Čapek do každé rodiny.

Recenze - obrázek Doposud nejrozsáhlejší soupis výtvarného díla Josefa Čapka vydala prozatím v prvním dílu s podtitulem Kresba Nadace 8smička v Humpolci. Kniha, která nebude jen zdobit Vaši knihovnu, ale naplní při její četbě i Vaše srdce.

foto k článku„Pracoval jsem mnoho, až nad své možnosti a síly, házeje ustavičné výpalné novinám, které mne (s nemilosrdnou milosrdností) živily. Spotřebovával jsem se v plném smyslu toho slova, bez osvěžení, bez zastávky, bez oddechu. Kdo můžete, šetřte více svým životem!“ posteskl si Josef Čapek v druhé polovině třicátých let.

Rozsah díla, které nám zanechal, je skutečně obdivuhodný, zvlášť vezmeme-li v úvahu, že byl od své práce násilně odtržen ve svých dvaapadesáti letech a v tomto věku se někteří umělci k svým vrcholným realizacím teprve chystají.

foto k článku Umění inspiruje, láká, voní, dotýká se duše, těší i nutí k zamyšlení. U knihy platí všechna tato rčení dvojnásob. Josef Čapek svými kresbami uměl vyjádřit mnohé a my jsme to nyní dali dohromady, svázali a opatřili skvělým textem v jedné výjimečné knize. Pořiďte si domů soukromou Čapkovu galerii kresby na 648 stranách.

foto k článkuNakladatelství 8smička přichází s pátým titulem v pořadí. Cílem projektu Pracoval jsem mnoho je vydání ouvre-katalogu / celkového soupisu originálních výtvarných prací Josefa Čapka, které se zachovaly v pozůstalosti a veřejných sbírkách. Soupis je rozvržen do čtyř svazků, které budou postupně vycházet v letech 2019–2022. První je věnován volné kresbě (zhruba 3500 položek), druhý obsáhne tvorbu užitou, ilustrace, karikatury a scénografické návrhy (necelé 2000 položek), třetí se zaměřuje na malbu (asi 700 položek). Čtvrtý svazek bude věnován grafice. V každém svazku je obsažen katalog s barevnými náhledy jednotlivých prací, doprovázený obrazovým pásmem s celostránkovými reprodukcemi vybraných děl a monografickou esejí. Josef Čapek nesporně patří ke klíčovým osobnostem českého moderního umění, jeho dílo však nebylo až do konce dvacátého století systematicky evidováno. Teprve od roku 2008 začalo v nakladatelství Triáda vycházet první souborné kritické vydání Čapkovy tvorby literární, jeho výtvarný odkaz však soustavně zmapován nebyl. Odborně zpracované jsou zatím jen Čapkovy grafiky a knižní obálky.

foto k článkuVydání čapkovské výtvarné tetralogie završí výstava v humpolecké zóně pro umění 8smička, která poukáže na přínos Josefa Čapka moderní české kultuře reprezentativními ukázkami ze všech oblastí jeho mnohostranné tvorby.

foto k článkuAutorka projektu PhDr. Pavla Pečinková, CSc., se zabývá Čapkovou tvorbou soustavně od osmdesátých let. Publikovala řadu článků na toto téma, je autorkou monografie Josef Čapek, vydané 1995 v nakl. Svoboda, editorkou vzpomínkového sborníku Malíř básník a výboru z Čapkových výtvarných kritik Méně výstav a více umění. Připravila řadu Čapkových výstav, včetně velké retrospektivy v Jízdárně Pražského hradu v roce 2009 a ve Východočeské galerii v Pardubicích v roce 2010.

Pracovala mnoho (a ještě stále pracuje na dalších třech dílech!)

"Pokud si ještě můžeš koupiti dobrou knihu, nejsi docela chudý." – Josef Čapek – Psáno do mraků

foto k článku Křest / uvedení knihy proběhlo symbolicky jen pár metrů od místa, kde byl JČ přesně před 80lety odveden gestapem – bylo tak nevyhnutelné, aby začal mší a vzpomínkou za oběti totalitních režimů, které se ujal Tomáš Petráček. Členové Nezávislého podmelechovského spolku, kteří se podíleli na koncepci vzpomínkové části programu: Miloš Doležal, Jana Franková, Jan Kárník a Luboš Drtina předčítali z Psáno do mraků, zazněl text Josefa Kroutvora (čestný host). Čtení z čerstvě vytisknuté a voňavé knihy Pracoval jsem mnoho se ujaly členky divadelního souboru GT Hlinsko i iniciátor projektu a mecenáš humpolecké 8smičky (která je zároveň vydavatelem knihy) Zdeněk Rýzner. Na křtu se podával raut dle receptu Pejska a Kočičky a nad pestrým stolem se tak setkali nejen tvůrci knihy Toman design a doktorka Pavla Pečinková, ale i velké osobnosti literatury a kultury v Česku. Děkujeme za velmi důstojné uvedení prvního svazku, bylo to to nejlepší poklepání po zádech, jaké si jen kniha může přát. Děkujeme za vzpomínku na Josefa Čapka. Děkujeme všem!

Název: Pracoval jsem mnoho - Soupis výtvarného díla Josefa Čapka (Díl první díl: Kresba)
Autor: Pavla Pečinková
Rok vydání: 2019