Monumentální umění procházelo v 70. a 80. letech po období velkého experimentálního kvasu 60. let normalizační stagnací. Zároveň však nikdy v dějinách našeho státu nebylo pořádáno tolik soutěží a nebylo tolik objednávek společenského charakteru. Obrovské množství zakázek zajišťovala od roku 1965 Hlava V stavebního zákona, která ukládala, aby každá státní stavba (v té době drtivá většina všech stavebních projektů) dala 1 % a výjimečně až 4 % z celkového rozpočtu na výzdobu. „Čtyřprocentní umění“ pak tvořilo estetické dominanty ve veřejném prostoru vznikajících sídlišť, poliklinik, obchodních domů, výrobních podniků, administrativních a správních budov. Tento masový fenomén vznikl konjunkturou státní podpory výtvarného umění pro veřejný prostor spolu se stavebním boomem, který narychlo řešil velký nárůst obyvatelstva v 60. a 70. letech. Stát takto zajišťoval lukrativní práci vystudovaným výtvarníkům, čímž si chtěl získat jejich loajalitu a zároveň je použít ke své propagaci. V záplavě stereotypních realizací vznikla také mimořádně kvalitní a odvážná díla, které předčila dobu svého vzniku.
Výstava je koncipována jako autentický ateliér výtvarného umělce pozdní moderny, v němž budou vystaveny modely objektů pro architekturu, s kterými se umělci přihlašovali do veřejných soutěží. Na výstavě budou zastoupeny práce například těchto slovenských a českých sochařů: M.Chlupáč, E. Kmentová, V. Janoušková, K. Malich, J. Jankovič, R. Sikora, M. Bartuszová, F. Patočka, J. Brychtová a S. Libenský, J. Klimeš , R. Svoboda, P. Šedivý, K. Nepraš, K. Gebauer, E. Jilemnická, Z. Macháček, V. K. Novák, S. Milkov, J. Róna, Č. Suška a mnoho dalších.
Současná výstava v Centru DOX je součástí širokého projektu Vetřelci a volavky mapujícího sochy ve veřejném prostoru let 1968–1989. Jeho hlavním výstupem je právě vycházející publikace Vetřelci a volavky. Atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968–1989), kterou vydalo nakladatelství Arbor vitae. Kniha obsahuje přes 500 fotografií Hynka Alta a texty od Jiřího Šetlíka, Sabiny Jankovičové, Jany Kořínkové, Tomáš Pospiszyla a Pavla Karouse.
V rámci vernisáže proběhne křest knihy Pavla Karouse Vetřelci a volavky. Atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968–1989), kterou vydává nakladatelství Arbor vitae. Knihu je možné si objednat na www.iUmeni.cz
Kurátorka výstavy: Ivona Raimanová
Koncepce výstavy: Pavel Karous
Výstava bude otevřena 20/11 2013 – 20/1 2014