Pozvánka na výstavu Václav Boštík / Galerie Smečky

Dovolujeme si Vás pozvat na výstavu ke stému výročí narození Václava Boštíka, kterou pro Galerii Smečky autorsky připravilo Arbor vitae. Na výstavě je řada děl, která nebyla doposud vystavena, připraven je pro Vás katalog výstavy i nová monografie Václava Boštíka.

Výstava potrvá od 4. 9. — 6. 11. 2013

Václav Boštík (1913-2005), jeden z nejosobitějších, ale dnes i nejoceňovanějších českých malířů 2. poloviny 20. století, by se 6. listopadu dožil sta let. Galerie Smečky uvádí výstavu z jeho nejdůležitějších děl na téma dělení a interpretace prostoru, v němž umělec nejen překonal hranice umění i malířství, ale dotkl se samé podstaty našeho světa a jeho matematických a geometrických, ale i duchovních rozměrů a forem.

kniha fotoVáclav Boštík
* 6. listopadu 1913 v Horním Újezdu u Litomyšle
† 7. května 2005 v Praze

Jeden z nejvýznamnějších a nejosobitějších českých malířů 2. poloviny 20. století se narodil před sto lety ve mlýně, kterému se dodnes říká po dávných majitelích Ležákův či Pakostův, byť je už půldruhého století mlýnem rodu Boštíků. Mnozí z malířových příbuzných – mlynářů – byli nedělní malíři, on jediný se ovšem stal malířem bez přívlastku, přestože se měl, jako nejstarší syn, stát mlynářem. Jeho rané dílo bylo částečně ovlivněno expresívním pojetím malby jeho profesora na Akademii Williho Nowaka či milovaným Paulem Cézannem, už od počátku 40. let ovšem nacházel vlastní cestu při hledání elementárních zákonitostí skladby obrazu, které definoval jako výsledek svých výzkumů a přemýšlení o skladbě světa jako celku. kniha fotoSe svými dvěma přáteli – Janem Křížkem a Jiřím Mrázkem – začal tuto svou cestu návratem k prapůvodním, elementárním uměleckým formám (říkali jim románština), později, od poloviny 50. let, se vydal vlastním směrem metodou abstraktního zachycení trojrozměrného prostoru na dvourozměrném obraze – od velkých hmot, ploch a mlhovin – systémem geometrického dělení plochy a prostoru – po elementární struktury atomů a v magnetickém poli obrazu se shlukujících bodů. K syntetické podobě obrazu světa – dokonalému kulovitému (v dvojrozměrném světě kruhovému) tvaru – dospěl v závěru svého života ve variacích, které jsou výslednicí hlubokého vnitřního zaujetí a soustředění, ale také velmi důkladných znalostí z oborů, jako je matematika, geometrie, kosmogonie, astronomie, astrologie či alchymie, v neposlední řadě ovšem i teologie, abstrahovaná na základě dějin malířství. Jako katolík se jen zcela ojediněle pouštěl do znázorňování tradičních náboženských výjevů, jako malíř ovšem došel i ve světovém kontextu velmi daleko v zaznamenání duchovních a hmotných principů, ze kterých je vybudován náš svět. Sám toto své hledání nazýval hledáním ztraceného ráje. Jeho nalézání je ovšem na nás, kterým je Boštíkovo umělecké dílo odkázáno jako náhle jasný, až nepochopitelně jasný výsledek zdánlivě neřešitelného matematického příkladu.

Ve Smečkách 24, 110 00 Praha 1
tel. 222 210 268
fax: 222 210 272