Podzimní aukce současného umění Etcetera 2

Události - obrázek Současné umění dosahuje v posledních letech na světových aukčních trzích výborných výsledků. Český trh se dosud zaměřoval spíše na osvědčené autory z klasické a poválečné moderny. To se ale mění a snahy prorazit se současným uměním se v poslední době začínají rozmáhat také u nás.

Důkazem je toho podzimní aukce Etcetera 2,
která proběhne 26. Listopadu 2016 opět v pražské Galerii Kvalitář. Tentokrát pro vás Etcetera připravila katalogy dva. Kromě svého výběru současného umění vám představí i první část soukromé sbírky, významného sběratele Vojtěcha Petratura, která bude dražena současně.

V katalogu Etcetera 2 najdete kolekci děl rozdělenou do dvou částí:

Božský princip a Pohled do krajiny.

foto k článkuV první části narazíte hlavně na autory pracující s geometrií, konceptem nebo mající duchovní rozměr a odkazující k mytologii. Naleznete zde soubor prací na papíře od Jana Kubíčka, Radoslava Kratiny, Dalibora Chatrného a Zdeňka Sýkory nebo Stratilovy rýsované kresby. Výjimečná je bezesporu i kolekce děl Mariana Pally, letošního laureáta ceny Michaela Ranného. Kromě dvou pláten mohou zájemci dražit i dva objekty z 80. let minulého století. Mladší autoři Timo a Maud Kotasová vám poodkryjí něco ze svých zásadních statementů (Life is hard and then you die nebo Každý ráno otočit se k bohu…). Zcela odlišné, meditativní, mytologické či duchovní jsou práce Jana Koblasy (busta z cyklu Odysseus a jeho druzi 110 000 Kč), monotyp Adrieny Šimotové (Opadávající květina z roku 1975 – 48 000 Kč) nebo práce předních fotografů – Václava Jiráska, Ivana Pinkavy, jehož mnohokrát publikovaná Pieta s bohatou výstavní historií bude vyvolávána za 78 000 Kč.

Soukromá sbírka Vojtěcha Petratura

Druhý z katalogů je věnován soukromé sbírce Vojtěcha Petratura, sběratele, galeristy a civilní profesí montéra (mj. na atomové elektrárně v Dukovanech). V první fázi Etcetera spolu s Vojtěchem Petraturem poskládala výběr prací na papíře, které jsou doplněny o bibliofilie a obrazy. Jde o kolekci děl s prověřeným původem a s puncem skvělé provenience, neboť většinu děl Petratur získal přímo od autorů při návštěvách jejich ateliérů.

foto k článkuSvoji sbírku Vojtěch Petratur budoval už od 70. let 20. století, a to převážně na osobních vztazích a přátelstvích s umělci, které chodil pravidelně navštěvovat do jejich ateliérů. Mezi jeho nejbližší druhy patřili Karel Nepraš, Václav Boštík, Jaroslav Vožniak, Olbram Zoubek, umělci kolem skupiny 12/15 a mnoho dalších. Jako vyučený instalatér pomáhal Petratur například Karlu Neprašovi a Olbramovi Zoubkovi s jejich sochami, a to formou technické i technologické podpory. Později, už jako galerista umělcům pořádal na Slovácku výstavy.

Ve výběru naleznete Neprašovy grafické listy. Nemohou chybět ani práce Václava Boštíka, kterého VP zásoboval vyhlášenou ořechovkou. VP také stál u zrodu prvních litých „Pollockovských“ abstrakcí Jaroslava Vožniaka, které jsme zařadili do aukčního výběru./

foto k článkuVojtěch Petratur se narodil v Blatnici pod svatým Antonínkem a na Slovácku žije dodnes. Folklórní tvorba je tak v jeho sbírce zastoupena zcela logicky. V nabídce nechybí obrazy Joži Uprky (Dívka z Kunovic 165 000 Kč), Josefa Koudelky či Antoše Frolky.

Katalog nabízených děl naleznete online na etcetera-auctions.com

Zdroj: etcetera-auctions.com

Podzimní aukce současného umění Etcetera 2 - www.iUmeni.cz ()