Umění mladé republiky

Události - obrázek Étos, s nímž naši předkové zakládali v roce 1918 samostatný stát, se promítl i do tvorby tehdejších umělců, z nichž mnozí se zapojili do budování identity nové republiky. A právě na to chce upozornit jarní veletrh starožitností Antique, který proběhne 19. až 22. dubna na Novoměstské radnici v Praze

Prvorepublikový salon na Novoměstské radnici

foto k článkuNa nejstarší generaci závan první republiky doby dýchne občas z filmů pro pamětníky, které jsou plné noblesy a romantiky s Oldřichem Novým a Adinou Mandlovou a často se odehrávající v elegantních salonech továrnických vil a za volanty aut. Šaty, které filmové hvězdy oblékaly „na plátně“, nebyly zpravidla kostýmy, jak je tomu dnes. Šlo většinou o civilní oblečení hereček a herců. Náklady na šaty tak leckdy spolkly celý honorář za film, a tak herečky nosily své filmové róby jako civil. Módě kralovaly dva salony – Hany Podolské a Oldřicha Rosenbauma.

foto k článkuI tuto tvář první republiky chce dubnová Antique přiblížit. Asociace starožitníků se rozhodla v jedné části expozice vybudovat ukázku prvorepublikového salonu zařízeného dobovým nábytkem, doplňky, dekoracemi a uměleckými díly, v němž budou k vidění i ukázky tehdejší módy. Právě v prostorách prvorepublikového salonu bude probíhat také větší část doprovodného programu veletrhu – například beseda o módě a špercích první republiky, přednášky o prvorepublikových uměleckých aukcích i o renesanci aukcí po roce 1989 a také poradenství Oprášeno, aneb jak svépomocí udělat „ze starého nové“, které se zaměří například na péči o starožitný nábytek.

Věhlas československých umělců – a platidel

foto k článkuV expozicích vystavovatelů budou v souladu s hlavním mottem veletrhu akcentovány artefakty dokládající úspěchy československých výtvarníků. Ti si za první republiky získali mezinárodní věhlas například úspěšnou účastí na Mezinárodní výstavě moderního dekorativního a průmyslového umění v Paříži, kde zaujali mimo jiné fotograf František Drtikol, sochař Jaroslav Horejc nebo tapiserie Marie Teinitzerové podle výtvarného návrhu Františka Kysely. Z uměleckých stylů bude výrazně zastoupeno i dnes oblíbené Art Deco, které po období ornamentálně rafinované secese přineslo zcela nový tvar. České Art Deco je úzce spojeno právě s první republikou.

foto k článkuJedním z nejdůležitějších symbolů státnosti je vlastní měna. Na utváření podoby té československé se podíleli tehdejší přední umělci. Autorem výtvarného návrhu první desetikoruny, dvacetikoruny, stokoruny a pětisetkoruny byl Alfons Mucha. Ten navrhl také padesátikorunu z roku 1929. Mucha ale není jediným známým výtvarníkem, který se „zapsal“ na česká platidla. V roce 1931 se objevila stokoruna, jejímž autorem byl Max Švabinský. Ten je rovněž autorem tisícikoruny z roku 1934, která byla v roce 1937 vyznamenána na mezinárodní výstavě umění v Paříži jako nejkrásnější evropská bankovka. V letech 1925 až 1938 byla v Československu ražena pětikoruna podle výtvarně neobvyklého návrhu sochaře Otto Gutfreunda. Niklová verze pětikoruny, která se razila v letech 1937 a 1938, se dochovala jen ve velmi malém počtu kusů a bývá považována za jednu z nejvzácnějších československých mincí.

41. veletrh starožitností Antique

Termín konání:  čtvrtek - neděle 19. - 22. dubna 2018
Místo konání: výstavní síň Novoměstské radnice