Impresionisté: Jejich životní příběhy - Roevová Sue

Recenze - obrázek Sue Roeová je autorkou celé řady knih. Patří mezi ně jak romány, tak sbírka básní nebo například autobiografie velšské malířky Gwen John. Nyní má český čtenář možnost setkat se s barvitým příběhem osudů výtvarných velikánů. Hlavním tématem jsou impresionisté.

A tak se do rukou čtenářů, kteří se zajímají o výtvarné umění nebo rádi putují po stopách velkých osobností, nyní dostává velmi zajímavá kniha Impresionisté – soukromé životy/Kaleidoskop lásek i nelásek, bídy a hýření.

kniha fotoJiž podle samotného titulu vidíme, kam nás její řádky zanesou. Ale konkrétněji. Jsme v Paříži 19. století a prožíváme lásky, úspěch i neúspěchy nejvýznamnějších impresionistů. Snadněji pak porozumíme jejich malbám a rádi se probíráme nitkami příběhů těchto velikánů. Kniha je nádherným prolnutím vědeckého pohledu na danou tematiku s osobitým vypravěčským stylem. Dostaneme se do pařížských ateliérů, kde Monet v dobře padnoucím obleku s módními krajkovými manžetami žertoval se spolužačkou slovy: „Já spím pouze s vévodkyněmi nebo služkami. Nejraději se služkami vévodkyň.“ A kde byl Renoir učitelem varován, aby proboha nepoužíval svůj oblíbený ponurý odstín červeně: „Doufám, že se nechcete proměnit v dalšího Delacroixe!“ Tady se Alfred Sisley zamiloval do půvabné o pět let starší dívky, jejíž tvář jej inspirovala po zbytek let. Ti tři se okamžitě spřátelili. Renoir a Monet spolu dokonce bydleli, dělili se o nájem, přivydělávali portrétováním. Všechny peníze šly na nájem, topení, a tak byly jejich nejčastějším jídlem vařené fazole. Monet prý občas využíval svého šarmu a vždy přemluvil některého z majitelů restaurací. Večeřívali potom s úsměvem i lanýže. V té době se ještě Cézanne učil spolu s Pissarem v jiném ateliéru , ale zanedlouho se všichni seznamují a přibyde k nim i Bazille. To se již všichni připravují na očekávaný prestižní Salón. Jak budou přijati? Přijme akademie, ale i veřejnost jejich mnohdy na tehdejší dobu odvážné způsoby malby?

Naladila jsem-li vás příjemně a jste-li zvědaví, jakými cestičkami se přátelé velikáni budou dále ubírat, neváhejte. Tato kniha rozhodně patří do vaší knihovny.

autor: Julie Kolocová

Název: Impresionisté - Jejich životní příběhy