Mervyn Sterneck / Aleš Svoboda - Systémy, konstrukce a fragmenty

Události - obrázek Výstava nabídne zajímavý kontrast mezi dvěma autorskými přístupy ke konstrukci obrazu. Zatímco A. Svoboda pracuje s generováním systémů pomocí počítače a přitom sám kreativně určuje barvy, tvary a kompozici elementů v díle, M. Sterneck spojuje fragmenty svých špičkových fotografií továrních hal.

Mervyn Sterneck se věnuje profesionální fotografii od poloviny osmdesátých let. Původní zaměření na stylizovanou módu poměrně brzy mění za reportážní témata a již po několika letech se zúčastňuje operace Písečná bouře v Perském zálivu. Jeho fotografie byly otiskovány renomovanými periodiky, jako je Stern, Der Spiegel, anebo Reflex. Rozsáhlou kolekci jeho fotografií zařadilo do svých sbírek Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze. Sterneck se v posledních letech stále častěji nechává inspirovat opuštěnými objekty a zdemolovanými továrními halami. Ztichlé prostory rozbitých průmyslových objektů, plných vysloužilých kovových traverz, potrubí a nejrůznějších rozvodů, jsou bezesporu obsažným tématem, ve kterém vnímavý umělec nachází určitou formu absurdní krásy a poezie. Seskládáním čtyř shodných vybraných fragmentů fotografií do kříže pak zmíněné vlastnosti ještě víc vyniknou a nově získaná estetika takto vzniklého obrazu nechá diváka snadno zapomenout, že namísto překrásného kaleidoskopu vidí vlastně neveselý proces zániku již nepotřebné elektrárny.
Mervyn Sterneck se narodil v roce 1963. Žije a pracuje v Praze.

foto k článkuAleš Svoboda využívá ke své tvorbě grafické počítačové programy, jejichž pomocí generuje variace na předem zvolená témata a vytváří tak řadu neopakovatelných struktur. Díky schopnosti sítotisku vrstvit přes sebe jednotlivá barevná pole vznikají takto velmi zajímavé variabilní struktury. Je nutno zdůraznit, že vybrané kompozice, které autor zrealizuje a tím jim přizná status díla existují vždy pouze v jednom provedení a nejedná se tedy nikdy o opakovaný tisk stejného tématu.
Svoboda byl žákem Zdeňka Sýkory, později pracoval jako redaktor a od počátku devadesátých let je pedagogem na Univerzitě Karlově v Praze (zprvu je asistentem a později vedoucím Kreativního modulu Institutu základů vzdělanosti). Vedle pedagogické činnosti se aktivně zabývá volnou tvorbou. Dílo Aleše Svobody je svou aktuálností a novostí srovnatelné pouze s dílem Zdeňka Sýkory, je stejně autentické a stejně závažné. A stejně aktuální v dnešním dobovém kontextu – bohužel stále je u nás užívání jazyka geometrie vnímáno jako něco méně významného. Zdeněk Sýkora dokázal, že to nemusí být platné – a Aleš Svoboda je jeho jedinečným následovníkem, což stvrzuje tato výstava – ale především jeho celá dosavadní tvůrčí aktivita. Objevuje novou syntax jazyka geometrie s jejím omezením se na čtvercový půdorys – a pak rozehrává celou škálu svých originálních konceptů.
Aleš Svoboda se narodil v roce 1956. Žije a pracuje v Praze a Poděbradech.

11.září až 15.října 2015 / vernisáž 10.září v 18:00
galerie petr žaloudek, pasáž černá růže, na příkopě 12, 110 00 praha 1

Zdroj: www.galerie-zaloudek.cz

Publisher: iUmeni.cz

Mervyn Sterneck / Aleš Svoboda - Systémy, kon… - www.iUmeni.cz ()

Zpět na výpis


Další události


Art Plus

Knižní akce

Kázání proti hříchu spěšnosti
Kázání proti hříchu spěšnosti
Zahradní umění Říše středu
Zahradní umění Říše středu
Zahradní umění Říše středu
Zahradní umění Říše středu

Z ostatních rubrik

Knižní novinka

Politicko-erotické sny čtenářky Lidových novin

Pavel Babáček - webdesigner, graphic designer, html coder