Wannieck Gallery začíná od Adama

Události - obrázek Nejznámější brněnská galerie obléká nový kabát, z původního názvu Wannieck Gallery se od 2. prosince stává Richard Adam Gallery (RAg).

Galerie, kterou ročně navštíví více než 6 tisíc lidí, a jež sídlí v unikátních prostorách bývalé továrny, tak přebírá jméno po slavném sběrateli moderního umění – Richardu Adamovi. „Změnu jsme zvažovali již dlouho. Když jsme přemýšleli o novém názvu, připadlo nám logické galerii pojmenovat po člověku, který modernímu umění zasvětil svůj život," uvedla ředitelka RAG Petra Lekešová. Motivací ke změně bylo také to, že si lidé pletli galerii s blízkým obchodním centrem Vaňkovka. „Změnou názvu se jasně odlišíme a usnadníme orientaci do Mekky milovníků současného umění," dodala Petra Lekešová.

Přejmenování spojila galerie s originálním projektem – Začínáme od Adama, v němž chce představit veřejnosti nejenom sbírku umění, ale také člověka, který se o ni zasloužil. „Richard Adam je člověk, který polovinu svého života věnoval sbírání děl současných českých malířů. Je mecenášem české malby. Obrazy sbíral za doby hluboké totality a ve svém záběru a rozsahu vytvořil sbírku, která nemá v České republice konkurenci. Sbírka čítá přibližně 1 500 kusů děl a je postavena na umění od poloviny 80. let až po současnost. Tvoří tak základ a srdce galerie," dodala Lekešová.

Díky Adamově sběratelskému instinktu, skrývá RAG průřez tím nejzásadnějším, co během sledovaného období české malířství nabídlo. Sbírka obsahuje plátna Jana Merty, Josefa Bolfa, Vladimíra Skrepla, Jiřího Černického, Jiřího Davida, Zdeňka Sýkory či Václava Boštíka.

Richard Adam skupoval obrazy dvacet let z běžného platu - většinou na splátky a pak je skladoval v garsonce v pražském paneláku o rozloze šestnácti metrů čtverečních. „Objevování nových talentů a nákupy obrazů jsou pro mě vášeň, v níž naštěstí mohu pokračovat i nadále, přestože v dnešní době je to finančně mnohem náročnější," říká Richard Adam, který je v galerii uměleckým ředitelem.

Wannieck Gallery začíná od Adama - www.iUmeni.cz ()

Kniha - Sklo: Czech Glass Design from the 1950s-70s

Mezi uměním a řemeslem