TARYN SIMON

Události - obrázek Galerie Rudolfinum představuje poprvé v České republice fotografie newyorské umělkyně Taryn Simon. Simon vytváří propracované rejstříky věcí, které jsou skryté nebo nám na první pohled unikají

ptáci ve filmech s Jamesem Bondem, zboží pašované skrz Kennedyho letiště nebo utajované základny amerických náboženských, administrativních nebo vojenských institucí. Konceptuální metody, léta rešerší, promyšlený a rozsáhlý sběr materiálu činí z Taryn Simon jednu z nejvýraznějších postav současné umělecké scény.

“Simon má zvláštní schopnost naplnit základní věci jako list papíru nebo komára významem, učinit je fatálními nebo strašidelnými a často vyvolává atmosféru mccarthismu nebo studené války. Vláda, bezpečnost, věda a zábavní instituce, které zkoumala v Americkém indexu, znají takové techniky velmi dobře, jelikož všechny mají zájem na zakrývání svých operací a jsou bohatými zdroji pro tvorbu mýtů a mnohočetných pravd.”
Michal Nanoru, kurátor

foto k článkuGalerie Rudolfinum představí šest cyklů fotografií a videí z let 2007 a 2014, mezi které patří Terénní průvodce po ptactvu Západní Indie, Kontraband, Obrazová sbírka, Americký index skrytého a neznámého, Obrazový atlas a Odstřižky. Příznačně pro dobu, kdy sami sebe čím dál častěji definujeme skrze předměty, se na fotografiích Taryn Simon objevují spíš objekty než lidé nebo situace. Pokud se někdy v jejím světě vyskytují, lidé se většinou podřizují roli zaměnitelných položek ve větších, dominantních systémech. Její práce prověřují způsoby reprezentace. Ptají se, jak zobrazovat složité myšlenky jako daně, nespravedlnost nebo moc, zkoumají podoby a hodnoty informací – ať je to DNA nebo turistické katalogy míst určených k bombardování – a ukazují zdánlivě neutrální komunikaci jako nevyhnutelně konstruovanou, předpojatou a ovládající, ale vždycky taky vystavenou náhodě.

foto k článkuMetody, živené žurnalistikou stejně jako kritickou teorií, často zahrnují léta rešerší, intenzivní cestování a komplikovaný sběr materiálu. Konceptuální přístup ale nedoprovází odmítnutí vizuality nebo vyprávění příběhů, jejich svůdnost je od začátku součástí plánu – až do té míry, že je Simon málem ochotna dotknout se živého viru HIV, jen aby na fotografii správně vrhal stín. Její fotografie, většinou pořízené ve studiu velkoformátovým aparátem, usilují o krásu a spolu s texty se čtou jako špiónážní romány z dob studené války. Z mytologií 20. a 21. století se zaměřují na zvraty mezinárodních vztahů, dějinné paradoxy nebo přitažlivé „co kdyby?“ konspiračních teorií a kombinují je s kouzlem kabinetů kuriozit a představitelů kafkovských struktur, které míjíme po cestě z letiště.

foto k článkuVýjimečnost Taryn Simon na mezinárodní scéně ale spočívá především v obdivuhodné komplexnosti a vrstevnatosti jejích prací. Simon považuje za svoje vyjadřovací prostředky stejnoměrně fotografii, text, grafický design, film a performance. Sladěnost a důslednost, které jí její schopnosti a zdroje dovolují, ono samotné množství informací, přesvědčivost obrazů, serióznost textů i designu a exkluzivita materiálů použitých při výrobě lákavých artefaktů, to vše představuje tvář objektivní a nezpochybnitelné autority. Ve skutečnosti jsou tu ale proto, aby zakrývaly a ve výsledku tak podtrhly nutně manipulativní povahu uspořádávání informací a čím dál prchavější hranici mezi realitou a fikcí, důvěryhodným a neuvěřitelným, podstatným a libovolným, řádem a chaosem.

foto k článkuTaryn Simon (*1975, New York) pracuje s fotografií, textem, sochou, filmem/videem i performancí. Její dílo je charakteristické rozsáhlými rešeršemi, zájmem o systémy kategorizace a klasifikace. Umělecký vývoj Taryn Simon silně ovlivnil její otec, zaměstnanec Ministerstva zahraničí Spojených států, který na svých cestách intenzivně fotografoval. Simon studovala na Brownově univerzitě nejprve environmentální vědy a poté uměleckou sémiotiku, zároveň se věnovala kurzům fotografie na Rhode Island School of Design. Vystavovala mj. v Ullens Center for Contemporary Art, Peking (2013); MoMA, New York (2012); Tate Modern, Londýn (2011); Neue Nationalgalerie, Berlín (2011) a Whitney Museum of American Art, New York (2007). Je zastoupena ve sbírkách MoMA, Tate Modern, Guggenheim Museum, Centre Georges Pompidou a Los Angeles County Museum of Art.

Aukční síň a galerie European Arts

Co se skrývá v našem těle?