Kolo jako fenomén: Výstava v trutnovské galerii EPO1 propojuje cyklistiku a současné umění

Ztvárnění bicyklů a jejich role v životě člověka představí výstava Jízda v Centru současného umění EPO1 v Trutnově ve spolupráci s platformou Sport in Art.

Od 3. května představuje díla více než čtyř desítek umělců několika generací. Expozice, která potrvá pět měsíců, láká na díla sochařů, instalace nebo výtvarné umění. Monumentálně pojatá výstava v prostorách bývalé elektrárny bude nejrozsáhlejší přehlídkou, jaká kdy byla fenoménu kol a cyklistiky věnována v českém i mezinárodním měřítku. Galerie chystá i řadu eventů za účasti umělců a sportovců.

foto k článkuVýstava, která v širokém záběru propojuje umění a sport, ukáže kolo a pohyb na něm v nejrůznějších podobách. Kurátorem výstavy je Petr Volf, přední odborník na tématiku sportu v umění. V části turbínové haly multifunkční galerie se objeví díla sochařek a sochařů – Jakuba Flejšara, Karla Nepraše, Zdeňka Němečka, Pauliny Skavové a Čestmíra Sušky.

Ve stejném prostoru se představí instalace nebo objekty dalších umělců – Jiřího Černického, Jiřího Davida, Krištofa Kintery, Jana Stolína a Filipa a Lukáše Houdkových. Své malířské umění bude prezentovat Alena Anderlová, František Mertl – ve světě známý jako FRANTA, Ondřej Kohout, Michael Rittstein, Petr Písařík, Natálie Roučková, Karel Štědrý, Jakub Špaňhel a Lubomír Typlt.

foto k článkuŘada objektů a obrazů bude mít na výstavě Jízda premiéru, a to díky spolupráci s platformou Sport in Art. Vznikla přímo pro prostředí industriální galerie, jedné z největších soukromých kulturních institucí v Česku, která je sama o sobě architektonicky významným počinem. Atmosféru Tour de France zase připomenou poháry vítězů, které pro slavný závod navrhuje Peter Oláh, a snímky Markéty Navrátilové, renomované fotografky, která nejslavnější cyklistický závod mnohokrát dokumentovala z bezprostřední blízkosti.

foto k článkuOrganizátoři věří, že výstavu Jízda navštíví i lidé, kteří za normálních okolností do galerijních prostor nezavítají. „Hledáme témata výstav, která mohou oslovit širší publikum napříč generacemi. Když jsme plánovali výstavy pro letošní rok, přišlo nám spojení umění a sportu jako zajímavý nápad. Na své si tak přijdou milovníci umění, sportovci, ale také děti. Není tajemstvím, že majitel galerie Rudolf Kasper je vášnivý cyklista, takže se pro téma velmi rychle nadchnul. Jízdní kolo je zkrátka fenomén. Každý ho zná, každý na něm někdy jel a pro spoustu lidí je součástí každodenního života. Bicykly slouží k volnočasovým aktivitám, cestování a samozřejmě ke sportování. Cyklistika je spojena i s naším regionem, ať už jako soukromé terénní vyjížďky Trutnov trails v lokalitě Jestřebích hor nebo známý Krakonošův cyklomaraton,“ uvedl Jan Kunze, ředitel galerie EPO1.

foto k článkuBěhem výstavy mohou návštěvníci přijít také na několik doprovodných akcí, kde se mohou setkat jak s hrdiny cyklistického sportu, tak s umělci ve spojení s platformou Sport in Art. Doprovodných eventů se zúčastní legendy cyklistiky v čele s Janem Svoradou, Pavlem Padrnosem, Luborem Tesařem a Romanem Kreuzigerem. Dorazí také herec, architekt a vášnivý cyklista David Vávra. Součástí programu budou opakovaně i workshopy pro děti.

Termíny eventů, jejichž program bude postupně zveřejňován:

•  sobota 18. května: téma Giro d´Italia s vítězem pěti etap slavné Grand Tour Jánem Svoradou a vyjížďka od EPO1,
  • neděle 2. června: vyjížďka spojená s kontrolou trati Krakonošova cyklomaratonu a komentovanou prohlídkou výstavy Jízda v EPO1
  • pátek 14. června: převzetí startovních čísel Krakonošova cyklomaratonu v EPO1 a beseda Petra Benčíka
  • čtvrtek 11. až sobota 13. července: téma Tour de France s hvězdným domestikem Lance Armstronga Pavlem Padrnosem a držitelem medaile z mistrovství světa Luborem Tesařem, výstava artefaktů z Tour de France akce Sazka s podtématem Czech Tour
  • sobota 17. a neděle 18. srpna: víkend s výrobcem kol Festka, beseda a workshop Kasper Swix Team Academy
  • pátek 13. září: Cyklistika a umění s nejlepším českým cyklistou nového tisíciletí Romanem Kreuzigerem a Davidem Vávrou
  • sobota 21. a neděle 22. září: akce Škoda s ambasadorem a vystaveným autem z Tour de France