Vize modernosti. Rudolf Sandalo (1899–1980)

Události - obrázek Výstava Rudolfa Sandala mladšího poprvé ve Zlíně prezentuje originály fotografií ikonických staveb naší meziválečné architektury.

Přiblíží návštěvníkům avantgardní architekturu prvorepublikového Československa na originálních Sandalových fotografiích. Výstava byla připravena ve spolupráci s Muzeem města Brna a představuje vůbec poprvé a v tak širokém záběru dílo tohoto brněnského fotografa se světovým renomé. Sandalo fotografoval nejen vilu Tugendhat, ale také další stavby architektonické avantgardy v Brně i jinde v Československu. Jeho snímky vily byly vystaveny mimo jiné v New Yorku.

foto k článkuMuzeum města Brna prezentuje na této výstavě to nejcennější ze své architektonické sbírky a veřejnost má jedinečnou možnost vidět řadu originálních fotografií Rudolfa Sandala ml., které jsou známé z publikací o československé i světové moderní architektuře. „Na Sandalových fotografiích je charakteristický příklad práce autora se světlem a stínem, dokonale ztvárňují podstatu moderní architekturu. Sandalo zcela porozuměl záměrům a vizím soudobých architektům; dokázal ve svých fotografiích zachytit ducha modernosti jejich staveb. Při fotografování čekal na optimální světelné podmínky a následné retuše snímků důsledně a pečlivě prováděl na skleněných negativech.“ osvětluje Sandalův význam Jindřich Chatrný, spoluautor výstavy a vedoucí oddělení dějin architektury Muzea města Brna. Sandalo dokumentoval realizace staveb mimo jiné Bohuslava Fuchse, Ernsta Wiesnera, Josefa Poláška, Jindřicha Kumpošta, Václava Dvořáka, Františka Lýdie Gahury, Vladimíra Karfíka a řady dalších architektů a stavitelů.

foto k článkuSandalova talentu si všiml i Ludwig Mies van der Rohe, který jej pověřil fotografováním jeho ikonické brněnské stavby – vily Tugendhat. Dvě Sandalovy fotografie si dokonce vybral Miesův přítel, architekt Philip Johnson na výstavu „The International Style“, kterou v roce 1932 pořádalo Museum of Modern Art v New Yorku. Vila Tugendhat vyfocená Sandalem se tehdy objevila na titulní straně katalogu této proslulé výstavy. Soubor dvaačtyřiceti originálních Sandalových fotografií vily Tugendhat získalo Muzeum města Brna v roce 2012. Zhruba třicet z nich nyní ukáže veřejnosti. Výstava celkově zahrnuje na dvě stovky originálních snímků, z nichž většina pochází z pozůstalostí architektů a stavitelských firem. K vidění jsou fotografie např. Moravské banky, hotelu Avion, kavárny Savoy v Brně, zotavovny Morava v Trenčianských Teplicích i moderních staveb ve Zlíně, Luhačovicích, Bratislavě, Nitře či Košicích.

Kromě fotografií návštěvníci také poznají, jakou technologii Sandalo používal při upravování fotek nebo s jakým pracoval fotoaparátem. Prohlédnou si i dobovou literaturu, české i zahraniční časopisy, v nichž se Sandalovy snímky objevovaly. Některé z jeho fotografií mají možnost zhlédnout ve videoprojekci. Výstavu doplňuje původní koláž Bohuslava Fuchse, na níž jsou Sandalovy snímky Fuchsových Městských lázní na Kopečné ulici v Brně. Prezentace je doplněna architektonickými modely významných zdokumentovaných staveb. <(p>

foto k článkuVýstava je dedikovaná Iloši Crhonkovi, zakladateli architektonické sbírky Muzea města Brna. Díky jeho badatelské a akviziční činnosti dnes Muzeum města Brna vlastní Sandalovy unikátní fotografie a je dokonce jedinou institucí, která disponuje takto rozsáhlým fondem jeho pozitivů. Nyní představí muzeum architekturu mladého Československa právě skrze Sandalovo výjimečné fotografické dílo.

Prezentace v hlavním výstavním prostoru galerie je rozšířena o samostatnou část v grafickém kabinetu, která seznamuje se Sandalovými cennými originálními fotografiemi meziválečné architektury ve Zlíně a v našem regionu. Objektivem zachytil především stavby od Františka L. Gahury, Vladimíra Karfíka, Miroslava Lorence a Bohuslava Fuchse.

Výstava potrvá v KGVU ve Zlíně od 22. července do 13. září 2020. Výstava je v Krajské galerii výtvarného umění ve Zlíně ke zhlédnutí do 13. září 2020. Veřejnost se může také zúčastnit komentovaných prohlídek 18. 8. 2020 v 17.00 a 8. 9. 2020 v 16.00. Více informací na www.galeriezlin.cz.

Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně
Výstavní prostory galerie v přízemí a v Grafickém kabinetu ve 2. patře budovy 14
22. července do 13. září 2020