Do Jízdárny Hradu míří Olbram Zoubek a sochy, které spolu rozmlouvají

Události - obrázek Retrospektivní výstava sochaře Olbrama Zoubka bude zahájena v Jízdárně Pražského hradu 28. listopadu 2013 a potrvá do 2. března 2014.

Dosud největší retrospektivní výstava sochaře Olbrama Zoubka začíná v Jízdárně Pražského hradu 29. listopadu 2013 a otevřena bude do 2. března 2014. Výjimečná expozice, jejímž autorem je sám Zoubek, nabídne to nejlepší z jeho celoživotní tvorby: dohromady téměř 300 soch, komorních plastik a reliéfů vytvořených od poloviny 50. let až do současnosti. Některá díla jsou vystavena úplně poprvé. Výstava umělce, který patří k nejstarší generaci českých sochařů, nabízí zároveň možnost proniknout k osobnosti člověka, jenž si za všech okolností a v každé době dokázal uchovat tvůrčí energii a statečné srdce. Jako kurátorka na výstavě spolupracovala Zoubkova dcera Polana Bregantová. Pořadatelem je Správa Pražského hradu.

foto k článku„Sochy stojí čelem k příchozím v průvodu proti proudu času, tedy od těch posledních, které vznikly letos, jako třeba socha Zaslíbená, až po mé práce z druhé poloviny 50. let. Vystavím ale i svou první sošku Harmonikáře z roku 1943. Toho jsem udělal, když mi bylo sedmnáct, dnes je mi osmdesát sedm. S nadsázkou tedy mohu říci, že mezi první a poslední sochou, kterou na Jízdárně vystavím, je sedmdesát let mé sochařské práce,“ vysvětluje Olbram Zoubek.

foto k článkuSvá díla v Jízdárně rozestavil tak, aby „se spolu potkávala a aby spolu rozmlouvala“. Sochy svezené z galerií i soukromých sbírek z celé republiky a samozřejmě také z autorova ateliéru tak vzájemně komunikují a současně vypovídají o všech etapách Zoubkovy bohaté sochařské tvorby.

Cement i zlato, pomíjivé i věčné

foto k článkuJeho oblíbenými materiály jsou cement, olovo a bronz. Sochy mnohdy ozvláštňoval zlacením a polychromií. „Jsem současný člověk a zároveň tradicionalista. Dělám sochy tak, jak se dělaly odnepaměti. A v dějinách umění byly ve všech obdobích sochy barevné,“ říká Olbram Zoubek, který si jeden čas oblíbil zlacení cementových soch. „Cement je považován za nejlevnější a nejbanálnější materiál, zatímco zlato představuje pravý opak – je symbolem hodnoty a věčnosti. A právě napětí mezi pomíjivým a nadčasovým mě při tvorbě baví,“ dodává sochař, jehož směřování zásadně ovlivnila jeho první zahraniční cesta do Řecka.

foto k článkuTu koncem 50. let podnikl se svou první ženou, významnou českou sochařkou Evou Kmentovou. „Sochy vrcholné řecké antiky jsou výjimečné tím, že vyzařují harmonii tělesnou i duševní. Jsou inspirované fyzickou podobou člověka, ale mají v sobě zároveň něco trvalého a božského. To když se v umění podaří, je to něco jako zázrak,“ říká Zoubek.

foto k článkuOn sám modeluje sochy v nadživotní velikosti, jako štíhlé, emocemi obdařené vertikály, které svými pohyby či gesty směřují vzhůru. „Rád dělám sochy v pohybu – jsou nakročené, nadechnuté, jakoby v beztížném stavu, popřípadě létají. A málokterá z mých soch má chodidla pořádně na zemi! Buď jsou na špičkách, nebo se od země odpoutávají. Každá v sobě nese určitou náladu, gesto nebo i neslyšitelný výkřik, jako by se spolu chtěly potkat a domluvit. A jsem rád, že právě tohle je teď v Jízdárně možné,“ říká Olbram Zoubek, jehož rukopis inspirovaly kromě antických vzorů také sochy slavného Švýcara Alberta Giacomettiho a ženská krása.

Tři nejoblíbenější v čele s Palachem

foto k článkuV prostoru Jízdárny Pražského hradu se nachází i skupina tří nejoblíbenějších soch Olbrama Zoubka, které vznikly v rozpětí několika dekád. První je Jan, pozlacená socha Jana Palacha z roku 1969, kterou se autor rozhodl představit s původním, částečně už setřeným zlacením. Druhou je známá socha Ifigenie z roku 1986, kterou si oblíbil prezident Václav Havel. Toho pojilo se Zoubkem dlouholeté přátelství. Třetí je bronzový Občan, socha z Pomníku obětem komunismu, který byl osazen na úpatí pražského Petřína v roce 2002.

foto k článkuRealizace pro architekturu, které vznikly ve spolupráci s významnými českými a moravskými architekty, jsou důležitou součástí Zoubkova sochařského díla. Na výstavě jsou zastoupeny fotografiemi stejně jako tři kamenné sochy, které vznikly na mezinárodních sochařských sympoziích na Slovensku, v Rakousku a Německu ve druhé polovině 60. let.

Jízdárna Pražského Hradu
29.11. 2013 – 2. 3. 2014

Do Jízdárny Hradu míří Olbram Zoubek a sochy,… - www.iUmeni.cz ()