Příroda v přírodě Galerie biofarmy Slunečná

Již od roku 2011 se vždy na jaře změní prostor stájí na biofarmě Slunečná v Galerii Slunečná, kde tak od jara až do podzimu vznikne místo pro pořádání výstav, koncertů, worshopů a dalších kulturních akcí. A ani letos tomu není jinak.

Prostor stájí hostí oceněné a vybrané fotografie nultého ročníku soutěže Czech Nature Photo. V hlavní, nově zrekonsturované budově biofarmy, kde se výstavy konají celoročně, pak můžete obdivovat krásy Austrálie hned od tří autorů. I proto nese výstava název Pestrá Austrálie.

Obě výstavy potrvají celé léto, až do prvního stěhu, kdy se zvířata z pastvin vrací do svých stájí zpět. Konec letoších výstav byl stanoven na 3.10.2018

Czech Nature Photo

foto k článkuSoutěž Czech Nature Photo je mladší sestřičkou prestižní novinářské soutěžě Czech Press Photo, kterou již 20 let pořádá multižánrové centrum zaměřené na fotografii Czech Photo Centre. Prostřednictví nové soutěže, která letos vstoupila do oficiálního prvního ročníku, chtějí její organizátoři ukázat přírodu celého světa, tak jak ji vidí naši fotografové.
V galerii Slunečná tak můžeme shlédnout oceněné a vybrané fotografie právě nultého ročníku soutěže.

foto k článku

Co založení soutěže předcházelo?
„Jako členka realizačního týmu jsem u porot Czech Press Photo držela v minulých letech pěsti fotografiím živé přírody, neboť se o tento obor dlouhá léta zajímám. Vím, jak těžké je dobrou fotografii v tomto oboru pořídit a kolik příprav a vědomostí tomu předchází. Z výběru vítězných fotografií jsem byla mnohdy zklamaná. Často vyhrávaly fotografie zachycující problémy, ničení životního prostředí, kontrasty mezi divokou přírodou a postupující civilizací, což je ale v novinářské soutěži správně. Tenkrát mě napadlo uspořádat soutěž jen pro fotografy přírody, aby v rámci několika kategorií měli možnost prezentovat celou škálu přírodních krás, kterými naše planeta oplývá. A v loňském roce jsme tuto myšlenku realizovali,“ říká k projektu Czech Nature Photo Veronika Souralová, ředitelka soutěže Czech Press Photo a současně i šéfka Czech Photo Centre.

Soutěž je určena jak profesionálním, tak pokročilým amatérským fotografům.

foto k článkuV roce 2017 proběhl nultý ročník, který měl skvělé výsledky: nejlepší snímky živé přírody domácích autorů vybrala odborná porota ze 3 140 přihlášených fotografií. Soutěže Czech Nature Photo se zúčastnilo 467 autorů fotografií přírody. I díky přihlášeným fotografiím je zřejmé, že Česko patří k zemím, kde má fotografie přírody silné postavení. Není náhodou, že řada domácích autorů fotí přírodu také pro celou řadu mezinárodních agentur a vydavatelů. Nominované a některé další práce byly v průběhu léta k vidění v Pražské zoo i v prostorech galerie Czech Photo Centre, kde mohli také návštěvníci vybírat snímek, který se jim líbil nejvíce. Výstava zaznamenala velkou návštěvnost.

Soutěžní kategorie
Savci (volně žijící)
Ptáci (volně žijící)
Plazi, obojživelníci a podvodní život(volně žijící)
Bezobratlí (hmyz, korýši, měkkýši a další - volně žijící)
Český les
České zemědělství a venkov
Zvířata v lidské péči

