První dáma české keramiky. Helena Johnová (1884 - 1962).

Události - obrázek Helena Johnová (1884-1962), známá jako žačka Jakuba Schikanedra a Michaela Powolnyho. První profesorka umělecké keramiky Uměleckoprůmyslové školy v Praze v období mezi světovými válkami. Městské muzeum v Bechyni představí stovku jejích prací z období vídeňských studií i pražské profesury.

Česká umělecká keramika v první polovině dvacátého století byla bohatá na zvučná jména, někdy i světoznámá. Bylo to sdružení výtvarných umělců ARTĚL s autory Pavlem Janákem, Vlastislavem Hofmanem, Rudolfem Stockarem a dalšími. Patří sem odborné školy v Bechyni, Znojmě Teplicích a Karlových Varech. Ve světě jsou známí producenti keramiky KERAS Bechyně, AMPHORA z Teplic, GRANITON ze Svijan a další. A orientační výčet uzavřeme jednotlivými tvůrci, dodnes v řadě případů nedoceněnými osobnostmi typu Huberta Kovaříka nebo Minky Podhajské.

foto k článkuSe všemi zmíněnými a mnoha dalšími musíme jedním dechem vyslovit i jméno Heleny Johnové. Její počátky formovaly od nejmladšího věku rodná jihočeská Soběslav, děda zahradník a táta středoškolský profesor, botanik a autor odborných publikací o květinách. Svoje umělecká studia zahájila Helena Johnová na pražské Uměleckoprůmyslové škole u Schikanedra, Schussera a Krostové. V té době se podílela jako zakládající členka na vzniku družstva ARTĚL. Po krátkých a spíše praktických zkušenostech pokračovala ve vzdělávání ve Vídni v keramických kursech u Michaela Powolnyho (pozdějšího profesora a rektora školy, jedné z největších postav rakouského užitého umění té doby). Už Powolnym byla hodnocena jako mimořádně talentovaná a po skončení studií se prosadila ve Vídni, kde vystavovala, prodávala své keramiky, účastnila se i výstav ve světě..

Na podzim 1919 přijala opakované nabídky a nastoupila na místo první profesorky oddělení umělecké keramiky Uměleckoprůmyslové školy v Praze. Pedagogické povinnosti ji omezily ve vlastní tvorbě, vychovala řadu významných keramiků. Po nuceném penzionování ve válečné době byla ještě šikanována komunistickým režimem a zemřela v částečném zapomnění. Samostatné výstavy jejího díla proběhly v Praze v letech 1960 a 1987 a v Brně 1981.

foto k článkuUž před první světovou válkou zazářila návrhem figurky Mouřenínka, která byla tak oblíbená, že její produkce trvala téměř tři desítky let.
Pro diváky snad nejzajímavějšími díly zůstávají modelované keramické kytice, v kterých se šťastně setkávají květiny jejího dětství (již zmíněné), cit pro modelaci v hlíně a mimořádná práce s glazurami. Všechny tyto kytice jsou originály, v jednom exempláři provedenými. V té souvislosti je nutno zdůraznit, že všechny své keramiky Helena Johnová sama kolorovala a glazovala. Nenajdeme tedy dva zcela identické exempláře, vše nese "punc originálu". Cit pro tvar a barvu se projevuje v celoživotním díle Heleny Johnové, zůstávala stranou revolučních uměleckých výbojů a její práce se vznášejí na vlnách poetiky, pozitivních citů a především radosti. Její největší dílo z pozdního období - Betlém - zůstalo nedokončeno, provedeno jen v sádrových modelech. Bylo určeno pro Velechrám sv. Víta, realizace nedošlo. A výpovědí o celém díle a autorce samé je Louka (Zvonečková královna) - dívčí postava v téměř životní velikosti, která je nepochybným ohlédnutím umělkyně za ubíhajícím životem, apoteózou krásy a mládí.

HELENA JOHNOVÁ – PRVNÍ DÁMA ČESKÉ KERAMIKY
Městské muzeum Bechyně, náměstí T. G. Masaryka 140, Bechyně
10. 6. 2022 — 11. 9. 2022