Bourdellův Herakles a česká malba v jarní aukci Sýpky

Herakles lučištník známý ze sbírek v Paříži i New Yorku. Jedinečnou bromostříbrnou fotografii Zykmunda i žádané současníky malby a užitého umění nabídne Aukční dům Sýpka v aukci, která se uskuteční v neděli 21.5. 2017 v 13:30 hod.

foto k článkuÚstřední položkou květnové aukce Sýpky bude bronzová socha Herakles napínající luk od věhlasného francouzského sochaře Émile-Antoine Bourdella. Socha Herakla, je opatřena několika rytými značkami, z nichž je vedle autorské značky důležitá značka kovolitecké firmy Alexise Rudiera z Paříže, který pro Bourdella a další francouzské mistry pracoval. Jedna z nejslavnějších soch Bourdella pochází z pozůstalosti malíře a sochaře Jiřího Jašky. Přiložena je dobová fotografie z ateliéru autora a dobrozdání majitele. Nabízená socha Herakla se nachází nejen ve sbírkách Národní galerie v Praze, ale i Metropolitního muzea v New Yorku nebo Musée d’Orsay v Paříži. Světoznámé sochařské dílo vzniklo v r. 1909, kdy již Bourdelle patřil k slavným autorům. Ve stejném roce byla shodou okolností v pražském Mánesu uspořádána Bourdellova samostatná výstava, která ovlivnila řadu českých sochařů – O. Gutfreunda, J. Mařatku, J. Štursu, nebo J. Horejce. Vyvolávací cena plastiky je 1 500 000 Kč, což je pro sběratele více než příznivá, neboť činí polovinu ceny, za kterou je plastika vyvolávána v zahraničí.

foto k článkuSoučasné umění bude zastoupeno výrazný souborem rozměrných pláten žádaných autorů, jako jsou Jiří Kovanda, který je podle indexu JT banky vyhlášený nejúspěšnějším autorem roku a jehož práce z počátku 90. let se v aukcích prakticky neobjevují; Magdaléna Jetelová, mezinárodně uznávaná umělkyně, která v současné době vystavuje v Národní galerii v Praze; Jan Merta, který měl v minulém roce velkou autorskou výstavu v Městské knihovně v Praze a patří v současné době k nejvyhledávanějším autorům; práce Vladimíra Kokolii z provenience Nadace a centra pro současné umění, jehož díla položila základ tomuto fondu; Martin Mainer nebo Milan Houser, významní umělci a pedagogové vysokých uměleckých škol. Zcela poprvé se v aukci objeví grafika od světově proslulého Aj Weiweie, výtvarníka, architekta a aktivisty, jež nedávno navštívil Prahu a momentálně vystavuje v Národní galerii v Praze.

foto k článkuZ užitého umění se můžeme těšit na unikátní soubor váz Loetz, např. Váza v secesní montáži pro Světovou výstavu v Paříži, kubistický šachový stolek nebo křesla pro interiér Adolfa Loose.

foto k článkuV popředí zájmu sběratelů a veřejnosti stojí v současné době fotografie. Vysoce ceněné jsou meziválečné fotografické práce Václava Zykmunda, zejména z jeho experimentálního cyklu Řádění, které má v jeho díle výjimečné postavení. V aukci se budou dražit dvě fotografie Václava Zykmunda z tohoto cyklu. Inka, z akce Výhružný kompas, jedinečná bromostříbrná fotografie o rozměru 24 x 15 cm. Ve společných tzv. řáděních, jež vyplývaly z připravených ale i spontánních setkání a her, se odrážel surrealismus, zejména v propojování vztahu člověka a objektů. Současně jsou ale volnými předchůdci akcí a happeningů, které se po válce staly důležitým uměleckým proudem.
Nabídku fotografií rozšíří současní fotografové L.Jasanský- M. Polák, A. Kotzmannová a Miroslav Tichý.

Předaukční výstavy:
13. 5. 2017, 15-18 hod.