Jan Zrzavý (1890 – 1977) - Neznámé práce II.

Události - obrázek V prostorách tradiční aukční společnosti Antikvity Art Aukce v Brně na Jílové byla obnovena prodejní výstava neznámých prací Jana Zrzavého. Doprovodí ji i přednáška Prof. PhDr. Ivo Bartečka, CSc. PAŘÍŽ, ČEŠTÍ UMĚLCI A JAN ZRZAVÝ dne 25.6.2020 v 17 hod.

Výstava navazuje na velmi úspěšnou výstavu v loňském roce a také na výstavu jednoho obrazu Jana Zrzavého – „Československé Mony Lisy – Portrétu paní Pavly Osuské“ , která se uskutečnila v Praze v Obecním domě.
Nově obnovená výstava potrvá až do 15. července 2020.

foto k článkuCelkem je k vidění více než 100 kreseb a několik grafik včetně zkušebních tisků. Jedná se o II. část neznámých prací, jejichž první část naše společnost představila veřejnosti v roce 2000 na velké výstavě cca 650 kreseb v Dejvické galerii Vincence Kramáře v Praze. K tehdejší výstavě byl vydán stejnojmenný katalog obsahující nejen reprodukce vystavovaných prací, ale i řadu materiálů ze soukromého archivu včetně fotografií a osobní korespondence Jana Zrzavého. Velkou část tohoto souboru následně získala Národní galerie darem do svého vlastnictví.

foto k článkuČást prací, které Vám představujeme nyní, byly vystaveny i na první výstavě v roce 2000 a jsou publikovány v Katalogu neznámých prací Jana Zrzavého. Tyto práce byly v té době neprodejné. Druhá část představovaných kreseb je v letošním roce vystavována a nabízena poprvé. Jedná se o výjimečný soubor, ve kterém jsou zastoupeny autonomní kresby, přípravné kresby k význačným dílům a kresby, které byly použity jako ilustrace či posloužily jako předloha k ilustracím. Zastoupena jsou téměř všechna tvůrčí období Jana Zrzavého.

foto k článkuMezi nejlepší vystavované práce bezpochyby patří mimořádně velká kresba uhlem „Ostravské haldy“, 54 x 73,5 cm (s rámem 114 x 134 cm), signovaná monogramem JZ a datovaná 1951. Jan Zrzavý poprvé objevil krásu ostravské industriální krajiny počátkem 30. let. K tomuto tématu se vrátil opět počátkem 50. let, kdy v roce 1950 vytvořil nejznámější z Ostravských hald – temperu na plátně (78 x 105 cm), jež je majetkem Národní galerie v Praze. Datace kresby z oceněného souboru dokládá, že se nejedná o studii, ale o samostatné umělecké dílo.

foto k článkuUnikátní je i studie k jednomu z nejdůležitějších témat Jana Zrzavého - „Poslední večeře“ o velikosti 11,5 x 13,5 cm (s rámem 31 x 30,5 cm), kresba tuší a perem na papíře. Kresba „Čtyři bohové na lovu“, v unikátní adjustaci, je sice variantou k stejnojmennému dílu (tužka, akvarel) ve vlastnictví Národní galerie v Praze, ale i sama o sobě je výjimečným uměleckým dílem.

foto k článkuSamostatnou kapitolou je Zrzavého ilustrační tvorba. Knihy pro něj byly doslova nedílnou součástí života. Zrzavého cílem bylo pomocí ilustrací pozdvihnout zážitek z četby na novou, vyšší úroveň. Jak již bylo řečeno výše i tato část jeho práce je na výstavě zastoupena. K vidění jsou například ilustrace ke knize „Islandský rybář“ od Pierra Lotiho, který v tomto románu zpracoval drsný život bretaňských rybářů pravidelně opouštějících své domovy, aby se vydali za obstaráním obživy do divokých vod kolem Islandu. Kniha je na výstavě rovněž k nahlédnutí.

foto k článkuJan Zrzavý je pro naší společnost doslova srdcovou záležitostí. Je to autor, u kterého máme pocit, že díky práci se stovkami jeho kreseb, se nám podařilo nakouknout takříkajíc „pod pokličku“ a alespoň trochu porozumět jeho přístupu k umělecké tvorbě. Je to autor, jehož obdivujeme a u něhož jsme přesvědčeni o jeho nezastupitelnosti nejen na české výtvarné scéně, ale i na té evropské a světové. Touto výstavou navazujeme na velmi úspěšnou Výstavu jednoho obrazu „Československé Mony Lisy – Portrétu paní Pavly Osuské“ Jana Zrzavého, který je považován za jeden z nejkrásnějších neoklasicistních světových portrétů. Tato výstava se uskutečnila počátkem listopadu tohoto roku v Obecním domě v Praze. Velký zájem veřejnosti a médií o tuto třídenní výstavu v nás jen potvrdil přesvědčení, že náš obdiv k tomuto mimořádnému umělci s námi sdílí nejen několik sběratelů, ale i široká veřejnost, a že zájem o jeho práci je výjimečný i tím jak Jan Zrzavý oslovuje doslova všechny generace. Obraz „Československá Mona Lisa – Portrét paní Osuské“ a jeho přípravná kresba, která je sama o sobě mimořádným uměleckým dílem, nyní nebudou na výstavě v Brně vystaveny, naše společnost i nadále zastupuje majitele při případném zájmu o zakoupení tohoto ojedinělého díla.

Pevně věříme, že i tato prodejní výstava přispěje k dalšímu poznávání širokého rozsahu mimořádného talentu Jana Zrzavého.

Přednáška PAŘÍŽ, ČEŠTÍ UMĚLCI A JAN ZRZAVÝ, 25.6.2020

Přednášející: Prof. PhDr. Ivo Barteček, CSc., ČESKOSLOVENSKÝ ÚSTAV ZAHRANIČNÍ
25. 6. 2020 od 17.00, VSTUP VOLNÝ, rezervace místa možná na info@aukcnidum.cz nebo SMS zprávou na 602 755 594

Paříž přelomu století byla neopakovatelným místem uměleckého kvasu. Sem směřovaly osobnosti české výtvarné scény. Paříž po vzniku Československa vábila díky mimořádně vstřícným československo-francouzským vztahům. Mezi osobnosti, které zvolily Paříž za místo svého pobytu a tvoření, patří i Jan Zrzavý.

Antikvity Art Aukce, s.r.o.
15. 6. 2020 – 15. 7. 2020
Jílová 2, Brno