Antique se zaměří na hranici mezi uměním a kýčem

Události - obrázek Veletrh starožitností Antique je tradiční přehlídkou kompletní škály starožitností, které dvakrát ročně nabízejí pod záštitou organizátora – Asociace starožitníků – prověření obchodníci z celé ČR. Jarní veletrh Antique se koná na Novoměstské radnici v Praze ve dnech 11. až 14. dubna.


Antique má však kromě přirozených obchodních cílů také ambici osvětovou a edukativní. Letos se organizátoři nezalekli kontroverzního tématu a chtějí u příležitosti veletrhu diskutovat o hranici mezi uměním a kýčem.

foto k článku„Doprovodný program je už tradiční součástí veletrhu Antique,“ říká prezident Asociace starožitníků Jan Neumann. „Veřejnost má díky němu možnost setkat se s experty na vybrané oblasti, kteří v průběhu veletrhu dostanou prostor pro přednášky nebo praktické workshopy, díky nimž se lidé naučí starožitnostem lépe rozumět, ale také o ně třeba lépe pečovat. Takové akce jsou přínosné jak pro obchodníky nebo sběratele, tak i pro laickou veřejnost, protože téměř v každé rodině nějaká starožitnost je,“ dodává Neumann.

Je to hezké. Ale je to umění?

foto k článkuLetos bude tedy odborný program zaměřený na téma kýče a umění. „Pojem kýč má v prvním plánu jasný negativní význam, je na opačném pólu proti dobrému, kvalitnímu umění, na které si vlastně „hraje“. Často se objevuje názor, že kýč je subjektivní pojem, že záleží pouze individuálním vkusu. Avšak ti, kteří termín kýč používají, se většinou shodnou na jeho typických případech a rysech, z čehož plyne, že kýč nemůže být jen subjektivní kategorií,“ vysvětluje Simona Šustková, viceprezidentka Asociace starožitníků a dodává: „Jediné, co je  většině lidí jasné a na čem se shodnou, je, že kýčem by se mělo tak nějak opovrhovat. Na druhou stranu za kýč často označujeme věci, které se mnohým lidem líbí.“

foto k článkuDalší problém v hodnocení kýče je, že již od období dadaismu se značná část umění dvacátého století zaměřuje na zpochybňování svých vlastních hranic. Fontána Marcela Duchampa ukázala, že i obyčejná záchodová mísa se může stát renomovaným uměleckým dílem. Z novot 20. století vyvěrá pocit, že umění je vlastně to, co je za umění prohlášeno. Kýčem se stávají levné obrázky, které se prodávají v malých bezvýznamných galeriích nebo v obchodních domech – ne ty, které visí na stěnách muzeí a v aukčních síních.

Otázka kontextu a doby

foto k článku„Je jistě pravda, že některé levné obrázky z předměstských galerií a obchodních domů jsou kýč a že díla visící v muzeích a v aukčních síních jsou uznávané umění. Tady se ovšem hned nabízí otázka, zda by se dílo klasického autora stalo kýčem, kdyby bylo pověšeno v hale obchodního domu. Anebo zda by přestal být kýč kýčem, kdyby byl instalován do prestižní galerie,“ upozorňuje S. Šustková.

foto k článkuPodle některých kritiků kýč dnes již v muzeích je. A to nejen Pop art, který bývá často interpretován jako umělecký směr, který si vzal za cíl smazat rozdíly mezi uměním a masovou populární kulturou. „Přinejmenším některá díla, s kterými se tam často setkáváme, nám kýč silně připomínají. Funkce muzea je i v tom, že bere v potaz základní předpoklady a konvence umělecké tvorby a hranic umění. Je tudíž přirozené, že někteří umělci mohou použít i kýč. „Kýč“ ale nevchází do muzea jako takový. Bývá zpravidla ve službách ironie, parodie, antiumění či jiné umělecké ideologie,“ říká S. Šustková.

Zajímavé je, sledujeme-li se tento pojem pohledem starožitníka nebo historika. Vyplyne z toho, že v různých společenských skupinách a historických obdobích měli lidé různé preference, takže vrcholem módy dokonce mohlo být něco, co další období jednoznačně označí jako kýč.

Poradí i experti z Pokladů z půdy

foto k článkuEdukativní funkci ale Antique neomezuje jen na doprovodný odborný program. V průběhu veletrhu pravidelně probíhá také bezplatné poradenství pro veřejnost. Odborníci z řad starožitníků poradí se zařazením, stářím a přibližnou hodnotou předmětů, které mají lidé doma a často neznají jejich historii. Letošek nebude výjimkou, přinese však jedno zpestření – přímo na veletrhu Antique se budou lidé moci obrátit na experty, kteří vystupují v populárním televizním pořadu Poklady z půdy televize Prima. Jejich „poklady“ jim tak pomohou ohodnotit známé televizní tváře.

„Asociace starožitníků tuto službu veřejnosti poskytuje i mimo termíny konání veletrhu, ve svém sídle nebo prostřednictvím internetu,“ připomíná prezident asociace Jan Neumann. „Smyslem je, aby lidé věděli, jakou přibližnou hodnotu mají předměty v jejich vlastnictví, a neprodávali je případně pod cenou. Všeobecný přehled o hodnotě starožitností ale návštěvníkům přinese už samotný veletrh, kde mohou na jednom místě vidět a srovnávat reprezentativní nabídku více než sedmdesáti obchodů,“ uzavírá J. Neumann.

Jarní veletrh Antique se koná na Novoměstské radnici v Praze ve dnech 11. až 14. dubna.

Foto v textu:
1 / Květinový vůz s dětmi, Německo, Durynsko, Sitzendorf, přelom 19. a 20. století, drážďanský styl, porcelán. Aukční dům Valentinum VII.
2 / Králíček na hnědobílém kameni, kovová kompozice na achátu, Rakousko, 20. - 30. léta 20. století. Aukční dům Valentinum VII.
3 / Chlapeček s deštníkem a nůší a Chlapeček s korbelem a řepou. Německo, Bavorsko, Oeslau u Coburgu, 20. - 30. léta 20. století, jemná keramika, figurky sbírané v USA, zpopularizované po 2. světové válce. Aukční dům Valentinum VII.
4 / Jelen u stromu, bronz, Čechy, 1. třetina 20. století. Aukční dům Valentinum VII.
5 / Porcelánová mísa na noze s figurami dětí česajícími jablka, Německo, Plavno, 1. třetina 20. století. Aukční dům Valentinum
7 / Busta orientální krasavice s vějířem, Francie, 20. - 30. léta 20. století, styl art deco. Aukční dům Valentinum
8 / Keramická dóza na tabák ve tvaru hlavy Turka, pravděpodobně Čechy, Dubí u Teplic (Aichwald), Bloch, přelom 19. a 20. století, jemná kamenina. Aukční dům Valentinum VII.

Autor / zdroj:
Publisher: iUmeni.cz

Antique se zaměří na hranici mezi uměním a ký… - www.iUmeni.cz ()

Zpět na výpis


Další události


Časopis art antiques

Knižní akce

Zdeněk Sýkora Barva a prostor
Zdeněk Sýkora Barva a prostor
TAK TEĎ TU Komplementární svět Dalibora Chatrného
TAK TEĎ TU Komplementární svět Dalibora Chatrného
Signals from the Unknown. Czech Comics 1922-2012
Signals from the Unknown. Czech Comics 1922-2012

Z ostatních rubrik

Knižní novinka

Flash Art 51/2019

Pavel Babáček - webdesigner, graphic designer, html coder