Sobě ke cti, umění ke slávě - Sbírky a sběratelé 1800–1960

Události - obrázek Výstava představuje známé i méně známé soukromé historické umělecké sbírky vzniklé na našem území, jejich majitele, zaměření, stejně jako jejich následné osudy.

„Výstava připomíná jména barokních šlechtických sběratelů, často vázaných k západním Čechám (Černínové), dále milovníky umění z měšťanských kruhů 19. století a rovněž slavné sběratele spojené s moderním uměním, jakými byli Vincenc Kramář, Emanuel Hloupý, František Čeřovský či Josef Sudek," uvedla spoluautorka výstavy Marcela Rusinko ze Semináře dějin umění Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.

foto k článkuVýstava propojuje čtyři staletí umělecké tvorby, díla starých mistrů českého i zahraničního původu (Petr Brandl, Sebastiano Ricci, Tilman Riemenschneider) jsou na ní konfrontována s uměním 19. století a české moderny (Arnold Böcklin, Antonín Mánes, Antonín Slavíček, Bohumil Kubišta, Antonín Procházka). Návštěvník uvidí renesanční skvosty ze sbírky Jana II. z Lichtenštejna stejně jako díla českého kubismu ze sbírky Vincence Kramáře.

foto k článku„Postupně se proměňující role veřejných muzeí umění v dnešním virtuálním světě znovu vyvolává otázku po jejich podstatě. Nepřímo vyzývá k návratu k samotným jejich pramenům, generace budovaným fondům originálních a jedinečných uměleckých děl. Přestože kvalitativní jádro většiny veřejných kolekcí dodnes, i po vlně restitucí, tvoří zlomky původně soukromých uměleckých sbírek, u řady známých a vystavovaných prací paradoxně zůstává jejich bohatá a často velmi dramatická provenienční historie zcela neznámá," doplňuje druhý z autorů výstavy, Vít Vlnas z Ústavu dějin křesťanského umění Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy.

foto k článkuDynamické a zpravidla ne zcela dobrovolné převody uměleckého majetku v průběhu posledního staletí na našem území, dlouholetý systematický společensko-politický tlak usilující o „vymazávání“ vazeb na původní majitele cenností, ale i zájmy současného uměleckého obchodu poněkud odsunují do pozadí otázku, co nám fragmenty dříve zpravidla soukromých kolekcí či životního odkazu svých autorů říkají o době, v níž vznikaly.

Expozice zahrnuje více než 120 uměleckých děl – obrazů, plastik, kreseb i uměleckého řemesla od 22 zapůjčitelů z celé republiky. Autory výstavy jsou Marcela Rusinko a Vít Vlnas. Kurátorkou za ZČG je Eva Bendová.

K výstavě vychází ve spolupráci s nakladatelstvím B&P Publishing doprovodná publikace s příspěvky více než dvanácti autorů; jejími editory jsou Marcela Rusinko a Vít Vlnas.

foto k článkuVždyť peníze může mít každý, ty obrazy ale nikoli, neb takové se vždy jen tak nenajdou. – Karel Eusebius z Lichtenštejna Sběratelství, jestliže nemá za podklad ziskuchtivost nebo spekulaci, je téměř vědou. – Wilhelm von Humboldt Abyste věděli, to je pro sběratele věc cti, aby nějakou vzácnou věc dostal za babku... – Karel Čapek Ze všech kuriozit, které ve svém domě nahromadil, byl on sám nakonec vždycky tou největší kuriozitou. – Georg Christoph Lichtenberg

foto k článkuVystavená díla pocházejí ze sbírek:
Galerie Klatovy / Klenová, Galerie moderního umění v Hradci Králové, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, Galerie výtvarného umění v Chebu, Galerie výtvarného umění v Ostravě, Historické muzeum Národního muzea, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, Královská kanonie premonstrátů na Strahově, Moravská galerie v Brně, Muzeum Vysočiny Třebíč, Národní památkový ústav – Územní památková správa v Českých Budějovicích / Územní památková správa v Kroměříži / Územní památková správa na Sychrově, Oblastní galerie Liberec, Památník národního písemnictví, Retro Gallery, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Slezské zemské muzeum, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, Východočeská galerie v Pardubicích, Západočeské muzeum v Plzni a soukromých sbírek.

Západočeská galerie v Plzni, výstavní síň Masné krámy
25. 10. 2019 – 23. 2. 2020

K výstavě vyšel katalog