Výstava Gerharda Richtera - kvalitní umění v centru Prahy

Recenze - obrázek Výstava Gerharda Richtera v Paláci Kinských je velice zajímavá kulturní akce, kterou by si žádný kulturní Pražan neměl nechat ujít.

foto k článkuV úvodní části výstavy jsou portréty významných osobností. V první místnosti pak zaujme obraz "Nosiči rakve", který je vskutku pozoruhodný svou reflexí symbolistního pochmutného tématu v období následujícím 2. světovou válku. Velmi kvalitní malbou je i obraz Strýček Rudi, který zobrazuje Richterova příbuzného a je ve sbírce výtvarného umění v Lidicích. Stíhací letouny na mne zase působily až poněkud nepříjemným dojmem chladné vojenské agrese a války. V následující místnosti je několik obrazů, ve kterých Richter dále rozvíjel svůj styl malby inspirovaný fotografiemi. Výstava mne přesvědčila o tom, že tyto obrazy mají svůj smysl, jsou potěchou pro oko a udělaly mi velikou radost. Role ruční malby, malovaného obrazu, je nenahraditelná, a určitě není pravda, že nemá smysl malovat, co již jednou zachytila fotografie, obzvláště, když se tak činí umělecky originálním a esteticky krásným způsobem.

foto k článkuZajímavé je, že jedním z mých oblíbených obrazů v této místnosti je "Šedá" ze sbírky hotelu Miura v Čeladné. Celá plocha plátna je pokryta pouze monochromní vrstvou šedé barvy, ale přesto je obraz krásný.

foto k článku"Betty" (1977) mne zase evokovala umění holandských mistrů doby baroka. Je v ní cítit vliv Vermeera a ve své podstatě se jedná o mistrovské dílo. V následující místnosti kontrastuje velký obraz Šedá ze sbírky Tate Modern v Londýně s obrazem 1025 barev, který sestává z obdélníčků pestrých odstínů. Krásná, fenomenální pastva pro oči.

foto k článkuVe čtvrté místnosti výstavy můžeme obdivovat krajinomalby, které opět navazují na severský okruh malby. Jedním z nejkrásnějších obrazů je "Statek", který zobrazuje zimní atmosféru sněhem pokryté chalupy. Obraz fascinuje svou precizností, ale zároveň i spontánní estetičností. Je pozoruhodné, jak Richter dokáže z fotografie vytvořit nové a svébytné umělecké dílo. Zajímavé jsou i ostatní krajiny, ze kterých cítíme obdiv Richtera k přírodě, ale zároveň i jeho poznání, že přírodě samotné jsme lhostejní. Pozoruhodné jsou obrazy Mořských krajin, které svou monumentalitou navazují na díla Caspara Davida Friedricha a německé romantiky.

foto k článku V následující místnosti je vystavena "Rückenfigur", typický kompoziční prvek německých romantiků, který je však moderně transponován do bezprostřední blízkosti pozorovatele (obraz "Betty"). Bravurní je i obraz "Svíčka", ve kterém Richter jemnými tahy štětce mistrně zachytil křehký svit plaménku. V místnosti jsou vystavené i velké abstraktní obrazy, které vznikají přetíráním mnoha vrstev barvy přes sebe.

foto k článkuNejrozměrnější obrazy pocházejí ze sbírky nově vzniklého pařížského muzea Fondation Louis Vuitton. V obraze "Gudrun" (1987) Richter abstraktně reaguje na výsostně politické téma, levicovou teroristickou skupinu Frakce Rudé armády. Květinová zátiší nás přivádějí opět k fotografickému stylu malby, který je vždy u Richtera mírně rozpitý, což je jeho originální malířský vynález.

foto k článkuV tématu "Lebky" se Richter svým stylem vrátil ke klasickému tématu umění "memento mori". V obraze "Září" Richter reaguje na svůj zážitek, kdy letěl do New Yorku a jeho letadlo bylo odkloněno kvůli útokům na Světové obchodní centrum. Následně byl zaujatý tím, že novinové fotografie této tragické události měly i svoji výtvarnou krásu, a ve svém obraze proto obě věže překryl tahy šedé barvy. Pozoruhodným a originálním výtvarným dílem je "Zrcadlo", velké skutečné zrcadlo čtvercového formátu, ve kterém se zrcadlí návštěvníci a obrazy výstavy. Ještě nikdy jsem neviděl zrcadlo, které by takto svébytně vytvářelo umělecký artefakt. Richter se zde dostal skutečně na samotné rozhraní malby a reality, na hranice konceptuálního umění a klasického malířského řemesla.
foto k článku"Pruhy" (2011) jsou abstraktní díla, která zobrazují pestré, geometricky uspořádané linie pod sebou. Když se do nich divák plně ponoří, může mít zcela ojedinělou barevnou vizi. Právě zrcadlení těchto barevných pruhů a jejich vzájemná interakce se mnou a návštěvníky výstavy v díle "Zrcadlo" představovala jeden z mých nejzajímavějších zážitků ze závěru výstavy. V místnosti jsou však ještě vystaveny fotografie radikální skupiny Baader-Meinhof, kde Richter povznáší tragické události do roviny estetiky a vyhrazuje si právo se k nim umělecky vyjadřovat. Jako by chtěl říci, že i z událostí, které jsou zprvu vnímany jako dramatické a tragické, se časem může stát příběh a tím v určitém smyslu i zábava. Tím však podvrací samotný negativismus a zločinnost úmyslů osob na svých obrazech reprezentovaných.

foto k článkuRichterova výstava má ještě jeden díl, který je citlivě oddělený od hlavní části výstavy v paláci Kinských, nachází se totiž v Anežském klášteře. Doporučuji na tuto část výstavy nejít v návaznosti na převážně esteticky povznášející díla v paláci Kinských. Jedná se totiž o rozměrná abstraktní plátna s tematickou holokaustu, která byla inspirována fotografiemi z koncentračního tábora v Březince. Zde cítíme, že téma bylo pro Richtera obzvláště bolestivé a traumatické a návštěvník musí na výstavu přijít vhodně naladěn, aby ji mohl vůbec čelit a citově vstřebat. Žádné jiné Richterovy obrazy nemají takovou hlubokou čerň, která evokuje zánik života a černý šterk osvětimských ramp smrti. Drasticky červená barva zde evokuje život v bolestech a utrpení lidí, ale občas prosvitne stín světle zelený. Možná by se mohl vykládat i filozofií logoterapie Viktora Emila Frankla, který dokázal i v neskutečně tragických podmínkách koncentračního tábora hledat smysl lidského života.

Název: Gerhard Richter
Autor: Gerhard Richter
Rok vydání: 2017