ŠEDESÁT/ Sólo pro stále mladou dámu - 60 let oddělení dějin architektury

Architektura - obrázek

Architektura (rodu ženského) je nestárnoucí „Dámou“. Provází lidstvo od úsvitu jeho dějin. Mnohdy avantgardní až extravagantní, inspirující, nezkrotná – jindy poddajná či poplatná své době, ale stále se proměňující.

Taková bude i nová výstava na hradě Špilberku. Muzeum města Brna k oslavě jubilea oddělení dějin architektury připravilo živou a obměňující se výstavu, která návštěvníkům představí již dlouholetou a významnou činnost tohoto oddělení. Výstava bude k vidění od 23. června do 31. prosince 2022. Bude obměňována a doplňována doprovodnými akcemi.

Brno je významným a odbornou i laickou veřejností oceňovaným „ohniskem“ architektury dvacátého století. Tato skutečnost podnítila vznik oddělení dějin architektury v Muzeu města Brna, které bylo založeno 1. prosince 1962. Koncentrace, a především výjimečná kvalita staveb z období mezi válkami, z nichž mnohé začínaly chátrat nebo byly přestavovány, záhy podnítily Iloše Crhonka, zakladatele sbírky, zaměřit se na brněnskou architekturu meziválečného období. Začal shromažďovat náčrty, kresby, studie, plánovou dokumentaci, fotografie včetně negativů, písemnosti, modely staveb, nábytkové artefakty a další doklady, které souvisely nejen s architekturou Brna dvacátých a třicátých let 20. století.

„Návštěvníci výstavy se seznámí s historií sbírky, ale také s rozsáhlou prezentační a publikační činností oddělení. Shlédnou ukázky nejcennějších sbírek spojených se jmény Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, Jiří Kroha, Emil Králík, Jan Vaněk, Jindřich Halabala a jiní,“ přibližuje ředitel Muzea města Brna Zbyněk Šolc. První významnou akvizicí se stal osobní fond architekta Bohumila Babánka. Poté následovaly archivy dalších osobnosti československé architektonické avantgardy: Otto Eislera, Bohuslava Fuchse, Jaroslava Grunta, Františka Kalivody, Jindřicha Kumpošta, Mojmíra Kyselky, Josefa Poláška, Oskara Pořisky, Jana Víška, Bedřicha Rozehnala a řada dalších. V muzeu se tak nachází unikátní sbírka od zhruba šedesáti českých a evropských autorů (Ludwig Mies van der Rohe, Adolf Loos, Marcel Breuer aj.). „Fondy specifického oddělení dějin architektury jsou dnes tedy nenahraditelným zdrojem poznání, inspirace a potěšení pro celé generace odborníků, ale i milovníků moderní architektury u nás a v zahraničí,“ zdůrazňuje kurátor výstavy Jindřich Chatrný, vedoucí Oddělení dějin architektury Muzea města Brna.

foto k článkuProjekt proměnných vizuálních prezentací bude doprovázen cyklem přednášek s historiky a teoretiky architektury, besedami s rodinnými příslušníky architektů či jejich studenty. Aktuální informace o exponátech obměňovaných v průběhu výstavy a o doprovodných akcích budou zveřejňovány na webových a facebookových stránkách muzea. Další poklady ze sbírek oddělení dějin architektury budou také představeny na podzim 2022 v rámci chystané výstavy „Poklady z depozitářů“.

ŠEDESÁT/ Sólo pro stále mladou dámu - 60 let oddělení dějin architektury ~ iUmeni.cz ~

ŠEDESÁT/ Sólo pro stále mladou dámu.
Od 23. června do 31. prosince 2022.