Mezinárodní projekt na podporu Ukrajiny spojil české a ukrajinské umělce

V reakci na válečnou situaci na východě Evropy vznikl projekt nesoucí název Make Art Not War, jehož cílem je podpora Ukrajiny.

foto k článkuMake Art Not War inicioval vznik kolekce charitativních plakátů od významných českých, ukrajinských a dalších zahraničních autorů. Výtěžek z prodeje unikátních grafických listů bude zaslán na veřejný účet SOS Ukrajina zřízený organizací Člověk v tísni.

V rámci rozsáhlé podpory Ukrajiny napříč veřejností aktuálně vzniká v umělecké sféře iniciativa, jejíž cílem je ukázat postoj výtvarníků vůči bezprecedentní situaci na východě Evropy. Do výzvy Make Art Not War se zapojila dvacítka autorů, mezi kterými najdeme výrazné postavy současné české výtvarné scény, jako jsou Michal Škapa, Milan Cais, David Strauzz, duo Tomski&Polanski, ale také například ukrajinský street-artový umělec Andrew Kalkov nebo španělský výtvarník Liqen a další zahraniční autoři. Každé z originálních uměleckých děl vzniklo jako reakce na probíhající válku. Umělci tak skrze ně vyjadřují svůj postoj k současné situaci - někteří k divákovi promlouvají symbolikou míru, pomocí humoru nebo razantním gestem vyjadřujícím nesouhlas.

foto k článku„Pro médium plakátu jsme se rozhodli proto, že byl historicky nositelem nejen reklamních, ale zejména také politických sdělení. Během válek dokonce sloužil k vyjádření odporu vůči nepříteli. Plakáty umožňují umělcům flexibilně reagovat na aktuální dění a svým jedinečným vizuálním jazykem sdělit světu svůj postoj,” dodává Jan Dvořák, ředitel organizace Sport in Art, pod jejíž záštitou charitativní projekt vzniká. Plakát zároveň považuje za dostupnou formu umění, která se nyní stává nástrojem, jak finančně podpořit spřátelenou zemi v nouzi. „Nejdříve jsme chtěli symbolicky oslovit a spojit české a ukrajinské tvůrce, postupně se však připojují i významní umělci z celého světa, kteří chtějí projekt podpořit. Zapojeni jsou tak umělci od Japonska po Španělsko a přidávají se další,” doplňuje Dvořák.

foto k článkuUmělecké grafické listy ve formátu A2 na exkluzivní papír nebo v elektronické verzi bude možné zakoupit přes e-shop projektu. Cena jednoho grafického listu je 800 Kč a zisk z jejich prodeje poputuje na humanitární pomoc Ukrajině prostřednictvím organizace Člověk v tísni. Projekt Make Art Not War není nijak časově ohraničen, jeho cílem je vytvoření dlouhodobě fungující charitativní platformy, která se bude skrze umění finančně angažovat při pomoci dalším lidem v nouzi.

Mezinárodní projekt na podporu Ukrajiny spojil české a ukrajinské umělce ~ iUmeni.cz ~