Zlomky / Pocta Renému Roubíčkovi

První výročí úmrtí jednoho z nejvýznamnějších umělců české sklářské výtvarné scény Reného Roubíčka připomene výstava Zlomky, na které bude vystavena mimo jiné část Roubíčkovy unikátní světelné plastiky zachráněné z pasáže budovy Praha City Center.

Výstava bude k vidění v malostranské galerii Millennium od 12.4. do 12.5.

Vystaveny zde budou díla Bohumila Eliáše, který se svou mnohotvárnou originální tvorbou zapsal do českého a světového kontextu uměleckého skla 20. století jako nezaměnitelná autorská osobnost, Jiřiny Žertové, jež je jednou z nejvýraznějších postav současného sklářského výtvarnictví v České republice, Dany Zámečnické či Jaromíra Rybáka. Jedinečnou součástí výstavy bude část Roubíčkovy světelné plastiky, kterou se podařilo za složitých okolností zachránit.

Světelná plastika byla instalována v polovině devadesátých let do nově postavené budovy Praha City Center (PCC), jejíž vznik doprovázely kontroverze. Budova totiž stojí na místě bývalého neobarokního čtyřpatrového Špačkova domu z roku 1903, který byl v roce 1993 za sporných okolností a nesouhlasu odborné veřejnosti zdemolován. Roubíčkova světelná plastika byla zavěšena na stropě pasáže nové budovy a dosahovala délky přes 20 metrů. Na přelomu roku 2014/2015 majitel objektu plastiku demontoval, její část se však díky úsilí mnoha osob podařilo zachránit a nyní bude po skoro pěti letech opět k vidění a přístupná veřejnosti.

„ Jsme velmi rádi, že máme možnost podílet se na záchraně takto významného sklářského díla a představit alespoň jeho část v novém kontextu “ říká majitel galerie Adam Hoffmeister. Osud další části osvětlení není zcela zmapován a bude zajímavé, zda se najde nové uplatnění pro zachráněné části plastiky.

René Roubíček (23. ledna 1922 Praha - 29. dubna 2018 Praha) byl český umělecký sklář a sklářský výtvarník. Patřil mezi přední postavy českého sklářství, podílel se například na československém pavilonu na Světové výstavě 1958. Byl vedoucím Borského skla, pedagogicky působil na Akademii výtvarných umění v Praze, spolupracoval s firmami Crystalex, Moser, Lasvit, Preciosa a řadou skláren. Byl poručníkem designéra Bořka Šípka, kromě toho byl členem Umělecké besedy a BILANCE (tvůrčí skupina užitého umění). Žil a tvořil střídavě v Kamenickém Šenově a Praze

Galerie Millennium je etablovanou neziskovou galerií, která za posledních dvacet let představila ve svých malostranských prostorech na více než sto-padesáti autorských a tematických výstavách díla moderní a soudobé tvorby české, slovenské, ale i mezinárodní výtvarné scény. Galerie klade zvláštní důraz na průběžné vystavování díla významných představitelek českého a slovenského výtvarného umění, jakož i na slovenské umění obecně a na pořádání výstav české avantgardy, přičemž je tradičně spjata s osobou a kulturním prostředím Adolfa Hoffmeistera.

Zlomky - Pocta Renému Roubíčkovi
12.4. – 12.5.2019
Kurátor výstavy: Josef Kessler, Libor Fiala