Současná malba světové úrovně na Špilberu

Události - obrázek Svíticí barvy, abstrakce i lidské postavy. Moderní umění nemusí být pouze konceptuální (a těžko pochopitelné). K technikám klasické malby se vrací aktuální výtvarný směr stuckismus. Jeho čeští zástupci ze skupiny Prague Stuckists už stihli vystavovat v Londýně, v USA nebo v Německu.

Teď je čeká vůbec první ucelená výstava ve velkém muzeu nejen v Česku, ale i mimo Velkou Británii. Pro Muzeum města Brna je velkou ctí představit na Špilberku veřejnosti šestici výtvarníků světové úrovně.

foto k článkuKaždý ze stuckistů má svůj vlastní, specifický styl a projev. Jeden tíhne k figurální malbě, jiný k dynamické abstrakci. Společným znakem všech stuckistů je jakási revolta proti přílišnému konceptualismu v současném umění. Výtvarnou skupinu Prague Stuckists založil v roce 2004 Robert Janás jako první pobočku původně britského hnutí za někdejší železnou oponou. „Prague Stuckists se soustředí na klasickou malbu, která osloví řadu diváků i v době, kdy si lidé moderní umění spíše spojí s židlí nebo vysavačem umístěným do galerie,“ říká s nadsázkou Robert Janás.

foto k článkuK vidění budou na Špilberku jeho fotografie a především tři desítky obrazů od Igora Grimmicha, Lukáše Orlity, Marka Slavíka, Jana Spěváčka a Tomáše Speváka. Jsou na nich abstraktní výjevy plné kontrastů i křiklavých barev, ale třeba také chirurgové nebo mniši pozorující technaře. Grimmich používá fosforeskující barvy – jeho obrazy lidé najdou v zatemnělé místnosti speciálně nasvícené UV zářivkami. Slavík a Spevák zase nedávno vystavovali na veletrhu umění v Los Angeles. Jejich díla tak porovnají američtí i čeští diváci.

„I když se skupina jmenuje Pražští stuckisté, jsou mezi šesti členy tři Brňané a čtvrtý člen studoval na brněnské FAVU. Prague Stuckists byli už od začátku koncipováni jako sdružení brněnských a pražských umělců, které mělo v Londýně ukázat, že v České republice existují dvě hlavní umělecká centra,“ vysvětluje Janás.

foto k článkuSám je členem skupiny, přestože jako fotograf. Je také kurátorem výstavy. V roce 2010 vydal v Londýně publikaci Stuckism International, která je ve Velké Británii vnímána jako klíčová kniha o tomto hnutí. Stuckismus vznikl v Londýně v roce 1999 a rozšířil se do 50 poboček po celém světě. Po výstavě The Stuckists Punk Victorian v National Museum v Liverpoolu v roce 2004 je výstava v Brně teprve druhou stuckistickou výstavou ve velkém muzeu – a první mimo Velkou Británii. K výstavě vychází katalog, v němž je mimo jiné esej „Co zbylo ze stuckismu?“ Robert Janás v eseji uvádí na pravou míru mýty a fabulace, které v Česku o stuckismu vznikly.

Prague Stuckists: od 18. února do 1. května v 2. patře západního křídla hradu Špilberku.

Doprovodný program:
17. března – komentovaná prohlídka s částí autorů
5. dubna – komentovaná prohlídka s fotografem Robertem Janásem, povídání o brněnských zákoutích
12. dubna – komentovaná prohlídka s částí autorů

Robert Janás(1973)

Fotograf, básník a historik umění.
foto k článkuNarozen 30. dubna 1973 v Brně. V letech 1991 - 1998 studoval na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně (magisterské studium, dějiny umění - historie - pomocné vědy historické, diplomová práce: Hans Temple, moravský naturalistický malíř). V letech 1998 - 2002 absolvoval na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně doktorské studium (teorie a dějiny umění, dizertační práce: Mährischer Kunstverein /1882 - 1918/). V letech 1998 - 2003 přednášel na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně (Seminář dějin umění, Ústav archivnictví, pomocných věd historických a knihovnictví - přednášky z malířství 19. století a křesťanské ikonografie). V letech 2005 - 2006 přednášel na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (Ústav pro dějiny umění - přednášky z malířství 19. století).