Pestrá Austrálie

foto k článkuTři fotografové a tři různé pohledy na faunu severního Queenslandu, to je fotografická výstava Pestrá Austrálie. Snímky vznikly převážně během naší společné cesty na severovýchod Austrálie – do oblasti překvapující bohatými deštnými pralesy, které byste na tomto jinak velmi suchém kontinentu nejspíš nečekali. Oblast, která je domovem impozantních nelétavých kasuárů i pestrých pěvců, lesních klokanů a dalších druhů vačnatců, plazů, obojživelníků i řady neobvyklých bezobratlých, skýtá mnohé fotografické příležitosti, ale nedává nic zadarmo. Vystavené fotografie jsou malou ukázkou zdejšího pestrého života, jehož zachycení v celé šíři by zabralo mnohonásobně více času než necelé čtyři týdny, které jsme měli k dispozici my. Snad se nám i tak podařilo vyfotografovat zdejší zvířata poutavě a ukázat vám jejich krásu – ostatně Jakubova fotografie „Starostlivá matka“ a Igorův snímek „Pagekon lupenoocasý“ zaujaly i porotu prestižní soutěže Australian Geographic Nature Photographer of the Year a jsou součástí výstavy, která soutěž doprovází.

Autoři

Jakub Hodáň

foto k článkuK fotografii jej brzy přivedly působivé snímky z encyklopedií a časopisů National Geographic, které četl od dětství. Už na rodinných dovolených fotil s filmovým kompaktním fotoaparátem místo prázdninových momentek raději každé zvíře, které našel. V roce 2010 si pak pořídil svou první digitální zrcadlovku a poprvé v životě se vydal za hranice Evropy – rovnou do daleké Austrálie. A právě tehdy propadl lásce k tropům a úžasným tvorům, kteří v nich žijí. Navštívil pak další země, mimo jiné Thajsko, Borneo nebo Panamu, aby zde fotografoval divoká zvířata v jejich přirozeném prostředí. Do Austrálie se znovu vrátil v roce 2017 a i do budoucna plánuje další výpravy za tamější fascinující a pestrou přírodou.

Michal Krause

foto k článkuJeho celoživotní láska k přírodě ve spojení s vášní pro fotografii asi ani nemohla vyústit v nic jiného než je fotografování divokých zvířat. S fotoaparátem navštívil čtyři kontinenty a řadu různých biotopů od africké savany přes deštné pralesy až po hory a severské pláně. Miluje právě chladný sever a ačkoliv jej fascinuje snad každý živočišný druh, nejraději fotí savce. V současnosti je s fotografií spojen i jeho profesní život – kromě fotografování se věnuje výuce a publikování. Je autorem několika e–knih o zpracování fotografií, pořádá individuální kurzy a podílel se na vzniku soutěže Czech Nature Photo. Získal ocenění v soutěžích Czech Press Photo a Wildlife Photo Contest a je hrdým ambasadorem fotografické techniky Fujifilm X.

Igor Mikula

foto k článkuOdmalička byl fascinován světem hmyzu a dalších živočichů a tato záliba postupem času přerostla v touhu obtisknout tyto pro někoho neviditelné tvory do obrazů. Kromě evropské fauny a flóry (např. na Špicberkách nebo na ostrově Helgoland) zaznamenává hlavně život zvířat v krajinách dalekých a exotických jako byla zatím Panama, Kostarika, Malajsie, Thajsko, Austrálie, Borneo nebo Srí Lanka. Jeho záběry jsou akční i romantické, pestrobarevné i tlumené, veselé i dojemné, vždy ale s osobitým rukopisem. Důležitým zlomem v jeho cestě za fotografií byla v roce 2014 výprava právě do Panamy, kde se poprvé osobně setkal s horským deštným pralesem a tento biom, společně s dalšími druhy lesa, ať už mírného pásu nebo v tropech, se stal stěžejním pro jeho další tvorbu.

My taky taky žijeme

foto k článkuZcela samostatnou kapitolou, a dá se říct i takovou živoucí výstavou, která ty fotografické doprovází každým rokem, jsou vlaštovky, které ve stájích přibližně od března do září létají od nepaměti a jsou tedy jejich nedílnou součástí. Proto si i právem vysloužili samostatný program a informace o nich, včetně nich samotných tvoří ucelenou výstavu, jež zaštiťuje svým odborným výkladem pan Vozábal, který je na biofarmě počítá.

foto k článkuPár zajímavosti o vlaštovce:

• lidé odedávna věří, že vlaštovky nosí štěstí
  • staří Slované vlaštovku považovali za posmrtné zosobnění lidské duše