Nádherný býk Františka Chauna

Tak je nazvaná výstava v galerii Stodvacettři v Hradci Králové, která byla zahájena 16. května 2017 za účasti syna autora obrazů Igora Chauna. V úvodu promluvil Aleš Pražan a dr. Jan Freiberg, který zhodnotil malířské dílo Františka Chauna a jeho přínos pro české moderní poválečné umění.

Galerie, která se nachází v ulici Bratří Štefanů na královéhradeckém Slezském předměstí, je otevřena ve všední dny od 10 do 17 hodin. Výstavu je možno navštívit až do 7. července. Výstava obsahuje na 45 obrazů Fr. Chauna a je doplněna 10 obrazy Igora. Výstava není prodejní.

foto k článkuPíše se rok 1956 a v satelitech Sovětského svazu přichází po Stalinově smrti jisté uvolnění. Projevuje se i na sjezdu Ústředního svazu československých výtvarných umělců, kdy po osmi letech naplňování doktríny socialistického realismu žádají umělci opatrně tvůrčí svobodu. V té době je Františkovi Chaunovi třicet pět let a spolu s řadou generačních vrstevníků hledá oporu v především francouzském moderním umění. Ve čtyřicátých a padesátých letech maluje po vzoru fauvistů a expresionistů. Zkouší kubismus, maluje několik akvarelů jako poctu Pablo Piccasovi. Výjimečná svým politicky provokujícím názvem je malba z roku 1951 – Číšník, kterému právě oznámili, že byl přeřazen do výroby. Výsledkem politických změn a tlaku mladých umělců je povolení ke vzniku výtvarných skupin, první z nich je skupina Máj 57. Do skupiny Františka Chauna přivádí malíř Robert Piesen a Chaun mezi 24 dalšími autory vystavuje Zátiší s mrtvou rybou namalovanou v roce 1948.
foto k článku Premiérová výstava v roce 1957 diváky ohromuje, funkcionáři svazu ji ale chtějí uzavřít. Tomu zabrání tolerantní reakce jednoho z diváků - prezidenta Antonína Zápotockého. Po deseti letech je to v socialistickém Československu poprvé, kdy do výstavy díla nevybírá žádná oficiálně jmenovaná komise. Od následujícího roku už ale s Májem 57 František Chaun nevystavuje, stejně jako dobrá polovina členů skupiny. Na rozdíl od většiny kolegů z Máje 57 je autor autodidakt. Pracuje jako lékárník, svou profesi ze srdce nenávidí a považuje ji za symbol maloměšťáctví. Kromě úctyhodného malířského díla komponuje současnou hudbu, jeho třicet skladeb získává za jeho života oficiální respekt a uznání. Hudba se stala klíčem k zásadnímu vztahu Františka Chauna s jedním z nejznámějších francouzských výtvarných umělců druhé poloviny dvacátého století, Jeanem Dubuffetem. Píše se rok 1968 a František Chaun je ve Valdštejnské jízdárně uchvácen třemi Dubuffetovými obrazy, v roce 1970 Chaun skládá „Hommage a Dubuffet“ a rok na to se nahrávka dostává díky francouzskému velvyslanectví sedmdesátiletému umělci a začíná intenzivní korespondence následovaná několika Chaunovými cestami do Francie.
foto k článku František Chaun od šedesátých do poloviny sedmdesátých let maluje převážně abstraktní plátna. Od poloviny sedmdesátých let začíná rozvjíjet Dubuffetovské artbrut, které konvenuje s jeho sklonem pro tragikomično, grotesku i pro nekontrolovanou svobodnou tvorbu. Ostatně, Chaunova proslulost vychází i z jeho groteskních eskapád, kterými od padesátých let přivádí do rozpaků přátele i socialistického člověka. V posledním tvůrčím období Františka pronásledují fyzické i psychické obtíže a škleb, který se častěji objevuje na jeho obrazech, je čím dál tím zlověstnější. Paradoxně, s Dubuffetem, který do výtvarného umění přivedl syrové umění duševně nemocných jako styl, vede velmi hravé dialogy plné síly a vzájemných okouzlujících komplimentů. V Dubuffetových očích je František Chaun „nádherným býkem“, jak ho oslovuje v dopise z roku 1974 a my tímto názvem chceme dát autorově úplně první samostatné výstavy novou, silnou energii.

Jan Freiberg

František Chaun

foto k článkuFrantišek Chaun byl český hudební skladatel, klavírista, zpěvák, malíř a herec.Narodil se v roce 26. ledna 1921 v Kaplicích a dožil se 60 let.

Po středoškolských studiích prožitých v Lounech vystudoval farmacii, ale celý život se zcela věnoval uměleckým aktivitám. Hudbu studoval soukromě u Jindřicha Felda a Klementa Slavického, ale jako ke všem svým ostatním činnostem k ní přistupoval jako samouk. Skladatelské dílo není příliš rozsáhlé, okolo třiceti skladeb. Pozoruhodná je jeho kafkovská trilogie pro orchestr: Proměna, Zámek, Proces z let 1964–1969. Vytvořil i několik skladeb pro magnetofonový pás (music for tape), které realizoval v pařížském studiu Acousti.

Jako malíř vytvořil stovky obrazů. Přátelil se s francouzským malířem Jeanem Dubuffetem s nímž ho spojoval společný výtvarný názor ve stylizovaném naivismu a primitivismu, který je znám pod názvem art brut. Dubuffetovi věnoval jednu ze svých skladeb Dvojkoncert pro housle, violoncello a komorní orchestr "Hommage a Dubuffet". Jako člověk byl proslulý zejména svými recesemi a kanadskými žertíky.

Nádherný býk Františka Chauna ~ iUmeni.cz ~