Šlitr Šlitr Šlitr

Události - obrázek Tři významná výročí – 60 let od vzniku divadla Semafor, 50 let od náhlé smrti Jiřího Šlitra a 95 let od jeho narození připomene Galerie Vila Pellé rozsáhlou výstavou jeho výtvarného díla.

foto k článkuJiří Šlitr byl geniální autodidakt s mnoha talenty, který se stal slavným díky hudbě a divadlu, ale sám se nejvíc ze všeho cítil výtvarníkem. Narodil se před 95 lety a od jeho předčasného skonu letos uplynulo 50 let. Šedesátiny pak letos slaví Divadlo Semafor, v jehož historii hrál klíčovou roli. Tato tři výročí inspirovala Galerii Villa Pellé, aby připravila velkou výstavu, která pod názvem Šlitr Šlitr Šlitr představí od 30. listopadu 2019 do 15. února 2020 výtvarné práce tohoto autora. Zároveň se chystá vydat unikátní publikaci Šlitr Šlitr Šlitr - výtvarník na cestách, kterou lze již nyní podpořit prostřednictvím HitHitu.

foto k článku„Po některých výstavách zůstane prázdná vila, po jiných prázdné srdce. A Jiří Šlitr nám za dobu, po kterou na výstavě pracujeme, k tomu našemu přirostl. Chceme, aby po skončení výstavy zůstala jeho a naše práce svázaná pohromadě v publikaci, ke které se budou lidé rádi vracet,“ vysvětluje ředitelka Galerie Villa Pellé Vladana Rýdlová. Více informací o publikaci a odměnách pro podporovatele je k dispozici na www.hithit.com .

foto k článkuPod vedením kurátorky Daniely Kramerové vznikne v Galerii Villa Pellé nejrozsáhlejší expozice Šlitrových prací za posledních 35 let. Představí klíčovou osobnost české kulturní historie, jejíž dílo se stalo součástí velkého boomu české umění karikatury a ilustrace v 50. a 60. letech. Ten v řadě případů snese srovnání s legendární filmovou novou vlnou či progresivní světovou kresbou oné doby. Dominující kresby výjevů z městských ulic, kaváren, divadel, črty z koncertů, svérázné karikatury muzikantů a zpěváků a samozřejmě četné kresby žen i erotických variací doplňují i autoportréty. Kromě kresby různých typů a technik na výstavě najdeme i příklady malířské tvorby, ilustrátorské dílo a doplní ji i biografická expozice s rozsáhlou fotodokumentací ze Šlitrova života. Atraktivitu expozice dále podtrhuje fakt, že architekty výstavy a jejího grafického řešení jsou Matěj Činčera a Jan Kloss, designéři světového renomé. Kompletní obrazová dokumentace výstavy bude rovněž součástí výše zmíněné publikace Šlitr Šlitr Šlitr.

foto k článkuSkicář byl stálou výbavou Jiřího Šlitra, doma i na četných pracovních cestách v zahraničí s Laternou Magikou či Semaforem. Výstava představí v části Cesty ojedinělé kresby krajin, originální zábavné studie městského života, rozsáhlou sérii výjevů z barů a kaváren, které byly Šlitrovým světem. Ženy a erotika byly dalším velkým tématem jeho života i tvorby, v takto pojmenované části expozice najdeme momentky žen, rychlé portréty v kresbě i akvarelu i stylizované erotické akty v kresbě barevnými fixami, akvarelu i malbě. Kabinet bude patřit prostředí koncertů a osobitým karikaturám hudebníků a zpěváků. Foyer Villy Pellé v psané i fotografické formě biografie přiblíží osobní historii a šíři talentu Jiřího Šlitra jako muzikanta a divadelníka. Budou zde unikátní fotografie z archivu rodiny i šéfa provozu Divadla Semafor Ivana Englicha. Zatímco na schodišti galerie zaujmou návštěvníky autoportréty Jiřího Šlitra vytvořené v různých obdobích různými technikami, na půdě najdou přes 20 dobových publikací a originální kresebné podklady či humoristické kresby, mapující jeho ilustrátorskou tvorbu. A poprvé bude k zhlédnutí také dosud nepublikovaná korespondence Jiřího Šlitra s Jiřím Voskovcem.

foto k článkuJiří Šlitr (*1924), český hudební skladatel, klavírista, zpěvák, herec a výtvarník, se narodil 15. února v Zálesní Lhotě u Jilemnice. Studoval na gymnáziích v Jilemnici a v Rychnově nad Kněžnou, kde maturoval v roce 1943. Spoluzakládal Rychnovský dixieland, vystupující v Praze pod názvem Czechoslovak Dixieland Jazz Band, hrával s Akord clubem, kde se seznámil s Jiřím Suchým. S ním posléze vytvořil kongeniální tandem v divadle Semafor a měl zásadní podíl na jeho tváři, přestože oficiálně nebyl nikdy jeho členem. Byl vystudovaný právník, tomuto oboru se však nikdy nevěnoval.

Šlitr Šlitr Šlitr: 30. 11. 2019 – 15. 2. 2020

Šlitr Šlitr Šlitr - www.iUmeni.cz ()

Časopis art antiques