Jan Kovářík: Taxonomia

Jan Kovářík představuje nejnovější díla v galerii Kvalitář na sólové výstavě Taxonomia.

Výstavou nás bude provázet záměrná nejistota, co přesně sochy Kováříka zobrazují, zda se jedná o zmenšený model existujícího organismu, nebo naopak zvětšenou strukturu buněčné úrovně. Jistotu nám Kovářík ale nabízí v tom, že stojíme tváří v tvář snaze o rozluštění kódu geniální spletitosti přirozeného světa.

foto k článkuPokud chceme dekódovat vizuální klíč vzniku sochařského díla Jana Kováříka, musíme nejprve blíže nahlédnout k prvnímu pomyslnému genealogickému stromu jeho tvorby. Byla to právě botanika, fascinace organickými strukturami i snaha o chápání přirozených procesů, které stály na počátku jeho primární inspirace. Schopnost ustrnout v čase, pozorovat a následně tuto pozměněnou informaci přenést do metamorfovaného kontextu je základním pilířem sochařských intervencí Jana Kováříka. Stěžejní pro něj byla také observační zkušenost dějů v trávě, pěstování plísní nebo chov krevet v akváriích, která jsou uzavřeným ekosystémem s vlastními kauzálními zákony.

foto k článkuSocha je výsostnou disciplínou výtvarného umění právě díky formování komplexního trojdimenzionálního tvaru. Jedním z nejdůležitějších aspektů Janovy tvorby je fakt, že vychází z ruční modelace základního objektu, jehož následný povrch je opět ručně pokreslen. Společným jmenovatelem těchto soch je bezesporu snaha o formální čistotu tvaru, která má velice často sofistikovaně evokovat tvarosloví přirozeného světa, ať už se jedná o strukturu mikro, či makrokosmickou. Molekulární souvztažnosti, buněčné dělení nebo atomární uskupení jsou totiž mnohdy k nerozeznání od vesmírných mlhovin či galaxií. Právě tuto měřítkovou pluralitu můžeme nalézt v tvorbě Jana Kováříka.

foto k článkuJan Kovářík se narodil 28.3.1980 v Kyjově. Mezi jeho nejznámější realizace patří Monument Marie Theresie v Praze (2020), mezi poslední sólové výstavy Non-Fungible Castle, Lobkowiczký palác, Praha (2021), nebo velká sólová výstava COLORBOND v Trojském zámku v Galerii hlavního města Prahy v Trojském zámku (2020). Jeho díla jsou zastoupena ve sbírkách institucí i soukromých sběratelů jako jsou zastoupena ve sbírkách jako jsou Sbírka českého umění 20. a 21. století Národní galerie v Praze (Veletržní palác), GASK Kutná Hora, nebo Východočeská galerie v Pardubicích. Ze soukromých sběratelů pak jeho sochy vlastní Oldřich Th. Uttendorfský Collection, Our Collection Romana Pilíška, nebo v HoMA Collection. Studia zakončil na AVU Praha,v ateliéru intermediální ateliér prof. Milana Knížáka a sochařském ateliéru prof. Jindřicha Zeithammla.

Jan Kovářík: Taxonomia ~ iUmeni.cz ~

Jan Kovářík: Taxonomia
24. 2. – 6. 4. 2023