání ryzosti. I tak lze charakterizovat tvorbu Bohumila Peroutky. Pro milovníky výtvarného umění, a především pro ty, kteří Bohumila Peroutku neznají, bude zhlédnutí jeho prací překvapením a nevšedním zážitkem. Svou neokázalostí se žák profesora Fišárka na pražské Akademii výtvarných umění bohužel příliš nedostal do obecného povědomí, kam právem náleží. Výstava o tom podává přesvědčivý důkaz.“
Jindřiška Ptáčková, spisovatelka
Krajinami přesného tušení
Znáte tu osobu ze skvělé Balzacovy povídky Neznámé arcidílo? Malíře Frenhofera, toho starého podivína, který byl schopen několika tahy štětce dát obrazu světlo, prostor a plasticitu a přece se přede vším ostatním po léta pachtí s jediným obrazem Krásné hašteřilky, který se chrání komukoli ukázat! A když na samém konci své dráhy mladému kolegovi z téhož cechu obraz přece jen s pýchou odhalí, co ten udivenec spatří? Mnohonásobně a vrstevnatě přemalovávaný obraz z jehož uspořádané anarchie se čirou náhodou jako hotový zázrak zachránila jen nekonečně krásná ženská nožka.
Podobně urputné a usilovné hledání a ohmatávání co nejpřesnější krajiny vlastní duše lze spatřit u pozdního Fišárkova školence na AVU Bohouše Peroutky. Někdejší zahradník na pražském Hradu opustil opečovávané záhony a vydal se do dobrodružného plenéru, kde všechno začíná a nic nekončí. Nad figurálními kompozicemi a nejrůznějšími symbolickými odkazy jeho mládí to vyhrává krajina, jejíž sumární detaily, nebyly ovšem čerpány a diváku zprostředkovány z reálné předlohy, ale v náležitém odstupu z malířových živých vzpomínek. Neboť jak víme, láska narůstá vzdáleností. Čím zas je však silnější, tím tíž ji definovat. Hledání pevného bodu v tom kosmu a pravého tvaru v něm způsobuje právě ony frenhoferovské vrstvy, v nichž se pravda odkrývá a zase zpropadeně mizí v úpěnlivé snaze učinit pravdu ještě pravdivější. Je to jako s rozjitřenou ranou, která se hojí přes hrbolatý strup. Peroutka nikdy nebyl suverén a tak jeho obrazy povětšinou nevznikají několika zkratkovými tahy, ale jsou dohmatávány a dotápávány. Jsou nesnadno čitelnou skrumáží přírodních hmot, průhledů a odlesků a nad jejich horizontálou velice podstatného, vševládného nebe, které se v přírodě snaží prosadit tisícerým způsobem, tu za večera, tu před rozedněním, za slunečného podzimu, se zimním sluncem, za povodně, u rybníka, s jezerem, se spáleným stromem i vytepáno ze stříbra. Peroutka je přímo maniacky veden touhou, aby si divák půjčil jeho oči a nacházel v krajině co nejreálnější detaily, které tam přece viděl on. Není to jednoduché. Všechno odvisí od hloubky divákova ponoru. Než se čtenář přes povrch dostane k jádru, nevidí než chaos. Čím soustředěněji se ale podíváš, tím víc se dočteš. Zpřesňováním svého tušení budeš odměněn dvojnásobným prožitkem.
Umění kráčelo u Peroutky rok za rokem a dnes je mu už sedmdesát. Krásné hašteřilky, procházející postupně jeho životem, v něm zanechávaly nesmazatelné stopy a jak probíhal jednotlivými fázemi, byl i on přemalováván a vrstven. Ukázal se totiž stejně pestrý jako Peroutkovy obrazy, neposadil ho do pohodlného ateliéru, ale v tisícerých povoláních, jak se cestou namanula, ho přinutil ochutnat svou drsnou střídu. I když je tedy Peroutkův život vrouben stovkami obrazů, bylo to vždycky tak jak to má být: umění kradené. Tedy sváteční.
