Obklopte se krásou. Aukční síň Arthouse Hejtmánek chystá aukci, nabídne díla přinášející klid a naději

Aukční zpravodajství - obrázek

Královnu moří, vrcholné dílo série přístavů a bárek Jana Zrzavého, idylickou Zimu od Josefa Lady se zavátou vesničkou a sněhulákem, kubistický pokoj navržený Josefem Gočárem nebo půvabnou malbu Dvě herečky Josefa Matěje Navrátila.

I ty nabídne aukční dům Arthouse Hejtmánek na večerní aukci, kterou chystá 10. prosince 2020 od 18 hodin v Goetheho ulici 2 v Praze 6 – Bubenči. Aukce bude čítat zhruba sto padesát předmětů – obrazů, ale i soch, starožitností, nábytku, užitého umění, skla a designu. A zaměří se tentokrát hlavně na umění krásné, harmonické a povznášející – takové, jímž se lze obklopit i doma. Aukce se uskuteční on-line, přihazovat bude možné také telefonicky, a pokud situace dovolí, pořadatelé se vrátí také k dražbě s publikem přímo v sále. Aktuální informace lze najít na www.arthousehejtmanek.cz, kde bude vyvěšen i aukční katalog.

foto k článku„Nabídneme krásu,“ slibuje majitel aukční síně Tomáš Hejtmánek, „umění, které přináší klid a také naději.“ Právě takové teď lidé potřebují, žádají a docení nejvíce. „Už letos na jaře, kdy jsme kvůli pandemii přesunuli jednu aukci čistě do on-line prostoru, jsme zaznamenali zvýšený zájem o umění harmonické, klidné a povznášející. Málo platné, umění zneklidňující a temné nyní, v době koronaviru, ocení výrazně méně lidí. Potřebujeme teď hlavně útěchu a mír v duši,“ míní Hejtmánek.

foto k článkuBoom podle něj zaznamenává i vše, co souvisí s bydlením. „Starožitné lustry, vázy, nábytek, sošky, plastiky, vzácné tisky, užité umění i další cenné věci, jimiž si lze zkrášlit domov,“ vypočítává Tomáš Hejtmánek. „Lidé jsou mnohem víc doma a nejspíš si uvědomili, že kultura je i to, co je bezprostředně obklopuje. A že jim pohled na věci krásné a vznešené může pomoci těžkou dobu přečkat,“ míní majitel aukčního domu, který se právě na tento typ umění už od svého vzniku zaměřuje. A drží v něm už řadu aukčních rekordů. „Pokud se někdo chystá prodat nějaký zajímavý kousek právě z této oblasti, ví už nejspíš, že ho může nejlépe zpeněžit právě u nás,“ dodává Tomáš Hejtmánek.

Královna moří Jana Zrzavého od 9 milionů, Ladova Zima i ruské umění

foto k článkuA jaká díla do prosincové aukce dům nabídne? Vedle sugestivního plátna Královna moří (1948), patřící k vrcholným dílům Jana Zrzavého, které se začne dražit od 9 500 000 korun, to bude třeba typická zimní scenérie Zima (1941) Josefa Lady startující na 750 000 korunách. Umění z období gotiky zastupuje něžná socha Madony s Ježíškem (kolem roku 1500) či deskový obraz Jidášův polibek (kolem roku 1500), obojí vyvolávané od 350 000 korun. Dražit se bude také půvabný deskový obraz Alegorie dokonalé krásy (16. století) od renesančního vlámského mistra (od 600 000 korun).

foto k článkuKvalitní kolekce se u Hejtmánků už tradičně dočkají i zájemci o ruské umění, jehož vyvolávací ceny se pohybují od desítek tisíc korun až po 750 000 korun za dílo Ruská dívka od Filipa Andrejeviče Maljavina (cca 1910). Aukci si nenechají ujít ani sběratelé habánské a posthabánské keramiky, vyvolávané v rozmezí 15 000–70 000 korun. Cennou kolekci představují také obrazy a sochy tvůrců ze Skupiny Máj 57, založené koncem 50. let minulého století mladými výtvarníky, kteří se přihlásili k odkazu české a světové, zejména francouzské, moderny.

