POLIS / Michal Škapa
Městské struktury předního představitele graffiti scény Michala Škapy aka Trona zaplnily pražskou Galerii U Betlémské kaple. Dominuje jim největší Škapův obraz.
Přední představitel české postgraffiti scény Michal Škapa aka Tron připravil spolu s kurátorem Radkem Wohlmuthem pro pražskou Galerii U Betlémské kaple výstavu zaměřenou na urbánní struktury. Projekt nazvaný Polis vychází z linie, která se odvíjí od realističtějšího tvarosloví odvozeného původně z komiksové estetiky, aby se postupně zaměřilo na vážnější témata. Obrazy vytvořené během posledních dvou let technikou airbrushe jsou zaplněné motivy zhuštěné architektury až „na spad“ a odkazují k prolínavé vizuální estetice dnešních megapolí. Sumární pohled integrující sochařské monumenty do záběrů městské krajiny tentokrát více než kdy jindy zdůrazňuje ideologickou a systémovou složku současného života, která ve formě nejrůznějších realizací vznikajících na politické zadání v globálním měřítku postupně prorůstá do organismu města, stává se toxickou součástí veřejného prostoru a zároveň mementem doby. Tím se také výstava Michala Škapy zřetelně dotýká aktuálního dění z posledních měsíců, především strhávání a hanobení pomníků jako protestního účtování s minulostí.
Na výstavě můžeme najít přes třicet pláten, často velkoformátových, kterým dominuje největší autorův obraz. Je velký 440 x 280 cm a Michal Škapa ho připravil “na míru” galerie. Jedná se zcela jistě o největší obraz, který byl kdy v galerii vystavený. Po několika zcela mimořádných velkoformátových realizacích ve veřejném prostoru (tzv. murálů), např. na skladové hale firmy CTP, která sousedí přímo s hlavní přistávací drahou Letiště Václava Havla nebo na protihlukovou stěnu na pražském Veleslavíně, zkouší autor, jak tyto rozměrné malby zafungují v prostředí galerie. Umožňuje tak divákovi přijít k obrazu blíž a prozkoumat neuvěřitelné množství detailů a druhých plánů, které jsou v obrazech ukryté.
MICHAL ŠKAPA / TRON (1978)
je jedním z nejvýraznějších autorů spojených s českou graffiti scénou. Řadí se do silné generace writerů, která nastoupila v polovině 90. let, a dlouhodobě patří mezi její lídry. Jeho kvality potvrzuje i skutečnost, že se postupně dokázal prosadit i v běžném galerijním provozu. Patří do okruhu autorů legendární pražské Trafačky, jedenáct let má ateliér v MeetFactory, s níž také dlouhodobě spolupracuje. V rámci volné tvorby pracuje v rozličných médiích a formátech od nástěnných maleb – muralů, přes akrylové rukopisné abstrakce, airbrushové figurativní kompozice, po site-specific instalace a prostorové objekty. Realizuje se i jako grafický designér. Je spoluzakladatelem sítotiskové dílny Analog!Bros a blízkým spolupracovníkem labelu BiggBoss. Účastnil se zásadních oborových prezentací, ať to byla u nás dosud nepřekonaná mezinárodní přehlídka graffiti a street artu NAMES (2008), nebo výstava MĚSTEM POSEDLÍ (2012) v Galerii hl. m. Prahy.
Michal Škapa / POLIS
6. 8. — 6. 9. 2020
kurátor výstavy: Radek Wohlmuth
Galerie U Betlémské kaple
Betlémské náměstí 8, Praha 1 - Staré Město
Autor / zdroj: Galerie U Betlémské kaple
Publisher: iUmeni.cz
POLIS / Michal Škapa - www.iUmeni.cz (2020)
Zpět na výpisZ ostatních rubrik
- PRACOVAL JSEM MNOHO, díl druhý, užitá kresba Josefa Čapka
„Pracoval jsem mnoho,“ povzdechl si Josef Čapek ve své knize…
Kategorie: Recenze - Rekordní desítka koroně navzdory
Ke koupi deseti nejdražších obrazů letošního roku by případn…
Kategorie: Aukční zpravodajství - Doma v galerii // díl 2
Druhý díl z cyklu videí Doma v galerii vám tentokrát přiblíž…
Kategorie: Videa - Nemáme Bienále, máme Rajlicha
V zahraničí mu říkali Mr. Brno, letos by se dožil sta let a …
Kategorie: Umění a design - Architektura 60. a 70. let v České republice - Od bruselského slohu po brutalismus
Dousvazskový katalog s názvem Architektura 60. a 70. let v Č…
Kategorie: Architektura