Alain de Botton a jeho Architektura štěstí

Recenze - obrázek Švýcar Alain de Botton je známý šířením zdravého přístupu ke světu a životu, který společnosti předává prostřednictvím „knih života“ od svých třiadvaceti let. Hloubavým čtenářům tak pomáhá znovuobjevit krásu a význam všedních věcí působících na to, jak velký pocit štěstí a neštěstí právě prožíváme.

Jednou z nich je právě Architektura štěstí, jež vyšla poprvé v roce 2010 v nakladatelství Kniha Zlín. V dnešní době, kdy už je v České republice k dostání i druhé vydání knihy, je Architektura štěstíobohacena o filmovou verzi s názvem Dokonalý domov (The Perfect Home). Z dalších děl připomenu Bottonovu Útěchu z filozofie, ve které pomocí vybraných zápisků filozofů jako je Friedrich Nietzsche, Michel De Montaigne či Platón rozhání černé nálady, které čas od času poctí svou návštěvou každého.
„Právě ve spojení s bolestí získávají mnohé krásné věci svou hodnotu. Seznámení se smutkem bývá jedním z neobvyklých požadavků chápání architektury. Dáme-li stranou všechny ostatní požadavky, potřebujeme asi být i trochu smutní, aby se nás budovy opravdu dotkly.“

Alain de Botton v knize Architektura štěstí rozkrývá tajemství, jakým způsobem ovlivňuje výstavba a vybavení interiéru náš vývoj, ambice a pocit spokojenosti. Nutno říct, že se mu to daří. S pomocí mnoha černobílých fotografií uvádí opomíjený svět krásy staveb, jejich vizuálního významu a symboliky. S notnou dávkou životní filozofie nutí čtenáře myslet na pozitivisty často opakovaný koncept, který doporučuje se občas zastavit, odlepit oči od chodníku a nechat na sebe působit okolní budovy.

V knize se hojně věnuje sémiologii architektury a designu nábytku. S hravostí sobě vlastní nám Alain, stejně jako ve svých ostatních knihách, dává možnost vyzkoušet si náš pozorovací smysl na libovolném interiéru bytu a hrát tak hru „ukaž mi, jak bydlíš a já ti řeknu, kdo jsi“. Jako učitel ve Škole života (kterou založil v Londýně roku 2008) vysvětluje například účelnou strohost funkcionalismu, původ panelových domů sahající k Le Corbusierovým návrhům na přestavbu přeplněné Paříže, či souměrnost a řád, které ve svém nitru střeží železobetonem obalené korporátní budovy.

Zdroj: Studentpoint.cz, autorka: Věra Pospíšilová

Název: Architektura štěstí
Autor: Alain de Botton