POP-ART a skotačící andílci. Na Špilberku začíná výstava Andyho Warhola

Mick Jagger nevhodně pokukuje po návštěvnících, přestože je blízko něj Aretha Franklin. Mao Ce-tunga v útrobách hradu nikdo nečekal. A Marilyn Monroe se dokonce zjevuje opakovaně. Pokaždé v jiných barvách. Očití svědci potvrzují, že rozhodně nejde o halucinace z hladu.

Celému případu na podivnosti dodává přítomnost skotačících víl a andílků. V České republice byli spatřeni vůbec poprvé. Tento mumraj je teď k vidění na Špilberku na výstavě legendy světového pop-artu Andyho Warhola.

foto k článkuTakové množství barevných úkazů nebývá na brněnském hradě zvykem. Jasno do případu vnesl až mluvčí Muzea města Brna Michael Kalábek. „Na Špilberku právě začíná velká jarní výstava Andy Warhol: V hloubi mé zahrady. Jmenuje se podle jeho rané série kreseb z roku 1956 In the Bottom of my Garden, v níž ztvárnil roztomilé andílky barokních tvarů, jak tancují s vílami a veselí se. Česká veřejnost dosud neměla příležitost je vidět. Warhola inspirovala stará píseň There are Fairies at the Bottom of our Garden od Rose Fylemana a Lizy Lehmann, kterou ve třicátých letech nazpívala Beatrice Lillie.“ Tyto kolorované kresby z doby, kdy Andy Warhol teprve začínal jako reklamní kreslíř, jsou cenným dokladem jeho vznikajícího osobitého projevu.

foto k článkuVedle litografií kreseb ze série In the Bottom of my Garden se na výstavě objeví i Zlatá kniha Andyho Warhola. „V kresbách je cit, láska i něha. Warhol je vytvořil ve spolupráci s matkou Julií, která měla krásný rukopis a dotvořila tak celkový obraz,“ popisuje kurátor sbírky Miroslav Houška z Galerie GOAP, která do Brna zapůjčila na dvě stě exponátů. Ty pocházejí z edice Sunday B. Morning – např. portréty Marilyn Monroe nebo konzervy polévek Campbell’s, nebo z edice Carnegie Museum of Art – např. Flowers nebo šest portrétů Warholových koček. Celkem jich měl 25 a všechny se pro jistotu jmenovaly Sam. Výstava mapuje Warholovu třicetiletou tvorbu, je tu např. i jedno z jeho posledních děl z roku 1986, St. George & the Dragon. Warhol zemřel o rok později.

foto k článkuVe výstavě nechybí ani další Warholovy ikonické práce: portréty Johna Lennona, Micka Jaggera, Arethy Franklin, Mao Ce-tunga a jiných. Výstava zahrnuje i Warholovu tvorbu pro hudební svět. „Za svůj život vytvořil téměř šedesát obalů na LP. První návrh vznikl už v roce 1949 – i ten je v expozici k vidění,“ říká kurátor Houška. Ve sbírce autentických obalů lidé najdou třeba zip u kalhot na Sticky Fingers od The Rolling Stones nebo zralý banán na debutu The Velvet Underground & Nico, který Warhol dokonce produkoval.

foto k článkuNa každého jednou čeká 15 minut slávy, prohlásil Warhol v roce 1968. Chvilka slávy čeká na návštěvníky přímo teď ve výstavě. Na jejím konci je grafická dílna, kde si budou moci pomalovat Warholovu bustu nebo vybarvit omalovánky s motivy zmíněných andílků a víl. Kdo bude chtít, může své dílo na Špilberku ponechat – vystaví se na připravené zdi hned vedle Warhola. Tajemství z hlubin Warholovy zahrady se teď lidem otevírají na Špilberku. Kurátor Miroslav Houška jimi provede na komentované prohlídce v úterý 15. března v 16 hodin.

Andy Warhol: V hloubi mé zahrady. 11. února až 1. května 2016.

POP-ART a skotačící andílci. Na Špilberku začíná výstava Andyho Warhola ~ iUmeni.cz ~