Výstava Mistra příšerné krásy Tima Burtona

Počínaje květnem Prahu na dlouhých pár měsíců obestřel magický svět Tima Burtona. Možná by bylo vhodnější říct spíš světy, neboť tento moderní pohádkář vždy buduje hned několik dimenzí a své příběhy staví na jejich nečekaných střetech.

Žádný div, že ho přezdívají karnevalový surrealista. Právě karneval je totiž lidem současnosti odrazem a nevědomou oslavou zapomenutých mystérií.

Burton je znám především jako filmový tvůrce. Na Střihorukého Edwarda (Edward Scissorhands), Ed Wooda, Batmana a Ukradené Vánoce (Nightmare Before Christmas) se prostě nedá zapomenout. Burtonova dřívější tvorba se k nám však nedostala díky předlistopadovému politickému dělení světa. Autorův rukopis je nejvíce znát ve Vincentovi, Frankenweenie: Domácím mazlíčkovi či Beetlejuice. Potvrzuje, že Tim Burton není typem režiséra, který řídí film od stolu či z jeřábu. Postavy, interiéry i scenérie si též sám navrhuje, skicuje, dokáže je modelovat a animovat. Už jako kluk začal pomocí tužky a štětce vytvářet zvláštní světy do nichž zasazoval nezvyklé příběhy. A nikdy s tím vlastně nepřestal.

Právě o tom je výstava v Obecním domě.

foto k článkuPřipomene Burtonovo prvotní se trápení s prací animátora, přes film Pee-weeho velké dobrodružství, následované komiksovou klasikou Batman o netopýřím muži s ústřední dvojicí Michaela Keatona a Jacka Nicholsona, až po splnění si snad úplně všech snů v posledních realizacích. Vždyť třeba v seriálu Wednesday mohl znovu představit postavy známé už z Addamsovy rodiny. Využil svůj nezaměnitelný styl, aby je nově definoval, když režíroval čtyři z osmi epizod. Nemluvě o remaku filmu Dumbo, pohádkovém příběhu o odvaze postavit se nespravedlnosti a o objevování vlastních schopností, či Sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti, která nabízí možnost nakouknout pod pokličku záhadného místa plného podivných bytosti a nadpřirozených událostí. A pak je zde film Velké oči vyprávějící skutečný příběh jednoho z největších uměleckých podvodů 50. let minulého století.

Kateřina Riley z Art Movement, která je za výstavu organizačně zodpovědná, k tomu říká:

„Mezi mnoha kresbami, malbami a kolážemi najdete na výstavě i loutky a filmové dekorace. Připravte se na Marťany z Útoku, kostlivce-tanečníky z Nevěsty i umpalumpy z Čokoládovny doplněné dalšími sochami fantastických, byť zatím nefilmových postav. Netradiční instalaci loutek pro výstavu vymýšleli společně držitel Českého lva Jan Bubeníček a architektka Martina Kárová. Jsem přesvědčena, že to bude pro všechny skutečně velkým zážitkem,“ Kateřina Riley dodává.

Výstava nabídne evropskému divákovi i pohled do historie zaoceánského zábavního průmyslu, jeho excesů a obskurních forem. Přiblíží americké popové fenomény, umělecké vlny i módní trendy. Ty, ze kterých Burton čerpal, jakož i ty druhé, kterým se stal inspirací.

foto k článkuŽiví, mrtví, ti z jiných světů nebo ti, co si své říše sami vytvořili. Vzájemné návštěvy nebo prolnutí jejich habitas jsou zdrojem lidské mytologie hrůzy. Tim Burton se ale dívá na tyto jevy s humorem a komediální vynalézavostí. Vrací mrtvé do světa živých, živé posílá předčasně do záhrobí, Marťany na Zem a nechtěné dítě, které vypadá jako tučňák, nechá stavět si říši v kanálech. A proč ne? Vždyť mrtví se od živých odlišují hlavně kruhy pod očima a horší fyzickou kondicí.

