Festival RE:PUBLIKA: Slovanská epopej v Brně bude světový unikát. Zkombinuje dva světy Muchovy tvorby.

Důležitou součástí festivalu bude výstava ALFONS MUCHA: DVA SVĚTY, která zkombinuje dva protipóly tvorby světoznámého secesního malíře Alfonse Muchy – majestátní cyklus Slovanská epopej a sbírku plakátů.

Brno se stane prvním místem, kde budou k vidění propojené dva světy českého secesního velikána, malíře Alfonse Muchy. K výstavě devíti největších pláten z majestátního cyklu Slovanská epopej se nově přidá jedinečná nejrozsáhlejší sbírka Muchovy plakátové tvorby na světě. Vznikne tak unikátní výstava, která nemá nejen u nás, ale ani nikde v zahraničí obdoby.

foto k článkuPůvodně třítýdenní výstava se díky své unikátnosti výrazně prodlouží. Lidé z celého světa ji budou moci na brněnském výstavišti navštívit až do konce letošního roku. Na Festivalu RE:PUBLIKA však bude přístupná za zvýhodněné vstupné.
Unikátní kombinace Muchova díla mohla vzniknout díky spolupráci Hlavního města Prahy jako majitele cyklu Slovanská epopej, statutárního města Brna, Veletrhů Brno a Nadačního fondu Richarda Fuxy, který spravuje sbírku plakátů.

„Do výstavního projektu jsme se po oslovení ze strany Veletrhů Brno zapojili bez dlouhého přemýšlení. Chceme návštěvníkům z řad české veřejnosti, která dílo Alfonse Muchy obecně zbožňuje jako málokterého jiného autora, nabídnout pohled na unikátní spojení komerční tvorby secesního mistra a zároveň jeho vlasteneckého vyjádření v podobě Slovanské epopeje, fenomenálního díla světového významu, do nějž vtiskl dějiny Čechů a dalších slovanských národů,“ vysvětluje, proč neváhal se zapůjčením sbírky, Richard Fuxa, předseda správní rady nadačního fondu nesoucího jeho jméno.

Unikátní výstava bude umístěna v historickém pavilonu H na brněnském výstavišti.

foto k článkuCelkem devět pláten Slovanské epopeje, z nichž většina má rozměr 8x6 metrů, bude umístěno v hlavní lodi pavilonu. Sbírka Richarda Fuxy, která čítá bezmála dvě stovky artefaktů, mezi něž se kromě plakátů řadí také dekorativní panó, kalendáře, reklamy na nápoje, průmyslové výrobky a nejrůznější společenské a kulturní události, pak bude v prostoru pod galeriemi pavilonu. Od roku 2013, kdy byla sbírka vystavena v Obecním domě v Praze a stala se historicky nejúspěšnější výstavou výtvarného umění v ČR, se podstatně rozšířila. Návštěvníci tak v Brně uvidí řadu exponátů, které dosud nespatřily světlo světa.

foto k článkuVýstavu Slovanské epopeje připravuje Galerie hlavního města Prahy, sbírky plakátů se ujme historik umění Karel Srp.

„Výstava buduje na kontrastu vizuální zkušenosti, sílu bude získávat z dynamiky vnímání, z prudkých přechodů, umožněných dispozicí výstavní síně, z průhledů mezi chodbou a hlavním sálem, kde se divák setká s těmi nejnosnějšími a zároveň i nejrozměrnějšími obrazy ze Slovanské epopeje,“ nastiňuje pojetí Karel Srp.

foto k článku„Světová premiéra propojení největších Muchových pláten Slovanské epopeje se sbírkou plakátů Nadačního fondu Richarda Fuxy, bude jednoznačně jednou z nejatraktivnějších expozic festivalu. Jsem hrdý na to, že se dokázalo domluvit a vyjít si vstříc několik institucí a v rekordně krátké době nastartovalo spolupráci, jejíž výsledkem je tento překrásný a jedinečný výstavní projekt. Kromě toho návštěvníci zažijí i další světové premiéry a exkluzivity v oblasti hudby, designu nebo audiovizuálních show,“ uvedl kreativní ředitel Festivalu RE:PUBLIKA Pavel Anděl.

Dveře pavilonu H se prvním návštěvníkům otevřou v den zahájení Festivalu RE:PUBLIKA – v sobotu 26. května. Na rozdíl od většiny festivalového programu bude vstup na výstavu zpoplatněn, a to částkou 150 Kč, pro školy 100 Kč.

