Raritní Medek u Kodla

Recenze - obrázek 27. listopadu se na pražském Žofíně uskuteční již tradiční podzimní aukce Galerie Kodl, která, po více než vydařené jarní aukci opět nabídne více než dvě stovky kvalitních výtvarných děl českých i zahraničních autorů.

Mezi nejdražší nabízené obrazy patří Bílý kůň od Františka Kupky i Zátiší s citróny od Bohumila Kubišty, který si se svým Staropražským motivem právě na výše zmíněné jarní aukci připsal absolutní český rekord, když se prodal za, ještě donedávna těžko představitelných, 123 milionů Kč.

foto k článkuJakoby pozapomenuté se za těmito dvěma obrazy, o kterých toho bylo napsáno již hodně, skrývá dílo s třetí nejvyšší vyvolávací cenou - Svět cibule II od Mikuláše Medka. Svými rozměry nevelký (62,5x50cm), avšak již na první pohled uhrančivý olej patřící do Medkovy rané surrealistické tvorby. Na šedém podkladu zde nacházíme pět zdánlivě samostatných obrázků v černých rámech, které jsou však navzájem srostlé v jeden komplexní organizmus. Autorova inspirace biologií je zde zřejmá, stejně jako jeho malířská i mentální vyspělost. Lze jen těžko uvěřit, že tento obraz Medek namaloval v pouhých 19 letech.

Mezi roky 1945-1947 vznikly čtyři obrazy z cyklu Světů cibule. Svět cibule III je dnes v majetku Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě2, zbylé dva zřejmě v soukromých sbírkách. Tento konkrétní se objevuje na českém aukčním trhu vůbec poprvé v moderní historii. Přitom už samotné získání obrazu bylo, jak už to tak bývá, dílem náhody. Byla to totiž Emila, Mikulášova dobrosrdečná žena, která si jakoby náhodou vzpomněla, že se kdesi ve sklepě povaluje jakási deska ze 40. let. Byla to právě tato deska, po roky odložená za nádobou s uhlím, která pod nánosem prachu skrývala olej s motivem Světa cibule. Sám autor následně odatoval obraz perem "1945".

obr. č. 1 - Svět cibule I, 1945, 34,5 x 61 cm, masolit, olej
obr. č. 3 - Svět cibule III, 1945, 60x73 cm, olej, sololit
obr. č. 4 - Svět cibule IV, 1947, 57x39 cm, olej, plátno

Mikuláš Medek, Svět cibule II, 1945, 62,5x50cm, karton, olej

Vyvolávací cena činí 14 milionů Kč. Jedná se o nejdražšího "Medka", který se kdy nabízel na českém aukčním trhu. I jeho dosavadní aukční rekord - Akce I (Vajíčko), které se na zahradní aukci síně Arthouse Hejtmánek v roce 2019 vydražilo za těžko uvěřitelných 57 milionů Kč3, začínalo na 8 milionech. Budeme tedy svědky nového autorskému maxima tohoto jedinečného autora? To se dozvíme už na konci listopadu.

Zdroje:

Raritní Medek u Kodla - www.iUmeni.cz ()

Ladislav Sutnar: Venuše