Pro Ukrajinu se pražskou Kampou rozezní hudební tóny Pražského filharmonického sboru a vystoupí i rapper Vladimír 518

Události - obrázek Dvě stovky kulturních organizací připravilo společnou benefiční akci Kultura pro Ukrajinu

Přes 270 kulturních institucí z celé České republiky spojilo své síly a připravilo benefiční akci Kultura pro Ukrajinu. Solidaritu zemi, která čelí ruské agresi, vyjádří společně na jednom pódiu čeští, ukrajinští a ruští interpreti. Pražský filharmonický sbor, melancholická hudba písničkářky Amelie Siba nebo ukrajinský a ruský rap i folklorní muzika rozezní pražskou Kampu ve čtvrtek 3. března od 18:00 hod. Cílem benefice je podpora veřejné sbírky „SOS Ukrajina“ pořádaná pod záštitou Člověka v tísni. Součástí večera bude i doprovodný program pořádaný desítkami kulturních institucí.

„Bylo pro nás důležité na jednom pódiu spojit české, ukrajinské a ruské umělce a ukázat naší soudržnost s Ukrajinou. Češi projevují neskutečnou vlnu solidarity a pomáhají všemi možnými prostředky. Ukrajinci nasazují své životy za svou zemi a za mír celého světa. A Rusové své hrdinství ukazují v ulicích Ruska, kde podepisují petice proti válce a demonstrují i za cenu vězení a tvrdých postihů,“ říká jeden z iniciátorů akce Martin Šolc, organizátor Koncertu pro budoucnost a dodává: „Na podiu se vystřídají jak hudební interpreti, tak řečníci. Celý výtěžek z akce půjde na veřejnou sbírku „SOS Ukrajina“ pořádanou pod záštitou Člověka v tísni. Všichni, co akci připravujeme včetně umělců, se na koncertu podílíme bez nároku na honorář.“

Za českou kulturní scénu vystoupí známý rapper Vladimir 518 společně s DJ Wichem, melancholická písničkářka Amelie Siba, multižánrová kapela Lanugo a připojí se i Pražský filharmonický sbor. Vystoupení, které odkazuje na ukrajinské tradice, si přichystala folklorní umělkyně Svitlana Reichelová. S progresivními melodiemi vystoupí písničkářka Aiko, zástupkyně mladé hudební generace, která má ruské kořeny. A běloruské duo Zabelov Group, pro které je kromě experimentálních rytmů jazzu klíčový proces tvorby hudby přímo na pódiu.

Hudební vystoupení doplní významní řečníci, mezi nimiž je ukrajinský velvyslanec Jevhen Perebyjnis a bosenský lidskoprávní aktivista a novinář Igor Blaževič. Slovo si vezme také novinář, komentátor a publicista Alexandr Mitrofanov nebo politický geograf a odborník na Rusko Michael Romancov. Na agresi Ruska vůči menšinám poukáže i ředitel festivalu Prague Pride Tomáš Bílý.

Doprovodný program zajišťují desítky festivalů, divadel a kulturních organizací, které se zapojily do výzvy #kulturaproukrajinu, jako jsou Containall, Signal Festival, MeetFactory, Museum Kampa, Díky, že můžem a mnoho dalších. Na Kampě díky nim návštěvníci zažijí i umělecké instalace umístěné pevně v prostoru i mihotajícím se v neustálém pohybu.

„Jsme naprosto nadšeni odhodláním všech českých kulturních organizací a institucí spojit se a vyjádřit společně solidaritu Ukrajině. Každým dnem se do výzvy zapojují další organizace. Některé z nich uvidí návštěvníci přímo na Kampě, jiné se zapojí speciálním programem přímo v jejich domovských prostorách,“ komentuje iniciativu #kutluraproukrajinu David Skála z Containallu.

Akci Kultura pro Ukrajinu zastřešuje hlavní město Praha. Uskuteční se na Kampě ve čtvrtek 3. března od 18 hodin. Cílem je podpora veřejné sbírky „SOS Ukrajina" pořádaná pod záštitou Člověka v tísni. Prostředky budou použity na humanitární pomoc obětem ozbrojeného konfliktu, lidem na útěku, uprchlíkům, na ochranu ohrožených rodin a jednotlivců. Pro ty, kteří se nemohou dostavit přímo na pražský ostrov Kampa, je připraven online přenos benefiční události. Živý přenos proběhne na všech sociálních sítích zúčastněných organizací. Akce se koná díky finanční podpoře městské části Praha 1. Detailní program je k dispozici na facebookové události.

Výzvu dosud podepsaly a Ukrajinu podporují tyto instituce:
Festival svobody
Koncert pro budoucnost