Igor Grimmich (1979)

foto k článkuNa Akademii výtvarných umění se Igor Grimmich dostal po necelém roce vlastní volné tvorby. Předcházelo jí nejprve gymnázium, poté střední odborné učiliště, na kterém se vyučil v oboru umělecké truhlářství, a během toho několik let práce v nejrůznějších oborech – byl hlídačem v diagnostickém ústavu nebo například malířem pokojů. Do ateliéru Michaela Rittsteina byl přijat v roce 2002 na základě soustavně vytvářených kreseb, s nimiž měl zkušenost ne delší než půl roku. Zdá se, že by bylo možné konstatovat nový mýtus umělce. Grimmichův náhled na vlastní práci má však zcela pragmatická měřítka: „V jedné chvíli jsem se rozhodl zkusit malovat a začal jsem tak zuřivě, až jsem se dostal na Akademii. Od té doby se s tím vyrovnávám a prostě maluju.“

Autor: Kateřina Tučková

Lukáš Orlita (1974)

foto k článkuNarodil se 30.10.1974 v Novém Jičíně. Absolvent Fakulty výtvarných umění v Brně, ateliéru Jiřího Načeradského. V roce 1997 získal ateliérovou cenu. Pobýval na stáži na Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts, Chapelle des Petits-Augustin v Paříži. Zabývá se hyperrealistickou malbou, zároveň však tvoří v mezích ap artu a abstraktního umění. Vystavoval na mnoha kolektivních i samostatných výstavách v Čechách i zahraničí.

Marek Slavík (1982)

foto k článkuMarek Slavík absolvoval v roce 2008 na Akademii výtvarných umění v ateliéru prof. Zdeňka Berana klasickou malbu a svá díla od ukončení studia prezentoval na řadě samostatných výstav, které se vždy těšily velikému ohlasu. Ve své tvorbě spojuje realistickou malbu s aktuálními tématy, často dovedenými až k absurditě. Jeho velmi přesvědčivé malířské podání rozličných tematických celků dokládá výpověď o jeho zručnosti.

Pracuje s fantazijními obrazy a využívá jejich vnitřní energie. „Imaginace mohou být rádcem v důležitém rozhodování v krizích a zdrojem inspirace. Je přirozená, inspirativní, má přirozenou funkci a nevědomí nám vždy odpovídá na nápady, jak vyřešit aktuální problém,“ dodává malíř.

Tomáš Spevák (1983)

foto k článkuTomáš Spevák vystudoval malířství na Fakultě výtvarných umění v Brně, kde se postupně vymaloval k osobitému stylu postaveném na hře mezi expresivitou a konkrétním detailem. V roce 2011 ukončil studia na Fakultě Výtvarných umění VUT v Brně v ateliéru malířství u akad. mal. Tomáše Lahody. Maluje především olejem nebo akrylovými barvami. Na podzim 2014 vystavoval v Alex Art Gallery v rámci autorské výstavy “Still On The Way”.

Expresivní tahy štětcem, barva stékající po plátně a gestické momenty. Zajímavě řešené kompozice plné emotivních i fantazijních detailů. Propracovaná architektura ve spojení s figurální malbou... To jsou „svobodné světy“ mladého malíře Tomáše Speváka.

Jan Spěváček (1973)

foto k článkuŽije a pracuje v Brně v oborech malba, kresba, grafika, ilustrace. Jan Spěváček je příznivcům výtvarného umění znám jako příslušník již etablované střední generace. Studia v atelieru prof. Ak. Mal. Jiřího Načeradského lze považovat za garanci řemeslně zvládnuté techniky. Uspořádal přes čtyřicet samostatných výstav a podobného počtu výstav skupinových se zúčastnil. Převážná část malířského úsilí Jana Spěváčka souvisí s krajinomalbou v níž navazuje na českou krajinářskou školu.
Od roku 1998 se začal profilovat jako malíř s neutuchajícím, až obsedantním zájmem o krajinu vod. Postupně prochází fázemi od meditativního symbolismu a téměř lyrické abstrakce k niternému minimalismu. V posledních letech se stále častěji nechává unést velkoformátovým plátnem s expresivním přístupem a vlastním pojetím drippingového gesta.
Nedílnou součástí Spěváčkovy tvorby je kresba, ilustrace a litografie. V kresbě znají příznivci umění převážně jeho akty, ale věnuje se i portrétní kresbě. Jeho jednoduchá linka v sobě ukrývá prožitek okamžiku. Podle potřeby si hraje s její dynamikou a někdy až drzou jednoduchostí.

Kromě souborné výstavy na Špilberku probíhá také výstava Spěváčkových kreseb v Malé Galerii v Brně, Králově poli, viz. http://www.iumeni.cz/www.vri.cz/cz/o_nas/mala_galerie/

Reportáž s Robertem Janásem o skupině Prague Stuckists

Rozhovor Sabiny Vrbkové s Robertem Janásem při příležitosti výstavy „Stuck in the Middle of November“ v Topičově salonu v roce 2007 na téma stuckismu a umělcích, kteří se ve skupině Prague Stuckists sdružují.

Název: Prague Stuckists
Autor: kolektiv autorů
Rok vydání: 2016