Expozice nazvaná Vidím, neboť je noc je průřezem autorčina figurálního díla od rané fáze z poloviny dvacátých let přes surrealistické období třicátých a čtyřicátých let až po její pařížský poválečný pobyt. Chybět nebude ani obraz z roku 1937 Spící, který se v roce 2009 na aukci prodal za rekordních dvacet milionů korun a dnes je umístěn v soukromé sbírce, ani další cenné práce zapůjčené ze sbírek státních i soukromých, tuzemských i francouzských.
„Návštěvníci budou mít příležitost zhlédnout stěžejní díla, která Toyen představila na první a druhé surrealistické výstavě v roce 1934 a v roce 1938,“ říká kurátor výstavy Karel Srp. „Výstava rovněž vyzdvihuje její poválečnou tvorbu, včetně tří nejvýznamnějších obrazů z druhé poloviny 60. let – Zástěna, Zatmění a Když zmlknou zákony, jež jsou společně umístěny v Praze vůbec poprvé,“ dodává. Zároveň expozice přinese nový úhel pohledu na dílo Toyen. Zabývat se bude jejím vztahem k ženství a jejím přátelům básníkům.
Odvaha a vzdor
U příležitosti výstavy a oslav šestadevadesátých narozenin zakladatelky muzea Medy Mládkové se na Kampě konal den otevřených dveří. Meda Mládková se s česko-francouzskou malířkou během svého života v Paříži setkala. „Fascinovala mě svou nespoutaností – těžkým dětstvím, kdy prohlašovala, že žádnou rodinu nikdy neměla a nemá, brzkým odchodem z domova v šestnácti letech. Postavením se na vlastní nohy... Zkrátka přitahovala mě svou odvahou, vzdorem proti všemožným autoritám, tím, že žila po svém,“ vzpomíná mecenáška. http://kultura.zpravy.idnes.cz