Sto let jednoho stromu - nová kniha o asijském umění do Vaší knihovny

Nová kniha Michaely Pejčochové s téměř poetickým nazvem Sto let jednoho stromu, nám naznačí tušený obsah až s jeho podtitulem, Lubor Hájek a institucionáolní sběratelství asijského umění v Československu.

foto k článkuTitul se tak řadí k několika dalším, které má autorka již na svém kontě. Vedle např. velmi úspěšného titulu Mistři čínské tušové malby 20. století ze sbírek Národní galerie nebo Posel z Dálného východu, obě vydané Národní galerií, jsou vyhledávané sběrateli i několik let po jejich vydání, protože kvalita jejich zpracování nemá obdoby, stejně tak jako rozsah samotných sbírek, které si takovou pozornost rozhodně zaslouží.

foto k článkuPublikace Sto let jednoho stromu Michaely Pejčochové, která je kurátorkou Sbírky asijského umění v Národní galerii v Praze je věnována Luboru Hájkovi k nedožitým stým narozeninám. Lubor Hájek byl od roku 1951 přednostou nově založeného oddělení orientálního umění v Národní galerii. V průběhu následujících desetiletí se v jeho sbírkách podařilo shromáždit přes deset tisíc předmětů asijského umění a představit je na desítkách krátkodobých výstav.

foto k článkuPodrobně popisuje okolnosti vzniku sbírek asijského umění před druhou světovou válkou a přibližuje okamžiky založení orientálního oddělení Národní galerie počátkem padesátých let. Ukazuje, z jakých zdrojů sbírky orientálního oddělení čerpaly, a představuje osobnosti, které se na jeho zrodu podílely. Vypráví pohnutý příběh dvou dlouhodobých expozic čínského umění v zámku Troja a v Benešově nad Ploučnicí a téměř detektivním způsobem pomocí dobových dokumentů mapuje okolnosti požáru benešovského zámku v roce 1969, který část asijských sbírek zničil. Závěrečné pasáže knihy představují erudovaného odborníka Lubora Hájka jakožto milovníka a znalce asijského umění, jemuž sbírky někdejšího orientálního oddělení do značné míry vděčí za svou podobu a obsah. Publikace tak přináší detailní vhled do procesů fungování i kontextu institucionálního sběratelství asijského umění v Československu v meziválečném a poválečném období.

foto k článkuKniha mapuje časový úsek od samotných kořenů sběratelství asijského umění v českých zemích ve sbírkách soukromých sběratelů, konkrétně Joe Hlouchy, Josefa Martínka a Vojtěcha Chytila (které se staly východiskem pro pozdější sbírky institucionální), přes rok 1951, kdy mu byl zřízením orientální sbírky Národní galerie dán oficiální rámec, a další rozvíjení sbírky především v kontextu intenzivních kulturních kontaktů mezi ČSSR a Čínskou lidovou republikou v padesátých letech až po tragický rok 1969, kdy byla při požáru zámku v Benešově nad Ploučnicí valná část sbírek zničena.

foto k článkuSto let jednoho stromu je mimořádně fundovanou vědeckou prací založenou nejen na sekundární literatuře, ale především na detailním studiu archiválií a jejich pečlivém zasazování do dobových souvislostí. Autorka hojně cituje z archivních materiálů i dobové publicistiky; vedle rozsáhlé textové přílohy uvádí přímo v textu například plné znění Hájkova vlastního životopisu i mnoho dalších dokumentů.

Michaela Pejčochová je kurátorkou čínských sbírek Národní galerie v Praze a věnuje se studiu dějin čínského malířství, jeho sběratelství a dějinám sbírek asijského umění na Západě. V roce 2019 vydala knihu Posel z Dálného východu. Vojtěch Chytil a sběratelství moderní čínské tušové malby v meziválečném Československu, která získala ocenění Nejkrásnější kniha roku v kategorii publikace o umění. Vedle katalogů a odborných studií o čínském umění napsala také řadu popularizačních článků a s Lukášem Zádrapou vydala knihu Čínské písmo.

Sto let jednoho stromu - nová kniha o asijském umění do Vaší knihovny ~ iUmeni.cz ~

Název: Sto let jednoho stromu
Autor: Michaela Pejčochová