Unikátní bibliofilie ve vánoční aukci Aukční síně Anikvity Art Aukce

Aukční zpravodajství - obrázek Aukční síň AAA – Antikvity Art Aukce pořádá již více než 25 let vánoční aukci starožitností a umění v Ostravě na Zlatou neděli (tedy poslední neděli před vánočními svátky).

Je tomu tak i letos, přestože se aukce, vzhledem ke stávajícím vládním opatřením, bude muset uskutečnit bez osobní účasti dražitelů na sále. Dražení bude možné telefonicky, zadáním limitů nebo online prostřednictvím aukční platformy Livebid.cz.

V této aukci si kromě mnoha jiných zajímavých položek aukční síň AAA připravila i výjimečnou nabídku bibliofilií – ze dvou různých sbírek.

Z kmenové sbírky Lyry Pragensis budou v aukci nabídnuty 4 nádherné bibliofilie a 7 velkých grafických listů v původních uměleckých adjustacích Lyry Pragensis – práce Jiřího Anderleho, Adolfa Borna, Cyrila Boudy, Vladimíra Komárka, Ladislava Kuklíka a Kamila Lhotáka.

foto k článkuVšechny čtyři nabízené bibliofile ze slavné edice Lyry Pragensis jsou na ručním papíru a jejich součástí jsou původní grafické listy, které jsou všechny signovány tužkou – Máchův „Máj“ s nádhernými pracemi Karla Demela, „Z pamětí Hectora Berlioze“ doprovodil svými bravurními litografiemi Cyril Bouda, Jindřich Pileček dostal příležitost ilustrovat Erbenovu baladu „Zlatý kolovrat“ foto k článkua konečně „Věci“ představují 17 původních suchých jehel Vladimíra Komárka a 25 vybraných básní významných českých básníků - Jaroslava Seiferta, Bohuslava Reynka, Jiřího Wolkera a dalších. Vladimír Komárek tuto bibliofili navíc obohatil svou úvahou o věcech:  “… Často přemýšlím, proč jsou staré věci krásnější. Proč v minulých dobách užitkový předmět byl v souladu s uměleckým cítěním a slohem doby. … Nebýt věcí - předmětů, které stvořil člověk, ztratilo by moje malování smysl. Vždycky je kladu na stůl jako na oltář, vždy na středovou kompozici, abych vyjádřil úctu k věcem. Maluji je tak, aby bylo vidět, že je tisíckrát držel v rukou mě blízký člověk. Chci vždycky něco říct o jejich nevšední všednosti. …"

foto k článkuDalších jedenáct bibliofilií pochází původně z Florianovy knihovny ze Staré Říše na Moravě. Josef Florian (1873–1941) byl jedním z nejvýznamnějších rodáků Vysočiny. Ve Staré Říši na Moravě založil vydavatelství, které se stalo pro svou vysokou kvalitu známým doslova po celém světě. Josef Florian byl i překladatelem (především z francouzštiny) a mnohé zahraniční autory svými překlady představil tuzemským čtenářům. Spolupracoval s mnoha našimi předními výtvarnými umělci, jeho knihy ilustrovali například Josef Váchal, Bohuslav Reynek, Josef Čapek, jeho syn Michael a mnoho dalších. Se „svými“ spisovateli a výtvarníky často navazoval dlouholeté vazby, které nezřídka překročily rámec obchodního vztahu. Známé je například jeho blízké přátelství s Bohuslavem Reynkem a jeho francouzskou manželkou básnířkou Suzanne Renaud. V aukci bude nabídnuta sbírka básní VICTIMAE LAUDES (Chvála oběti) s osobním věnováním autorky básní paní Renaud Josefu Florianovi. Jde o výtisk číslo 11 ze 120 limitovaných výtisků, které ve francouzštině vydal v roce 1939 V. Vokolek a syn v Pardubicích. Součástí je i původní tužkou signovaná suchá jehla Bohuslav Reynka.

foto k článkuNaprosto unikátní nabídkou z této sbírky je album Fysiognomie Vlastislava Hofmana. Všech 7 listů je ručně kolorováno, 6 z nich je signováno tužkou a u všech je tužkou uveden i původní název. Nabízený výtisk je číslován 1A, na jeho přebalu je Florianovou rukou tužkou poznámka „Originál“, uvnitř pak tužkou poznámka "Knihovna Staré Říše". Je známo, že toto album vznikalo delší dobu a že jeho vznik doprovázela četná korespondence mezi Josefem Florianem a Vlastislavem Hofmanem.

foto k článkuErbenovy „České pohádky“ se svými nádhernými kolorovanými ilustracemi Františka Koblihy překvapí mnohé datem vydání – zachovalost barev je i po více než 100 letech až neuvěřitelná. Tyto pohádky jistě potěší nejen pod vánočním stromečkem.

foto k článkuNabídku bibliofilí a knih uzavírají tři kuchařky – mezi nimi i Velká kuchařka M. D. Rettigové, proč se neinspirovat jejími původními recepty při přípravě sváteční štědrovečerní tabule? V knize je nejen nespočet receptů, ale i příklady svátečních menu, úprava tabule a návod na skládání ubrousků.

Aukce se koná v NEDĚLI 20.12.2020 od 11.00 hodin, Náměstí Msgre Šrámka 5, Ostrava
Aukce bude sice sálová, ale bez možnosti osobní přítomnosti.
Online Prohlížení a limitování na LIVE|BID