Tomáš Žemla – Definícia pole

Události - obrázek Březnová výstava Definícia pole v Galerii Jan Čejka představí od 7. 3. do 3. 4. slovenského malíře a grafika Tomáše Žemlu (*1984). Ten je pro Českou republiku doposud neobjeveným autorem, a to i přes bohatou mezinárodní zkušenost.

foto k článku Tomáš Žemla vystudoval výtvarnou tvorbu na UKF v Nitře pod vedením Jozefa Bause a Viliama Lovišky (2003 – 2007) a od té doby absolvoval přes patnáct mezinárodních bienále, která se konala od New Yorku po Tokio. V rámci nich získal také dvě ocenění - čestnou cenu na mezinárodním grafickém bienále Jose Guuadalupe Posada v Mexiku (2017) a třetí místo na mezinárodním grafickém bienále v Bukurešti (2014).

Na výstavě Definícia pole Tomáš představí všechny své dlouhodobé tvůrčí polohy. K vidění budou propracované krajinomalby, kde originální čárkovací technikou dává přírodě pointilistickou jemnost, vzdušnost a těkavost, živoucí ruční papíry, které za mokra tvaruje, a tak jimi s nadsázkou utváří přírodu novou a detailní grafiky, jejichž věrnost nás přenese do polí a lánů západního Slovenska.

foto k článkuV nekončící polní krajině v okolí Trnavy se Tomáš cítí doma. Vyrůstal v ní, žije v ní a mluví o ní jako o základním zdroji své inspirace: „umělec by měl vycházet z tradice a kořenů, které zná nejlépe, tedy většinou z míst, kde se narodil, kde vyrůstal, protože to je komplex vědění, nejenom umění.“ Pole tedy Tomáš zná nejen zpoza plátna. Stala se pro něho naprosto přirozeným námětem a nemá k nim pouhý odstup pozorovatele. Naopak se k polím ve svých dílech vztahuje až přátelsky, intimně, a tak mohou vyobrazené krajiny nabídnout mnohem hlubší, než jen vizuální zážitek.

Doplňující informace:
Výstava “Tomáš Žemla – Definícia pole“ potrvá od 7. 3. do 3. 4. 2019.
Jan Čejka – 722 945 715, gallery@jancejka.com, http://jancejkagallery.com