Konkrétní a konstantní, přitom pohyblivé a proměnné. Špilberk vystavuje dílo Radka Kratiny

Struktury ze zápalek, korkových zátek nebo těstovinových písmenek, pohyblivé dřevěné reliéfy či kovové variabily zaplnily galerijní místnosti na hradě Špilberku.

Nová výstava Muzea města Brna představí výběr z díla brněnského rodáka Radka Kratiny v dialogu s tvorbou jemu blízkých umělců Jiřího Hilmara, Dalibora a Ivana Chatrných. Lidé na výstavě nazvané „Radek Kratina – Konstanty a proměnné“ uvidí výrazný projev výtvarné generace, která se v 60. letech stala nositelkou tehdy aktuálních neokonstruktivistických tendencí a jejíž projevy byly objevné a radikální i v evropském kontextu.

foto k článkuSochař a grafik Radek Kratina (1928–1999) byl jednou z klíčových osobností poválečného racionálně orientovaného umění, které se v Československu projevilo mimo jiné založením Klubu konkrétistů (1967). Představitelé tohoto proudu navazovali na meziválečnou avantgardu – domácí Devětsil, německý Bauhaus nebo nizozemský De Stijl – a rozvíjeli možnosti minimalismu, op-artu, kinetismu a geometrie. Jejich hlavními vyjadřovacími prostředky byly body, linie, struktury a rastry, zajímalo je řazení prvků, rytmus, pulzování či zapojení diváků do proměny výtvarného díla. „Moje objekty jsou pouze tím, čím jsou, sebou samými, skladbou geometrických elementů z prefabrikovaného průmyslového materiálu, které lze přemisťovat, přetáčet nebo rozvinout do prostoru,“ prohlásil kdysi o své tvorbě sám Radek Kratina.

foto k článkuNávštěvníci uvidí Kratinova raná díla z 50. let, kdy navrhoval barevné textilie (např. Panneau pro československý pavilon na EXPO´58 v Bruselu), pohyblivé dřevěné hračky nebo papírové kostky z vystřihovánek, a především díla z let 60. Zastoupeny jsou jeho monotypy s obtisknutými předměty i vlastnoručně vyráběnými tiskátky, od nichž se dostal k materiálovým strukturám. Tvořil je kapáním barev na plochu i fixováním různých materiálů.
foto k článkuStruktury od amorfních shluků po systémové rastry tvořil z těstovinových písmenek, korkových zátek nebo sirek. Od poloviny 60. let Kratina vytvářel variabilní dřevěné reliéfy s otočnými barevnými válečky či hranoly. Právě jejich pohyb mohl změnit celkový vzhled díla – a mohl to učit sám divák, lépe řečeno účastník. Po roce 1970 začal Kratina využívat i kov, který mu poskytl větší preciznost i více možností pohybu a variací. „Kratinova díla vybízí k dialogu, k invenční hře. Jsou otevřeným procesem, do kterého vstupujeme jako partneři, kteří pod taktovkou umělcova záměru smí zakusit sílu tvořivé energie,“ říká kurátorka výstavy Ilona Víchová. Návštěvníci v expozici najdou napodobeninu jednoho Kratinova díla, které si mohou libovolně seskládat.

foto k článkuNa výstavě jsou kromě děl Radka Kratiny zastoupena i díla jeho souputníků, Jiřího Hilmara, Dalibora a Ivana Chatrných. „Spojoval je vztah k experimentu, originalita a racionální úvahy, ale i spontaneita a intuice. Tvůrčím motorem pro ně bylo nacházení a vizualizování základních jevů našeho světa, tedy konstanty, pevné struktury, které se navenek jeví v celé plejádě proměnných,“ vysvětluje Víchová název výstavy. Kratinova díla doplňují šňůrové realizace a prošívané obrazy Dalibora Chatrného, optické papírové reliéfy Jiřího Hilmara nebo abstraktní kompozice Ivana Chatrného. Výstava Konstanty a proměnné se koná k příležitosti nedožitých 90. narozenin Radka Kratiny (2018) a 80. narozenin Jiřího Hilmara (letos). Výstavní projekt Muzea města Brna navazuje na přehlídku Kratinova díla v Museu Kampa v Praze.

Konkrétní a konstantní, přitom pohyblivé a proměnné. Špilberk vystavuje dílo Radka Kratiny ~ iUmeni.cz ~