100 – 90

foto k článkuFestival RE:PUBLIKA připomíná 100leté výročí samostatnosti a 90 let od otevření brněnského výstaviště. Během tří týdnů a čtyř víkendů bude představeno to nejlepší z našeho designu na výstavě Avant Garde, to nejzajímavější z naší literatury v projektu 100 let 100 knih a jak se sportovalo v minulosti a dnes zjistí návštěvníci ve velké Re:lax zóně. Vůbec poprvé se díky festivalu Dance Brno 100 a projektu Brno folklorní setkají na jednom místě taneční soubory všech nástupnických republik monarchie. Světovou premiéru bude mít Muchova Slovanská epopej ve spojení s plakáty.

10 – 1918

foto k článkuFestival stojí na deseti hlavních pilířích. K již zmíněným patří také projekt Snímeček, prosím, který pozval ke spolupráci osm našich špičkových profesionálních fotografů (Antonín Kratochvíl, Jan Šibík, Jindřich Štreit, Dita Pepe, Karel Cudlín, Tomáš Třeštík, Markéta Navrátilová, Bohdan Holomíček), EX:PO – největší československé rande v režii výtvarnice a architektky roku 2017 Kateřiny Šedé a Příběhy fotek, které mapují příběhy míst, obyčejných lidí a velkých i malých okamžiků republiky.

Vystavujeme výstaviště

Výstaviště bude po celou dobu festivalu přístupné zdarma a v Gastro zóně bude nabízet prvorepublikové speciality. Poznat areál umožní návštěvníkům pravidelné komentované prohlídky Brněnského architektonického manuálu, který představí výstaviště jako příklad moderní architektury 20. let 20. století, kdy vznikaly první pavilony podle návrhu takových architektů, jakými byli Josef Gočár nebo Bohuslav Fuchs.

foto k článkuSlavná jména, světové premiéry, světelné instalace

Kromě Slovanské epopeje s plakáty bude mít na festivalu svou premiéru také audiovizuální výstava České filharmonie Má vlast zblízka a nahlas od tvůrců zahajovacího ceremoniálu olympijských her v Londýně. Festivalu na míru připravuje instalaci pracující s větrem generovaným výkonnými turbínami také Krištof Kintera. Z designérů k největší oslavě republiky přispějí například Maxim Velčovský a Lucie Koldová, ze spisovatelů Petr Sís a Arnošt Goldflam, ze sportovců Šárka Kašpárková a Milan Hnilička. Světelné instalace připravují studio Hyperbinary a japonský umělec Yasuhiro Chida.

Opening víkend : 26–27/5/2018

foto k článkuPřesně 90 let poté, co prezident Masaryk slavnostně otevřel brněnské výstaviště, bude zahájena největší oslava vzniku samostatného Československa u nás. Těšit se můžete na velké hudební překvapení, Janu Kirschner, Orchestr Gustava Broma, 300 slavnostních praporů, dobová auta, kostýmy, skvělé jídlo, jedinečnou světelnou show. Slavnostní zahájení festivalu ve 12.00. A možná přijde i Masaryk…

Rodinný víkend : 1–3/6/2018

Mezinárodní den dětí se speciálním programem ve všech pavilonech. Mnoho exkluzivních hostů, projekce youtube filmů, vernisáž koláží a komiksů, technické experimentárium, divadlo vědy, dětský hasičský sport, dobová policejní, hasičská a vojenská technika.

Prvorepublikový a folklorní víkend : 8–10/6/2018

Retro víkend, swingové večery, závody mopedů Stadion, sraz veteránů motocyklů Jawa nebo II. Československé všecyklistické hry. Těšte se také na setkání folklorních souborů z nástupnických republik monarchie po 100 letech.

Finále grande : 15–17/6/2018

Všechny expozice přivítají vzácné hosty, vyhlášeni budou vítězové všech soutěžních kategorií výtvarných a kreativních soutěží. Oceněny budou nejšikovnější děti ZŠ, studenti SŠ i uměleckých škol z celé republiky. V doprovodném programu vystoupí například skupina Buty, Anna K. nebo Michal Hrůza.

Festival je pořádán v rámci projektu Společné století
Statutární město Brno – pořadatel a finanční podpora
Ministerstvo kultury ČR a Jihomoravský kraj – finanční podpora