Retrospektivní (v necelých čtyřiceti letech by se dalo namítnout, poněkud předčasná) výstava jeho dosavadní tvorby, kterou hostí Moravská galerie v Brně ale dokazuje, že tenhle „kudrnáč“ z reklamy na mobilního operátora si na piedestal stoupá oprávněně.
Velčovský si pro defilé své dosavadní práce zvolil leitmotiv laciného supermarketu, který hlásá - v českých městech stále velmi oblíbené - Vše za 39. Hříčka, odkazující v prvním plánu k věku designéra (*1976), odkrývá i rysy typické pro jeho tvorbu. Sentiment ke starým věcem se mísí s drzou ironií, motivy inspirované vzpomínkami na dětství přebíjí zkušenosti s konzumní současností.
Ve třech sálech galerie se tvůrci snažili navodit iluzi supermarketu, místa, kde se z tlampačů bude ozývat hudba, kterou mnozí pamatují z kanálů Československé televize, grafika bude připomínat klasické čárové kódy a na regálech bude vystavené dostupné zboží. Tahle hra tvůrcům tak úplně nevyšla, dojem obchodního domu je třeba si hodně sveřepě vybájit. To ale výstavě ani v nejmenším neškodí.
Výběr a řazení artefaktů, jejich instalace a především pak doprovodné texty kurátora Radka Wohlmutha návodně a sebejistě otevírají prostor k chápání Velčovského tvorby.
Návštěvník dostává šanci seznámit se s reprezentativním výběrem prací - od raného dětství, přes objekty vytvořené během studia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, až po aktuální zakázky. Nechybí kultovní vázy-holínky, mísa ve tvaru České republiky i keramický „plastový“ kelímek.
Právě u těchto až notoricky známých exponátů, na které není problém narazit v každém obchodu s designem, divák ocení vysvětlivky.
Objekty přestávají být jen sofistikovanými suvenýry, ale rázem získávají i kontext a hloubku. Tento posun můžeme sledovat například u vázy, jejíž tvar definují kontury Česka. Velčovský interpretuje severského klasika Alvara Aalta, jehož váza, inspirovaná tamními jezery, je samozřejmou součástí každé finské domácnosti.
A jak připomíná kurátor, ani jeden z objektů není plně funkční a svým případným praktickým využíváním ztrácí svoji krásu. Přestáváme se tak dívat na užitou věc – vázu, ale vnímáme a přemýšlíme nad uměleckým objektem – artefaktem. Podobný princip historické recyklace, opět s dostatečnou dávkou ironie, se projevuje v objektu Confession. Vychází z legendárního odšťavňovače Philipa Starcka, který na nás opakovaně shlíží z módních časopisů o bydlení a koupit si ho může každý. Velčovský ho jedním řezem proměnil ve svícen.
Suverénně znásilnil původní funkci, ale zároveň nenásilně poukázal na „jepičí život designu“. Efemérnosti se dotýká i méně známý objekt Last Rest Bowl, který existuje v jediném exempláři. Porcelánová mísa-polštářek slouží k odpočinku ovoce, před jeho poslední cestou do žaludku strávníka. Cítíme zde až obřadný, mytologický vztah k přírodě, který je ale hned v druhém plánu ironicky deformován.
Velčovský si permanentně zakládá na odstupu od klišé. Banalita obsahu je mu cizí a každý z vystavených předmětů disponuje osobitým „životopisem“. Ze starších věcí pobaví Konvicový lustr, spojený z několika zelených konvic, které nabízí nákupní řetězce s hobby vybavením, nebo autorská instalace siluet světových metropolí, kterou vytvořil díky rafinované stínohře sklenic různých tvarů a velikostí.
Nabízí se otázka, jak moc Maxima Velčovského definovalo prostředí Československa a jeho kulturní vzorce, nebo jim jde vstřícně naproti, protože cítí, že tahle hra funguje? Cibulák na hlavě Lenina a pozlacené matrjošky spíš svědčí pro to druhé. Konzistentní věrnost podobným tématům a formální zpracování zas pro to prvé.
Definitivně lze ale říct jedno. Velčovský keramiku a porcelán dokázal proměnit v kultovní předměty, které mezi ikony českého designu neodmyslitelně patří.
Maxim Velčovský: Vše za 39
Moravská galerie v Brně
11/3/2016 - 22/5/2016
Kurátor: Radek Wohlmuth
Autorka: Veronika Pařízková
Zdroj: www.czechdesign.cz
www.moravska-galerie.cz