Kolik země člověk potřebuje

23.06.2021 - 29.08.2021Výtvarné umění

Kateřina Burgertová, Juliana Höschlová, Martin Kubica, Oldřich Morys, Filip Nádvorník, Libor Novotný, Jan Pfeiffer, Adam Vačkář

Patří k paradoxům naší doby, že domnělé modernizační posuny mohou přinášet veskrze antimoderní účinky. Platí-li tento paradox, stejně dobře by měl ale platit také opačný, tedy, že i návrat zpět může v určité fázi vývoje představovat „pokrok“. Právě k takovým významovým převrácením se výstava vztahuje především. Tím, že do vzájemného střetu staví takové pojmy jako moderní vs. anachronické, revoluční vs. reakční, popřípadě univerzální vs. partikulární, ovšem zároveň připomíná podstatu a etymologický původ slova revoluce v latinském revolvere, tedy otáčet se či převracet. Byla to víra v emancipační potenciál průmyslu, technologie a vědy, která přiměla lidstvo zřeknout se příslibu věčné spásy na onom světě a požadovat její bezodkladnou účinnost již zde v přítomnosti. Proces modernizace byl tak nevyhnutelně spojován s industrializací, do které vkládali stejnou měrou naději jak sympatizanti rovnostářské levice, tak i jejich kapitalističtí protivníci. Industrializace a hospodářský růst byly také dvě hlavní síly, které moderním lidem vštípily pocit materiálního pokroku. Život v iluzorním konzumentském ráji, ve kterém lze uspokojit rostoucí očekávání všech zainteresovaných, však může vzkvétat pouze ve skleníku ekologické lhostejnosti. Nutkavá potřeba ukousnout si ještě víc z toho, co si domněle nárokujeme, stejně jako naše obsesivní touha být za každou cenu aktivní, zdolávat další překážky či výzvy, ale roztáčejí stroj ekonomického proudění a kulturní výměny do stále vyšších a vyšších obrátek, jenž tak nutně hrozí zadrhnutím. Krok za krokem se posouváme vstříc katastrofě a je možné, že teprve ve chvíli, kdy se zřítíme z útesu, zjistíme, že hodnoty jako pokrok a racionalita, k nimž jsme se léta upínali, představovaly stejnou kolektivní fikci, jako pro naše předky náboženství a pověrčivost (Y. N. Harari). Také hlavního hrdinu Tolského povídky Kolik země člověk potřebuje, z níž si výstava vypůjčila název, žene kupředu nenasytný hlad po půdě. Ten mu zastírá soudnost, schopnost rozložit si hospodárně své síly. V honbě za ziskem stále většího a většího území, které by mohl obdělávat, nakonec padá vysílením a umírá. Vše, co získal už nezužitkuje, potřebuje jen tolik země, kolik si vyžádá jeho hrob. Zdá se, že tato parabola je dnes snad ještě aktuálnější než v době, kdy ji Tolstoj psal. Jak ale naložit se zjištěním, že pokrok neexistuje, jen nenasytnost, která nás možná v konečném důsledku přivede k zániku? A jak s tím, že není jen cesta kupředu, ale spíše v cyklických kruzích? Úvahy nad tím budou zřejmě o to bolestnější, že se s největší pravděpodobností na konci jednoho takového cyklu nacházíme.



08.04.2022 - 31.12.2022Intermezzo
23.06.2021 - 29.08.2021Kolik země člověk potřebuje
08.09.2016 - 30.10.2016Aleš Veselý / Projdu-li, už se nevrátím zpátky
03.03.2016 - 01.05.2016Jaroslav VALEČKA / Krajiny soumraku
13.01.2016 - 28.02.2016Antonín KRATOCHVÍL / Persona
11.11.2015 - 31.12.2015Jiří Kovanda a jeho žáci
11.09.2015 - 01.11.2015Jan Koblasa / Sonia Jakuschewa Milostné dopisy
01.07.2015 - 30.08.2015City and Me / Město a já Mezinárodní výstava projektu CreArt
14.05.2015 - 21.06.2015Milan Bočkay - malba
05.03.2015 - 10.05.2015Jiří Šindler - grafika
16.05.2014 - 22.06.2014Alva Hajn / SOCHY A OBJEKTY

Kolik země člověk potřebuje - www.iUmeni.cz (23.06.2021)

Zpět na výpis
Art Antiques

Knižní novinka

Surrealismus vžitný

Pavel Babáček - webdesigner, graphic designer, html coder