Kateřina Šedá zahájila projekt UNES-CO na Benátském bienále

Události - obrázek 24. května byl slavnostně zahájen provoz fiktivní společnosti UNES-CO, sídlící v Českém a Slovenském výstavním pavilonu na 16. mezinárodním bienále architektury v Benátkách 2018. Cílem uměleckého projektu Kateřiny Šedé je řešení absence „normálního života“ v centrech turisticky oblíbených měst.

foto k článku„Domy, ve kterých nikdo nežije. Obchody, které nikdo nepotřebuje. Ulice, kde se lidé nepotkávají, ale vzájemně vyhýbají. Taková může být charakteristika sociálně vyloučených lokalit, ale i nejkrásnějších měst světa zapsaných na seznamu kulturního dědictví UNESCO. Podobnost, na první pohled diametrálně odlišných míst, mě inspirovala k projektu, který upozorňuje na růst turismu a s tím související problémy,“ říká Kateřina Šedá.

foto k článkuHlavními aktéry uměleckého projektu jsou Benátky a Český Krumlov – města, kterých se vylidňování center měst a stěhování obyvatel do jejich okrajových částí bezprostředně dotýká.

Autorkou stvořená fiktivní firma UNES-CO se pokouší zvrátit tento trend postupným „zateplováním“ historických center. V Českém Krumlově dochází prostřednictvím několika domů a bytů k návratu „normálních“ obyvatel, kteří budou v centru po dobu trvání bienále žít a vykonávat mimo turistické lokality běžné činnosti. Společnost UNES-CO jim za to nabízí nejen ubytování zdarma, ale především mzdu za provozování „normálního života“ v centru města.

foto k článkuV Česko-Slovenském pavilonu v Benátkách pak vzniklo právě sídlo fiktivní firmy UNES-CO. Na recepci firmy je možné nahlédnout do katalogu s nabídkou normálních činností a uvnitř pavilonu sledovat přímý přenos z Českého Krumlova, kde probíhá testování procesu „zateplování“. Cílem Kateřiny Šedé není pouze upozornit na popsaný fenomén, ale především přinést do postižených míst konkrétní řešení. Důležitou složkou projektu je i samotný návštěvník města. „Mým cílem není turismus pouze kritizovat, ale přijít na způsob, jak cizince zastavit a dát mu na chvíli možnost stát se místním. Pohled z očí do očí – to je klíč, jak vyloučenou lokalitu proměnit ve společné místo,“ dodává Kateřina Šedá.

Český Krumlov je prvním městem na seznamu společnosti UNES-CO, které se rozhodlo projekt finančně podpořit a aktivně se na něm podílet. Kurátorský koncept 16. bienále architektury v Benátkách zdůrazňuje velkorysost ducha a lidskost architektury. Freespace, podle slov hlavních kurátorek, vybízí k přehodnocení myšlenkových postupů a nalezení nových pohledů na svět, což je základní podstatou práce Kateřiny Šedé.

foto k článkuKateřina Šedá (1977) dlouhodobě využívá jako prostředek své umělecké tvorby sociální architekturu. Roky pracuje se skupinami obyvatel v různých lokalitách. Ve svých projektech se snaží dosáhnout pozitivního posunu situace tak, aby řešení takzvaně zespoda přineslo změnu, zůstalo funkční a dále se rozvíjelo i bez dalších zásahů umělkyně.

Kateřina Šedá: UNES-CO
Místo konání: Český a Slovenský výstavní pavilon na 16. mezinárodním bienále architektury v Benátkách 2018
Termín: 26. 5. – 25. 11. 2018