Amazon prodává umění

Události - obrázek Kromě vína, nábytku či elektroniky lze přes stránky internetového obchodu Amazon nově kupovat i umění - od začínajících umělců i vyslovených celebrit. Z Česka se zatím nikdo nepřidal, zato galeristé z Velké Británie či z Nizozemska cítí příležitost.

Internetová stránka vypadá stejně jako ta, která nabízí iPhone nebo nový televizor, jen ceny se pohybují v řádech až milionu dolarů. Od tohoto týdne totiž internetový obchod Amazon nově prodává i umění. V čerstvě zřízené sekci nazvané Amazon Art lze zakoupit přes 40 tisíc děl od méně známých umělců, zastupovaných menšími galeriemi, až po díla od Andyho Warhola či Salvadora Dalího.

Odborníci upozorňují, že navzdory astronomickým částkám, za něž jsou díla nabízena, Amazon záměrně ponechal původní design stránek. Návštěvníkům webu, zvyklým utrácet na Amazonu částky v řádech maximálně tisíců dolarů, to prý může vsugerovat pocit, že nabízená díla jsou skutečně k dispozici – a třeba k nákupu přimět ty nerozhodné.
Užitečné je i to, že zařazením do databáze Amazonu lze touto virtuální sbírkou, ve skutečnosti roztroušenou v desítkách galerií po celém světě, snadno "browsovat" či si jednotlivá díla seřazovat dle žánru či ceny.

Nejlevnější položkou jsou tu fotografie či díla začínajících umělců za zhruba 10 až 25 dolarů, nejdražší pak obraz Normana Rockwella nazvaný Willie Gillis: Package From Home z roku 1941, jenž se prodává za 4,85 milionu dolarů.

A v nabídce Amazonu je i dílo Sachiko od Andyho Warhola za 45 tisíc dolarů, obraz Clauda Moneta nazvaný Fragment de Nympheas za 2,5 milionu dolarů (poštovné zdarma) či dílo Damiena Hirsta za 500 tisíc dolarů. Naopak obraz Helen Frankenthalerové nazvaný Adirondracks za 950 tisíc dolarů bude vyžadovat příkup dalších předmětů: je nabízen bez rámu a jeho poštovné vyjde na 350 dolarů navíc.

Podle mluvčího Amazonu Erika Fairleigha si firma bude brát z prodaných děl provizi ve výši 5 až 20 procent, stejně jako v případě jiného zboží, které přeprodává. "Pamatujme, že lidé si objednají vždy jen to, co najdou na jídelníčku. Teď, když je na jídelníčku Amazonu i umění, lze předpokládat, že to pro trh s uměním bude mít dalekosáhlé důsledky," tvrdí David Ross, bývalý ředitel Whitneyho muzea v New Yorku a Muzea umění v San Francisku.

Ne všichni se přidají

Služeb Amazonu se rozhodla využít řada menších, ale uznávaných amerických galerií, včetně například McLoughlin Gallery v San Francisku či seattleské Catherine Person Gallery. Ve výběru jsou zastoupeny ale i galerie z Velké Británie, Kanady či Nizozemska.

"Provozujeme sice úžasnou galerii, ale uvědomujeme si, že obchodní model pro to, jak uspět s galerií současného umění, se v digitálního věku posunul dál," uvedl galerista Holden Luntz, jehož výstavní prostor v Miami se do projektu Amazonu také zapojil. Například sanfranciscká galerie Citi Amazonu nabídla rovnou 22 ze svých 24 umělců.

Krok Amazonu vítá například umělec Danny Sanchez, jehož velkoformátové fotografie vystavuje sanfranciská galerie Modernbook a nyní je nabízí i přes internet. "Amazonu se podařilo změnit způsob, jakým se nakupuje online, a podle mě může nyní totéž udělat s prodejem umění. Pro umělce jde o další způsob, jak se zviditelnit a jak svá díla nabídnout i lidem, kteří by o jejich koupi nikdy neuvažovali," uvedl Sanchez.

Je ale i spousta těch, kdo nabídku Amazonu odmítli – například Patricia Bransten, ředitelka prestižní sanfranciské galerie nazvané Rena Bransten. "Ten, kdo se mnou z Amazonu mluvil, věděl víc o tom, jak prodávat víno, než obrazy," uvedla. "Podle mě se jim to celé nevydaří. Nemají dost na to, aby pochopili, jak se umění prodává a čím trh žije," tvrdí Bransten. Ta naopak svá díla poskytuje konkurenčním službám Artspace a Artsy, jejichž online kurátoři jsou prý vzdělanější a více se v oboru vyznají.

A skeptický je i Sandy Wilson ze společnosti Wilson Communicates, která se zabývá e-obchodem. "Ekonomika se teprve odpichuje ode dna. Za této situace je těžké předpovídat, zda si někdo bude na internetu chtít koupit obraz za více než 100 tisíc dolarů. Sběratelé si většinou proces výběru a nákupu obrazů užívají stejně jako to, když je pak získají," tvrdí Wilson.

Objem trhu má překročit 2 miliardy dolarů

Umělecká díla lze na stránkách Amazonu vyhledávat podle kategorií (zátiší, krajinka, portrét atd), ceny či dealerské galerie.

Amazon se vstupem na internetový trh stává přímou konkurencí zavedených online prodejních serverů Artsy, Artnet, Saatchionline.com, UGallery, Artspan nebo ArtSpace. Ty dnes nabízí například i díla od Saula Lewitta či Cindy Shermanové.

Momentálně stránky Amazonu nabízí díla od více než 4500 umělců a 150 galerií a jejich počet bude zřejmě rychle narůstat. Podle obchodní analýzy firmy Hiscox online trh s uměním vzroste z 870 milionů dolarů na 2,1 miliardy dolarů do roku 2017. Zatím se daří spíš online aukcím: například server Auctionata minulý měsíc vydražil obraz Recliing Woman od Egona Schieleho za 1,8 milionu eur.

Galeristé, kteří by měli zájem svá díla na stránky Amazonu zařadit, mohou vyplnit formulář na webu Amazon Services. Umělci ale svá díla přímo prodávat nemohou.

zdroj: www.ihned.cz
foto: Amazon.com

Publisher: iUmeni.cz

Amazon prodává umění - www.iUmeni.cz ()

Zpět na výpis


Další události


Art Plus

Knižní akce

Quido Šimek
Quido Šimek
Nové povídání o pejskovi a kočičce
Nové povídání o pejskovi a kočičce
Hlemýžď Čilišnek
Hlemýžď Čilišnek

Z ostatních rubrik

Knižní novinka

Cézanne

Pavel Babáček - webdesigner, graphic designer, html coder