Získával zakázky na sochařskou výzdobu sportovních stadionů po celém světě, často před významnými sportovními akcemi, jako byly olympijské hry v Mexico City, Mnichově, Sapporu, Moskvě, Tallinnu či Sarajevu. Jeho sochy zdobí veřejný prostor nejen v České republice (Praha, Pardubice, Hradec Králové, Jindřichův Hradec, Kyjov), ale i v zahraničí (Frankfurt nad Mohanem, Mnichov, Tallinn).
Monografie představuje jeho život a dílo. Dokládá umělcovu výjimečnost v domácím i mezinárodním srovnání. Řada soch Zdeňka Němečka, který byl více než tři desetiletí opomíjen teoretiky umění, má dnes již ikonický status a staly se neodmyslitelným uměleckým prvkem veřejného prostoru nejen v České republice, ale i v zahraničí. Mezi jeho nejznámější díla patří socha Hokejista před Sportovní halou v Holešovicích, jejíž zmenšená verze se od roku 1969 udílí nejlepšímu českému hokejistovi, a socha Basketbalista před pražskou halou Folimanka.
Publikaci editoval Petr Volf, texty napsali Magdalena Juříková, Ota Pavel a Patrik Vacek, fotografiemi přispěl Salim Issa a grafickou úpravu provedla Jana Vahalíková.
Kniha Sochař pohybu získala hlavní cenu v kategorii Literatura na předávání nových kulturních cen Art Grand Slam a byla nominována do soutěže Nejkrásnější české knihy roku.
Křest spolupořádaly UMPRUM, Český olympijský výbor a Česká olympijská akademie, a to v rámci výstavy Umění pohybu: sport - politika - kultura v díle Zdeňka Němečka , která se až do 31. 7. koná v Galerii UM. Kurátorky Michaela Režová, Veronika Soukupová a jejich tým stojí také za bohatým doprovodným programem, který probíhá až do konce července a podrobnosti o něm najdete na www.umeni-pohybu.cz. K výstavě vyšel také doprovodný katalog Umění pohybu.
Expozice Umění pohybu: sport - politika – kultura
Cyklistika, plavání, hokej - fáze pohybu zobrazující okamžiky lidské vůle a touhy zvítězit. Vášeň pro sport a nadšení pro olympijskou myšlenku byly pro sochaře Zdeňka Němečka charakteristické. Jak vnímáme poselství jeho tvorby dnes? Multimediální dokumentární výstava v Galerii UM nabízí cestu k porozumění jeho uměleckému dílu a jeho přesahu.
Expozice Umění pohybu: sport - politika - kultura v díle Zdeňka Němečka je součástí doktorského výzkumu Michaely Režové z Ateliéru animace a filmu. K sochaři se dostala poprvé díky své diplomové práci, krátkému filmu Štvanice. Jak sama říká, zaujala ji "láska ke sportu, smysl pro jeho specifický rytmus a zájem o vizuální stránku pohybu. To vše, včetně pasivního přístupu, když dojde na samotné sportování, ji pojí se sochařem Němečkem".
Původně chtěla vytvořit animovaný dokument a rozpohybovat v něm Němečkovy sochy. Jak se ukázalo, překážkou k realizaci je dosavadní nemožnost podpory výroby Státním fondem kinematografie, argumentovaná problematičností námětu spočívající v Němečkově příslušnosti ke komunistické straně za minulého režimu v Československu. Jako východisko zvolila formu výstavy. Společně s Veronikou Soukupovou, druhou kurátorkou projektu a doktorandkou UMPRUM, se jim podařilo omezený pohled na autora rozšířit. Prostřednictvím výstavy zahájily diskuzi a otevřely pole možných interpretací spíš, než by nabízely univerzální "pravdivý" pohled na umělce a jeho dílo. Zohledňují zde jak vnímání umělecké kritiky či politických zakázek, tak etiky a lidskosti. "Důležitý je náš vlastní, týmový přístup k materiálu, který si dovolujeme do určité míry tvarovat za účelem nových interpretací odpovídajících současné době a jejím nárokům. Tento autorský vstup se může projevit v doprovodné projekci, ale také v drobných manipulacích s měřítkem či perspektivou. Chtěly jsme zachovat i lehkost a radost se sportem spojené", říká druhá z kurátorek Veronika Soukupová.
Výstava Umění pohybu: sport - politika - kultura v díle Zdeňka Němečka nabízí pestrý soubor exponátů - fáze Němečkových soch, skici, modely i formy doplněné archivními materiály, videem, animací, fotografiemi, ale také nově vytvořenými miniaturami a kopiemi soch přibližujícími proces tvorby animovaného filmu.
Autorkami architektonického řešení, které pracuje s minimalistickou vloženou konstrukcí, jsou Magdalena Uhlířová a Adéla Vavříková z ruina.office. Vnitřek konstrukce upomíná na prostor sochařova ateliéru a jeho tvorbu, vnější obvod poukazuje na veřejnou diskuzi a recepci děl, které se formují dodnes.
Prostupování hranic projekt finalizuje prostřednictvím digitální platformy, tiskoviny a bohatého doprovodného programu. Škála témat, která program nabízí, sahá od uplatňování sportovních motivů v umění přes analýzu orální historie vztahující se k událostem a místům historicky spojených se sportem a kulturou po problematiku vztahování se ke kulturnímu dědictví z období státního socialismu. Klíčové je také protnutí celého projektu s Letními olympijskými hrami XXXIII, které se v létě 2024 uskuteční v Paříži.
Výstava, ač je věnovaná autorovi minulého století, je stále současná. Němečkův život a tvorba, která vznikala za komunistického režimu v bývalém Československu, nás vtahuje do aktuální polemiky o významu sportu, kultury, politiky a jejich protnutí.
5. 6.–31. 7. 2024
Galerie UM, UMPRUM, nám. Jana Palacha 80, Praha 1
otevřeno, Po–So, 10–18 hodin (5. 6. 2024 otevřeno od 19 hodin)
vstup zdarma