Finalisté Chalupeckého ceny vystavují ve Veletržním paláci

Události - obrázek Práce finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého jsou ode dneška vystaveny ve Veletržním paláci. Klasická média zastupuje letos jen fotografie, většina finalistů připravila instalace pracující s videem či filmem.

Vlastní přehlídku má také loňský laureát prestižní ceny pro mladé umělce Dominik Lang. Během výstavy mezinárodní porota vybere vítěze 25. ročníku, který bude vyhlášen 20. listopadu ve Veletržním paláci.

Kohout dnes řekl novinářům, že se v aktuální instalaci dotýká lenosti, která může pro člověka zdánlivě paradoxně být cestou k sebepoznání a otevření se komunikaci s druhými. Mobilním telefonem natočil video Free Mail, kdy kamerou telefonu nahlížel do poštovních schránek. "Nástroj, který mi svým neustálým hlášením příchozích mailů zasahuje do soukromí, jsem použil k tomu, abych nahlédl papírovou poštu cizích lidí," řekl.

foto k článkuLetošními finalisty 25. ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého jsou (zleva na snímku z 25. září) Roman Štětina, Lucia Sceranková, Martin Kohout, Richard Loskot a Tereza Velíková. Jejich výstava bude přístupná od 26. září do 4. ledna 2015 ve Veletržním paláci Národní galerie v Praze. Slavnostní vyhlášení vítěze je plánováno na 20. listopadu.

Loskot byl ve finále Chalupeckého ceny už v roce 2012, zabývá se novými technologiemi a vytváří celé soustavy na sebe reagujících přístrojů, zkoumající limity lidského vnímání. Ve Veletržním paláci má instalaci s názvem Barva je to, co není. V prostoru jsou různé barevné předměty, které však systém zrcadel zdánlivě odráží jinak. Prostor, v němž se pohybují návštěvníci, je snímán kamerou a za pomoci klíčovacího pozadí, používaného třeba v televizi, pak promítán na zrcadlovou stěnu. Divákovi se může zdát, že sleduje několik příběhů téhož děje, ale v jiném čase.

Sceranková se věnuje fotografii v její klasické podobě. Zajímá ji vztah fotografického obrazu k realitě, vizuální reflexe skutečnosti a možnosti ovlivňování jednoho druhým.

foto k článkuŠtětina připravil celovečerní film s názvem Ztracený případ. Použil detektivní seriál Colombo a výsledkem je snímek, kde jsou použity záběry ze všech dílů od roku 1968 po poslední natočený o 35 let později stále s týmž protagonistou. Autor říká, že chtěl poukázat i na snahu filmového průmyslu udržet úspěšnou postavu ve hře co nejdéle. Součástí projektu - a jediná jeho část na výstavě - je plakát od grafika Zdeňka Zieglera, který pro Ztracený film upravil jeden ze svých nerealizovaných plakátů ze 70. let. Samotný film se bude promítat každou neděli v kině Ponrepo.

Velíková se věnuje videu a zpracovává témata komunikace v rámci osobních vztahů s nejbližším okolím. Videoinstalace s názvem Hra o knize je podobenstvím o nejasnosti a nestálosti skutků, rolí a motivací, odehrávajícím se v otevřeném prostoru mezi divadelním představením, filmem a performancí.

foto k článkuK tradičním odměnám pro vítěze, jimiž jsou 100.000 korun na uspořádání výstavy, stipendijní pobyt v New Yorku a rezidenční pobyt v některém z Českých center, letos přibude hmotná cena. Sošku v podobě štafetového kolíku navrhl Maxim Velčovský.

Zdroj: www.ceskenoviny.cz

Publisher: iUmeni.cz

Finalisté Chalupeckého ceny vystavují ve Vele… - www.iUmeni.cz ()

Zpět na výpis


Další události


Aukční síň a galerie European Arts

Knižní akce

Noha k noze
Noha k noze
Jiná modernita. Braque, Beckmann, Kokoschka, Balthus
Jiná modernita. Braque, Beckmann, Kokoschka, Balthus
Oskar Kokoschka a pražská kulturní scéna
Oskar Kokoschka a pražská kulturní scéna

Z ostatních rubrik

Knižní novinka

Revolver Revue 107/2017

Pavel Babáček - webdesigner, graphic designer, html coder