Objevte mimořádnou tvůrčí sílu, která stojí za průkopnickými díly Vladimíra Boudníka.

Nová monografie vychází v roce 100. výročí narození výjimečného umělce. Kniha Vladimír Boudník. Zrcadlo vnitřního života představuje tvorbu jednoho z našich nejpozoruhodnějších výtvarníků dvacátého století.

foto k článkuBoudník představil na sklonku padesátých let a na začátku let šedesátých své vlastní originální grafické techniky. Nazval je aktivní, symetrickou a magnetickou grafikou, a ovlivnil jimi celou následující generaci umělců, jenž na Boudníkův odkaz svým způsobem navázali, nebo se vůči němu vymezili. Přes jeho inovativní postupy, které neměly obdoby u nás ani ve světě, se Boudník stal obětí své doby, která jeho snahy nechápala, ba zesměšňovala. I proto o něm doposud kolují nejrůznější legendy a mylné domněnky, které chystaná publikace uvádí na pravou míru.

foto k článkuAčkoli patří Vladimír Boudník k našim nejuznávanějším umělcům, prakticky neexistuje literatura, která by se komplexně zabývala jeho dílem. Na rozdíl od životopisné literatury a soupisu díla, která pocházejí od Boudníkova bývalého spolupracovníka z ČKD Ladislava Merhauta, se historička umění Eva Čapková zaměřuje na Boudníkovu cestu, která jej dovedla k vynálezu nových grafických postupů. Autorka se také podrobně věnuje jeho mírovým provoláním a Manifestům explosionalismu, které jsou jedněmi z prvních samizdatů na našem území po roce 1948.

Eva Čapková je historičkou umění, umělkyní, kurátorkou a překladatelkou působící zejména v Mnichově a v Praze. Autorka v monografii vychází jednak ze své disertační práce na Institutu dějin umění na Univerzitě Ludwiga Maximiliana v Mnichově o grafickém díle Vladimíra Boudníka, tak z praktické znalosti grafických technik, které Boudník vynalezl. Zrcadlo vnitřního života je tak výsledkem mnohaletého odborného výzkumu umělcovy pozůstalosti, jeho manifestů, a rozhovorů s pamětníky, Boudníkovými přáteli, i spolupracovníky.

foto k článkuSoučástí publikace je bohatá obrazová příloha, která kromě reprodukcí známějších Boudníkových děl představuje i dosud nepublikované tisky ze soukromých i státních sbírek. Vladimír Boudník. Zrcadlo vnitřního života je kniha, která prezentuje umělcovu tvorbu v zatím nejucelenější podobě, zprostředkovává poznání Boudníka jako umělce světové úrovně, a poukazuje na jeho místo nejen v českých dějinách umění.

Název: Vladimír Boudník - Zrcadlo vnitřního života
Autor: Dr. phil. Eva Čapková
Grafická úprava a sazba: prof. ak. mal. Rostislav Vaněk
Fotografie: Oto Palán
Tisk: Tiskárna Helbich, a.s.
Nakladatel: K-A-V-K-A knižní a výtvarná kultura
ISBN 978-80-90575-4-4 (K-A-V-K-A)
Popis: 1 x kniha, vazba V4 šitá, 364 stran, česky, EN a DE resumé
Rozměry: 28 x 24 cm
Rok vydání: 2024

foto k článkuO vydavatelství a knihkupectví K-A-V-K-A
Kavka book je nezávislé malé nakladatelství, které se specializuje na vydávání knih o umění a estetice, monografie a autorské knihy. Provozuje také odborné umělecké knihkupectví a galerii v centru Prahy.

Naším zájmem jsou knihy o umění a estetice, monografie, autorské knihy. Vydáváme také knihy pro děti ve speciální edici Prach a broky. Nechrlíme desítky titulů ročně. Ale pokud se setkáme se zajímavou uměleckou tvorbou, nebo literárním textem a máme pocit, že kromě nás by to mohlo oslovit i další, začneme plánovat realizaci. Práce na knihách bývá časově i organizačně náročná a než taková kniha vyjde, strávíme na ní rok práce.

Objevte mimořádnou tvůrčí sílu, která stojí za průkopnickými díly Vladimíra Boudníka. ~ iUmeni.cz ~

Název: Vladimír Boudník: Zrcadlo vnitřního života
Autor: Eva Čapková