Dětská literatura přitahuje nové autory

Recenze - obrázek Ohlédnutí za literaturou pro děti a mládež v roce 2014 můžeme začít optimistickým konstatováním: do jejího pestrobarevného obrazu přibylo několik nových odstínů. A je zvlášť potěšující, že se mezi autory zařadila jména známá dosud jen z tvorby pro dospělé.

Nejcennější a nejzajímavější tituly, v nichž je dětský adresát brán jako partner, nikoli jako objekt poučování nebo jako nesvéprávný jedinec, ke kterému je třeba se snižovat nebo ho oslovovat s přehnaným rozněžňováním, se objevily v loňském roce mezi obrázkovými knihami, respektive bilderbuchy, kde lze mluvit bez nadsázky o originálních počinech. A pozoruhodné byly také výlety některých autorů příběhů s dětským hrdinou do oblasti fantasy.

Nicméně celek literatury pro děti a mládež určuje přirozeně pomyslný „střední proud“, pro který je typický ve své podstatě jednostranný ohled na dětského adresáta. Autoři se sice snaží vnímat dítě jako čtenáře, respektive posluchače se specifickými potřebami a zájmy, jinými interpretačními schopnostmi a dovednostmi, danými jinými životními a čtenářskými zkušenostmi, než má „bezpříznakový“ (dospělý) čtenář, ale v dobré víře někdy upozaďují sami sebe jako tvůrce uměleckého textu, a tak pouštějí do světa — zjednodušeně řečeno — buď sentimentální, nebo mentorováním poznamenané texty.

Z čistě kvantitativního hlediska je ovšem stále velmi početná komerční produkce (nakladatelství Fragment, CPress, nakladatelství SUN, Agentura Krigl, Fortuna Libri a další), které jde o to, zaútočit na první signální soustavu (týká se to často leporel, takzvaných knížek-hraček, různých obskurních adaptací pohádek, českých odvarů fantasy románů a samozřejmě dívčích románků). Není vůbec náhoda, že se v těchto knihách potkávají v dojemné symbióze diletantské texty (nejednou anonymní!) s kýčovitými ilustracemi. Zdá se však, že situace už zdaleka není tak tragická jako před deseti či patnácti lety. Byť je tato produkce stále hojná, díky několika seriózním nakladatelům a dnes i zásluhou některých knihkupců není už pro obraz dětské literatury určující. Daleko „viditelnější“ jsou tituly, jejichž autorům a nakladatelům jde o aktuální témata, nové přístupy a uměleckou kvalitu nebo mají ambici se o ni aspoň pokoušet i za cenu nejistého výsledku.

Obrázkové knihy a bilderbuchy — vděčný terén k experimentování

foto k článkuBilanci literatury pro děti a mládež v roce 2014 nelze začít jinak než připomenutím knihy Hlava v hlavě, která vyšla několik dní před koncem roku 2013. Je to bilderbuch, nebo spíše knížka-hračka — nikoli však pro nejmenší děti, ale pro čtenářskou skupinu s velmi širokým rozpětím: od předškoláků po pubescenty. A taky pro rodiče nebo třeba i učitele, kteří si najdou čas sednout si s dětmi nad tuto originální knihu, hrát si s nimi a spolu s dětmi objevovat, co všechno se skrývá v téhle „první české hlavopedii“, jak knihu inzeruje nakladatelství Labyrint. Hlava v hlavě je bez nadsázky kniha výjimečná — po textové i výtvarné (a také typografické!) stránce, ale především svou celkovou koncepcí, která spočívá v rafinovaném propojování textu a obrazu, zajímavých informací a nápaditých veršů (nejsou to žádné laciné pseudononsensové rýmovánky pro „odlehčení“, ale vtipné absurdní mikrosituace rozvíjející asociace související s hlavou), různorodých ilustrací (včetně koláží a kaligramů) a fotografií, humoru a faktografie, otázek a objevů, hraní a zkoumání. Její autoři — básník Ondřej Buddeus a výtvarník David Böhm — nás přesvědčují, že hravost se nevylučuje se zkoumáním a že umění a hra jsou důležitými prostředky poznávání světa. Vydání této knihy je nepřehlédnutelnou událostí. Na půdu literatury pro děti díky ní vstoupil další autor „dospělé“ literatury. A nutno říct, že je to vstup neobyčejně šťastný.

foto k článkuNejnovější bilderbuch Petra Síse — Pilot a Malý princ — je další událostí posledního roku. Jak jsme u tohoto autora zvyklí, jeho nová kniha o Antoinu de Saint-Exupérym má opět promyšlenou kompozici, v níž je příběh, vyprávěný textem na spodním okraji každé dvojstránky, kombinován a konfrontován s odkazy na dobový kontext, s dílčími zprávami a faktografií, přičemž v tomto promyšleně rytmizovaném vyprávění dostává postupně čím dál tím větší prostor výtvarný plán, až se v závěru rozlije do velkých dvojstránkových obrazů. Pilot a Malý princ není „klasická“ umělecko-naučná kniha, která má děti poučit o tom, kdo to byl Antoine de Saint-Exupéry. Je to vyznání Petra Síse z okouzlení ze života a díla (nejen literárního) tohoto letce, umělce a člověka.

foto k článkuAutorem třetí mimořádné obrázkové knihy je Petr Stančík (ilustrace pro ni vytvořila Lucie Dvořáková). Po nápaditém pohádkovém příběhu s příchutí akční fantasy Mrkev ho vcucla pod zem, jímž Petr Stančík vstoupil v roce 2013 na pole literatury pro děti, vydal vloni knihu Jezevec Chrujda točí film. Petr Stančík píše šťavnatým, barvitým jazykem, hra se slovy, která prosakovala i pod jeho jedovatými nebo temnými básněni pro dospělé (vydával je pod pseudonymem Odillo Stradický ze Strdic), ho evidentně baví a užívá si ji plnými doušky. Jeho cit pro jemné odstíny slov a chuť hrát si s vymýšlením neologismů se projevuje i tady, v textu pro nejmenší děti. Není to však jen samoúčelný ornament. Autor dokáže celého gejzíru vtipných neologismů využít výborně pro svůj příběh, dokáže jimi povýšit své vyprávění. Příběh z lesa Habřince je vyprávěn prostě a přehledně, ale není ani trochu primitivní. Historka o poctivém „černobílém“ jezevci Chrujdovi, který se odmítne podřídit efemérní barevné papouškovské módě, je podobenstvím s mimořádně aktuálním tématem — o ošidnosti takzvaného veřejného mínění, o tom, jak snadno se mnozí nechají opít rohlíkem a sednou na lep tomu, kdo přijde s efektním pozlátkem nebo laciným nesmyslem, a především o odvaze zůstat sám sebou. Ani v této knize, tedy v knize pro nejmenší, Petr Stančík nezapře osobitý rys své poetiky — smysl pro grotesku s nádechem absurdity, pod níž cítíme jemný melancholický podtón.

celá recenze, časopis Host 1-2015

Zdroj: casopis.hostbrno.cz,
autor: Jaroslav Provazník