Občas stojí za to pozvat si je domů. Odmítnout zdiskreditovanou, byť někdy dojemnou morálku dospělých s jejich skrze zkušenosti viděným životem plným neprokazatelných hodnot. Nedospět ani za cenu nepochopitelné krutosti, kterou ospravedlňuje zkoušení, co svět vydrží, byť při tom praskají kosti. To vše čiší z hlavních hrdinů, hybatelů Burtonových vesmírů. Podivínské názory, chování i fyzické handicapy je vytlačují na okraj společnosti, ale jejich génius je udržuje v podvědomí lidí a občas je nakrátko vrhne jako meteorit do centra dění. Edward, Tučňák, Jack a Charlie vystoupili ze skic do hraných filmů, ale třeba Skvrnič a Ústřicový kluk zůstali jen v kresbách a akvarelech. Na výstavě je uvidíte všechny pohromadě přesně tak, jak si je Tim Burton vysnil.

foto k článkuMožná, že i v Praze někde před cukrárnou uvidíte to překrásné kolo, které Pee Wee stále zoufale hledá anebo narazíte na strom mrtvých, v jehož kmeni je uvězněna agónie. A pozor na trik s prstýnky – ať si domů nepřivedete mrtvou nevěstu! Pokud si s ní nebudete vědět rady, řešení možná najdete na adrese níže…

Tim Burton o výstavě

foto k článku„Vyrůstal jsem v kalifornském Burbanku a tam to s výstavní kulturou nebylo nic moc. Mimo návštěvy Hollywoodského panoptika jsem se až do puberty do žádného muzea nedostal. Většinu času jsem trávil sledováním filmů a pořadů o příšerách, kreslením čehokoli, co mě zrovna napadlo a …hraním si na hřbitově. Když jsem později začal muzea navštěvovat, tak mě překvapilo, že jsem v nich zažíval podobné pocity jako nadohled pomníků a hrobů. Ta místa mají tichou, zadumanou, a přitom elektrizující atmosféru. Plnou napětí, tajemství i objevování – spojují život i smrt dohromady. A tak když mě v roce 2008 oslovilo newyorské Muzeum moderního umění (MoMA) s nabídkou uspořádat výstavu mých výtvarných děl, cítil jsem se poctěný, ale i nejistý. Už dřív mě různí lidé nabádali, abych svou tvorbu vystavil. Ale já nikdy nekreslil ani nemaloval s úmyslem někomu se tím chlubit. Naštěstí jsem neodmítl a jsem tomu rád. Už proto, že popustit uzdu vlastní zdrženlivosti bylo těžké, ale zároveň nádherné. Dalo mi to příležitost k cestování a sdílení zkušeností s lidmi na všech dalších místech, kam výstava doputovala. Nesmírně mě těší, že od roku 2008 můj tým sestavil již třetí výstavu (2008 pro MoMU, 2014 pro Prahu a nyní opět pro Prahu). Před 10 lety jsem byl její atmosférou okouzlen a nyní se na ni těším stejně, i když bude na jiném místě. Prahu jsem si zamiloval pro gotickou krásu, slabost pro loutky a marionety a i kvůli jejím obyvatelům – mezi které patříte asi i vy. Díky za pozvání! Věřím, že se vám výstava bude líbit.“ O předprodej vstupenek a speciálních akcí k výstavě se stará portál Ticketmaster.

Burton podruhé, potřetí a ještě jednou – tentokrát na prknech divadelních aneb Hudební divadlo Karlín představuje

aptaci filmu Beetlejuice z pera Scotta Browna, Anthony Kinga a skladatele a textaře Eddieho Perfecta, která si v ničem nezadá s originálem. Navíc je hrdým partnerem čerstvě otevřené výstavy „Tim Burton“ – Návraty. Samotný příběh posouvá do další roviny nápaditou scénografií a kostýmy, jakož i světelnými efekty – za kterými stojí renomovaný light designer s desítkami let zkušeností na Broadwayi, Američan Ken Billington. Ten spolupracuje se svým krajanem, režisérem Gabrielem Barre a mezinárodní tým doplňuje též britský scénograf Dave Benson. Na emoce diváka navíc útočí i energická expresivní hudba podpořená novou zvukovou aparaturou. Producent české verze, Egon Kulhánek, s hrdostí říká. „Podařil se nám opravdu husarský kousek – získali jsme licenci tohoto žhavého hitu ještě před Londýnem. Česká premiéra tak bude v Praze pouhých 8 let od té broadwayské!“ Listopadová premiéra Beetlejuice – směsice temné komedie, temného humoru a dojemných momentů – bude bezpochyby muzikálovou událostí roku. Navíc slavnostně (i slavně) naváže na světovou premiéru filmu Beetlejuice Beetlejuice, opět v režii Tima Burtona, ohlášenou na 6. září 2024.

Výstava Mistra příšerné krásy Tima Burtona ~ iUmeni.cz ~

Tim Burton - Návraty
Obecní dům, Praha, 01.05.-30.09.2024