Kateřina Černá: Sny zaznamenané

Museum Kampa otevřela první výstavu roku 2023 výstavou vizuální umělkyně Kateřiny Černé. Výstava nazvaná Sny zaznamenané v sálech tzv. Konírny představí autorčiny obrazy a asambláže z 60. až 80. let.

K příležitosti výstavy rovněž vyšel 120stránkový katalog zpracovaný kurátorkou výstavy Martinou Vítkovou.

„Jednou z programových linií, které sledujeme, je rozšiřování kánonu českého poválečného umění,“ vysvětluje předseda správní rady Musea Kampa Jiří Pospíšil. „Kateřina Černá je příkladem mimořádné autorky, jejíž tvorba však není příliš známá. Věřím, že pro mnoho návštěvníků bude výstava v Museu Kampa příjemným překvapením. A podobně se těším na výstavu Hany Purkrábkové, kterou v Konírně budeme mít od března,“ dodává Pospíšil.

foto k článkuKateřina Černá se narodila 17. února 1937 v Praze. Vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze v letech 1957–1963 v malířském ateliéru Karla Součka. Ještě během studií však malbu vyměnila za reliéfní asambláže. Místo štětce a olejových barev začala používat tempery, tuš, odstřižky látek, barevné papíry, krajky, stuhy, provázky, korálky nebo také stříbrnou kovovou fólii, do které se balí třeba čokoláda.

Nenápadný půvab snové skutečnosti kloubící se s tajuplně ryzím ženským světem má v sobě cosi prvopočátečního a zároveň kosmického – ono kouzlo, které často v naší přítomností chybí. Výstava vás přenese do poklidných košatých zahrad patřících přeludně graciézním zemím amazonek a nymf nebo do líbezných krajin nedělního dětství mezi promenádami s kolotoči, loukami a nádhernými výhledy. Starosvětským šarmem je na obrazech nadáno také město, nejčastěji pak Praha na trati tramvaje číslo 17, na níž podél Vltavy míjíme Rašínovo náměstí, budovu Mánesa nebo Národní divadlo.

foto k článkuObrazy, s nimiž se autorka musela rozloučit nebo je nestihla namalovat, přenesla do linorytu a leptu. Výsledkem nejsou pouze jednotlivé tisky, ale celé souvislé knihy doplněné vzpomínkami, sny a zákulisními příběhy. Ty budou v expozici ukryty v malované skříni stejně jako další materiály spojené s autorkou – pozvánky na výstavy, básně, loutky, dopisy a recepty po babičce.

Kateřina Černá: Sny zaznamenané
17. 1. – 12. 3. 2023
Museum Kampa