Investovat srdcem

foto k článkuPokud jde o umění z pohledu investice, nová doba vedla k umění nové zájemce. „Leckoho už v nejistých časech napadlo, že může nákupem umění bezpečně uložit a často i dobře zhodnotit svoje úspory. Úplným začátečníkům bych poradil, aby se obrátili na renomovanou aukční síň, kde jim mohou kvalifikovaně poradit. A aby se při nákupu řídili hlavně srdcem a i jako investoři kupovali to, co se jim opravdu líbí,“ radí Hejtmánek. Lidí, kteří své úspory zkusí ochránit tím, že si za ně pořídí něco cenného, kvalitního a zároveň pěkného, čím se mohou potěšit a odreagovat, bude teď podle Hejtmánka nejspíš ještě o něco víc než na jaře. „Málo platné, zlatou cihlu si do obýváku nepověsíte,“ říká s úsměvem muž, který sám stále zůstává vášnivým sběratelem. A Arthouse Hejtmánek, aukční dům a současně galerii, vede s manželkou Marií a čtyřmi dětmi jako rodinnou firmu.

Noví on-line kupci jsou z Česka

„Velmi rádi bychom aukci uskutečnili kromě virtuální podoby také živě, aby se jí dražitelé mohli znovu osobně zúčastnit. Uvidíme v prosinci,“ říká Tomáš Hejtmánek, jehož aukční síň láká účastníky dražeb mimo jiné i na komorní a takřka domácí atmosféru historické budovy. Přesto se v Arthousu dokázali na dražby on-line rychle přeorientovat. „Virtuálně prováděné dražby jsme letos uskutečnili prostřednictvím velkých mezinárodních serverů a to nám přivedlo nové klienty. V našem případě jde o zhruba 300 nových dražitelů, kteří klikáním z pohodlí domova nakupují umění po celém světě. Zajímavé je, že naprostá většina z nich pochází z České republiky. Možnost, že by u nás lidi umění přestalo zajímat, tak podle mne rozhodně nehrozí,“ uzavírá Hejtmánek.

Víte, že…?

foto k článkuArthouse Hejtmánek se jako jedna z mála aukčních síní v Čechách neorientuje jen na klasickou aukční nabídku umění, spočívající především v prodeji obrazů. Vždy tu nabízejí i cenné předměty z oblasti uměleckého řemesla a designu, zaměřují se také na méně známé či neprávem zapomenuté autory. Síň patří mezi nejvýznamnější aukční domy u nás a její renomé roste i v evropském a světovém kontextu. Celkem se zde už vydražila díla za téměř 635 milionů korun.

Kromě manželů Tomáše a Marie Hejtmánkových se na chodu aukčního domu podílejí i jejich čtyři děti, zejména nejstarší Tomáš Hejtmánek ml. Student kulturní antropologie na FF UK byl v roce 2019 otcem vyslán na Floridu, aby tam svedl boj o vzácný obraz Akce II neboli Vlna Mikuláše Medka. „Obraz začínal na sto tisících dolarech, nakonec se prodal za desetinásobek. Docela se tam divili, když viděli mladého, tehdy dvacetiletého kluka, který u nich kupuje obraz za milion dolarů, pak ho zvali i na večeři,“ říká Tomáš Hejtmánek st. Do chodu Arthousu se podle svých možností zapojuje i dcera Laura, studentka Univerzity Palackého v Olomouci, výtvarně zaměřený Damian, věnující se na střední průmyslové škole grafické studiu grafického designu, i nejmladší gymnazista Adam.

Zatím nejdráže prodaným dílem byl v Arthouse Hejtmánek v roce 2019 Medkův obraz Akce I (Vajíčko), který se tu vydražil za 57 milionů korun, a v roce 2017 pak velkoformátový obraz Praha (1936–1937) Oskara Kokoschky, vydražený za víc než 52 milionů korun (ceny jsou uvedeny včetně aukční provize).

Autorského maxima se u Hejtmánků dočkali kromě Mikuláše Medka také Květa Válová, Emanuel Kodet, Vlastislav Hofman, Karel Malich, Adolf Loos, Jiří Sopko, Magdalena Jetelová, Jiří Kolář, Bedřich Stefan, Ivan Konstantinovič Ajvazovskij, Boris Grigorijev, Johannes Spilberg, Otakar Švec, Max Oppenheimer, Bohumír Matal, František Urban, Jan Honsa, Ota Janeček, Jaroslav Hněvkovský, Vlaho Bukovac a mnoho dalších.

Arthouse Hejtmánek, vedený manželi Tomášem a Marií Hejtmánkovými, funguje také jako soukromá výstavní galerie. Výstavu tu měl například vynikající český sochař Jaroslav Horejc, jehož je Tomáš Hejtmánek celoživotním vášnivým sběratelem. Svou tvorbu zde na své první samostatné výstavě představil i Milan Beránek (1936), pozoruhodný výtvarník a sochař, signatář Charty 77, v roce 2019 se zde konala výstava Jaroslava Verise (Zamazala).

Obklopte se krásou. Aukční síň Arthouse Hejtmánek chystá aukci, nabídne díla přinášející klid a naději ~ iUmeni.cz ~