Výstava umění 19. století z podzimní aukční kolekce

Aukční zpravodajství - obrázek Vybraná díla z podzimní aukce Galerie KODL budou během léta představena v několika tematických cyklech. Přehlídku zahájí expozice vybraných děl 19. století, která proběhne od 2. do 25. června.

Kolekce starého umění přesahující hranice „dlouhého 19. století“ i tentokrát zaujímá významné místo v rámci současné aukční sbírky. Přibližně 60 obrazů předních českých autorů doplňují tradičně malíři zahraniční, tentokrát tři francouzští a jeden nizozemský anonymní mistr. Tvoří se tak zajímavá časová osa táhnoucí se od počátku 17. století až do dvacátých let 20. století. Expozice výběru prací z 19. století představí přibližně 25 obrazů ve čtyřech soudržných ideových celcích.

foto k článkuPrvním oddílem je figurální malba. Té vévodí práce Václava Brožíka. Jeho dlouho nezvěstná malba „Poprsí šlechtice“, pochází ze slavné sbírky Jindřicha Waldese a později Národní galerie v Praze. Od téhož autora bude k vidění i známá kompozice s „Motivem z Roztok“ (vyvolávací cena: 1 600 000 Kč, odhadní cena: 2 000 000 – 3 000 000 Kč). Práci Gabriela Cornelia von Maxe zastupuje plátno „U hadačky“, jež spadá do specifického okruhu autorových děl zabývajících se okultismem, mysticismem, spiritismem, telekinetikou. Nezanedbatelný prostor dostali i figuralisté akademického výrazu. Práce symbolisty Maxmiliána Pirnera je zastoupena mnohokrát publikovanou podobiznou „Černé Káči“ - asi nejslavnější modelky pražské akademie. Dominantní postavou je Josef Mánes, jehož „Podobizna paní Kleblatové“ je na trhu s uměním výjimečnou událostí, která navíc rozšiřuje autorovo výtvarné portfolio o dosud neznámý kus. Dále sem patří práce Jaroslava Panušky „Upír“, která náleží k nejznámější vrstvě autorovy tvorby z přelomu 19. a 20. století. Dílo uzavírající tuto sekci je nově objevená olejová „Studie k obrazu Žlutý slunečník“ (Léto) Maxe Švabinského.

foto k článkuDruhý oddíl je tvořen fenoménem tzv. Haushoferovy školy. Představuje se zralé dílo Adolfa Chwaly „Ruiny hradu Haselburgu v Tyrolsku“. Dále charakteristický lesní interiér s názvem „Starý dub“ a uhel foto k článku„Odpoledne v lese“ od Julia Mařáka, či dvě teprve nedávno objevená plátna od Jana Václava Kautského „Holandská krajina“ a „Odpočinek v podzámčí“. Na toto místo je volně přiřazen i Ferdinand Lepié a jeho pohled ze sousedství Karlova mostu „Na Kampě“. V jeho společnosti je prezentováno rukopisně charakteristické, ale tematicky výjimečné plátno Jakuba Schikanedera s názvem „Tramvaj v pražské ulici“ (vyvolávací cena: 3 800 000 Kč; odhadní cena: 5 000 000 – 8 000 000 Kč).
Jako solitér celé kolekce je zde zastoupený neznámý autor z přelomu 16. a 17. století spadajícího do okruhu nizozemského umělce Lucase van Valckenborcha. Jeho protějškové obrazy nesoucí název „Krajina se zraněným venkovanem/Krajina s přívozem a dřevaři“ odkazují přímo k nizozemské krajinářské tradici Pietera Bruegela či Hanse Bola.

Třetí oddíl zahrnuje díla předních krajinářů z přelomu 19. a 20. století vycházejících z principů načerpaných nejen v ateliéru Julia Mařáka. Na prvním místě připomeňme olej Antonína Slavíčka s názvem „Jaro“ (vyvolávací cena: 2 800 000 Kč; odhadní cena: 3 500 000 – 4 500 000 Kč), jenž je mimořádně cenným objevem odkazujícím na jeho raný realistický přístup. Následován je vzácně se objevující prací Otakara Lebedy „Kvetoucí olše“, v níž je zřetelná návaznost na tvorbu Julia Mařáka. Některá společná východiska lze sledovat i v díle Jindřicha Pruchy, jenž aktivně působil při zrodu moderního českého umění. Jeho obraz „Dvorce“ (vyvolávací cena: 1 300 000 Kč; odhadní cena: 2 000 000 – 3 000 000 Kč) směřuje svými kořeny ještě k odkazu Antonína Slavíčka.

foto k článkuČtvrtým oddílem je kolekce obrazů českých i význačných zahraničních malířů, kteří, každý osobitě, zpracovali odkaz plenérové školy ve francouzském Barbizonu. Přítomná je členka slavné malířské rodiny Charlota Piepenhagen-Mohr a její „Mokřiny po bouři“, dále „Údolí při soumraku“ Antonína Chittussiho, či málo vídané dílo s názvem „Krajina z Roztok“ od Marie Louisy Kirschnerové. Ze zahraničních autorů se prezentují díla jednoho ze zakládajících členů impresionistické generace Fredericka Bazilla. Jeho „Údolí ve fontainebleauském lese“ (vyvolávací cena: 2 600 000 Kč; odhadní cena: 3 000 000 – 4 0000 000 Kč) je na českém uměleckém trhu zcela unikátní a pochází z palety umělce, jenž se dnes těší světovému renomé. Skvělý protějšek mu tvoří „Řeka Touques u Saint-Arnoult“, jednoho z prvních francouzských plenéristů a impresionistů Eugena Boudina.

Kvalita představovaných prací rozčleněná do výše uvedených přehledných oddílů, poskytuje ucelenou představu o směrech, tendencích, stylech a překvapivých spojitostech umění 19. století, a to nejen v rámci Čech, ale i v širším evropském kontextu.

Mimořádná otevírací doba:
Út – Čt 10:00–18:00 hod.

Autor / zdroj:
Publisher: iUmeni.cz

Výstava umění 19. století z podzimní aukční k… - www.iUmeni.cz ()

Zpět na výpis


Další aukční zpravodajství


Rudolfinská akademie, Asociace starožitníků z.s. - Dvouletý rekvalifikační kurz s akreditací od MŠMT

Knižní akce

Poslední obrazy
Poslední obrazy
Max Beckmann – Obrazy, kresby a grafiky
Max Beckmann – Obrazy, kresby a grafiky
Sbírání umění, vášeň, investice a mnohem víc
Sbírání umění, vášeň, investice a mnohem víc

Z ostatních rubrik

Knižní novinka

ZÓNA

Pavel Babáček - webdesigner, graphic designer, html coder