Jiří Šerých, historik umění
Vernisáž proběhne 3. listopadu za osobní přítomnosti umělce, doplněna koncertem Štěpána Raka.
Bohumil Peroutka - životopis
Málokdo z nás se může pochlubit tak pestrou uměleckou a profesní minulostí, jako Bohumil Peroutka, narozený 19.11.1943 v Praze.
Vyučený zahradník absolvoval vojenskou službu s lopatou u silničního vojska, potomstva někdejších pétépáků. Již před přijetím na akademii vytvořil řadu dodnes vystavovaných obrazů, jako Rozcestí a Krajina pro milence.
Na pražské Akademii výtvarných umění, studoval u profesora Fišárka.
Povinnost živit rodinu už v období studia ho donutila procházet nejrůznějšími zaměstnáními, často bizarními. Uklízel v Jazykové škole na Národní třídě, opravdovou rasovinu si užíval ve smaltovně; z tohoto období pochází například obraz Pracovitá tchyně. Zároveň stavěl byt pro rodinu. Po přestěhování smaltovny do Českého Brodu do práce dojížděl. Po dalších peripetiích následovala práce v expedici nakladatelství učebnic a do důchodu vstoupil jako zahradník. Navrhuje, kultivuje a udržuje zahrady. Nutno ještě zmínit arteterapeutickou práci s dětmi v jakési soukromé malé mateřské škole, kde své svěřence vedl nejen k vnímání výtvarné tvorby, ale i k hudbě, slovu, pohybu. Vyjmenovat všechna Bohumilova povolání by bylo téměř nad lidské síly a tvrdit, že vše, čím jsem byl, byl jsem rád, by bylo poněkud nadnesené. Něčím víc, něčím méně, něčím hodně.
Výstavy
1976 – Žena v současné tvorbě, Výsledky výtvarné soutěže k Mezinárodnímu roku ženy, Praha – skupinová výstava
1977 – Obrazy, Praha , Divadlo v Nerudovce – samostatná výstava
1978 – Konfrontace, Praha Mikrobiologickém ústavu ČSAV – skupinová výstava
1980 – Obrazy, Příbram, Výstavní sín v Pražské ulici – samostatná výstava
1983 – Obrazy, Praha, Malá galerie Československého spisovatele – samostatná výstava
1985 – Obrazy-keramika, Kostelec nad Černými lesy, Muzeum hrnčířství – společná výstava s keramičkou Štěpánkou Baškovou
1988 – Salón pražských výtvarných umělců '88, Praha, Park kultury a oddechu Julia Fučíka – skupinová výstava
2004 – Místo v krajině, Praha, klub Unijazz – samostatná výstava
2006 – Místa v krajině, Písek, Prácheňské muzeum – samostatná výstava
2006 – Místo v krajině, Praha, Domov sv. Karla Boromejského – samostatná výstava
Sdružení výtvarníků Výtoň, www.vyton.cz
Publisher: iUmeni.cz
Místo v krajině, retrospektivní výstava Bohum… - www.iUmeni.cz (2013)
Zpět na výpisZ ostatních rubrik
- Nálož umění v Galerii moderního umění v Hradci Králové
Až do února příštího roku 2024 oproti avizovanému říjnu 2023…
Kategorie: Recenze - Spolu s odvahou
Již druhým rokem je Artslimit partnerem charitativní aukce v…
Kategorie: Aukční zpravodajství - Tomáš Žemla – Field
Výstava Field (listopad-prosinec 2022) byla uvedena v televi…
Kategorie: Videa - Lenka Kamínková – o kamishibai i lásce ke stěhování
V rámci Dní otevřených ateliérů v Jihomoravském kraji, který…
Kategorie: Umění a design - Schminkeho dům od Hanse Scharouna, ikona moderny, slaví 90 let
U příležitosti tohoto výročí vás Nadace Haus Schminke, malíř…
Kategorie: Architektura